Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Za Apr 06, 2019 14:38 Onderwerp: Rollei filter zelf maken |
|
|
De Rollei bajonet filters die ik 2e hands tegenwoordig te koop zie online, zijn niet echt goedkoop te noemen. Prijzen voor Bay II starten vaak bij €35,-. En bijzondere of populaire filters moet je nog meer betalen en nog langer zoeken.
Ik heb een verloop ring van Bay II naar normaal filterdraad, maar vind ik minder elegant en compact. Een echt Rollei filter is fijner.
Dus nu een handleiding om zelf een ander filter maken (Bay II):
Start met een filter die je niet gebruikt, dat was voor mij een geel filter. Deze schroef ik open door deze op een plak binnenfietsband te leggen en te draaien. Zo krijg je geen beschadiging.
Het kale glas filter dat er uit komt heeft een diameter van 36,8 mm
Ik wilde een IR filter (720nm) hebben. Kocht een IR filter van 40,5 mm en knipte de vatting stuk. Daar kwam uit een kale IR filter uit van 37,4 mm diameter. Past nèt niet dus.
Ik kocht een kleine zuignap (Rubytec Mammoth Mini ophanghaak van circa 37mm)) en demonteerde deze. Hierop plak je met dubbelzijdig plakband het glas. En je hebt nu een houder die je in de handboormachine kunt zetten.
Nu tape je waterproof schuurpapier op plank of aanrecht en ga je met draaiende boormachine de diameter verkleinen. Ik nam korrel 240+water. Dat schuren gaat redelijk vlot. Tussendoor steeds even met de schuifmaat de diameter checken. Is het filter de juiste diameter dan plaatsje deze in de Rollei filter houder.
Binnenkort is er weer meer jong blad aan de bomen. Een goede tijd voor IR fotografie. ILFORD SFX en ROLLEI INFRARED 400 zijn prima films voor dit filter lijkt me. _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Apr 10, 2019 21:56 Onderwerp: |
|
|
Dat ziet er heel handig uit Clemens.
Ik wil de luisteraars wel aanraden altijd beschermende kleding en een bril te dragen bij het rondvliegende glas
Gelb Mittel wordt dan IR, maar dat hou je op het oog nog wel uit elkaar. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
k.hendrik Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Apr 11, 2019 19:01 Onderwerp: |
|
|
zeer slim Clemens!
maaaar; waarom de vatting 'stuk'? of heb je geen camera's met 40,5 maat?
"de luisteraars" zijn inmiddels blind  |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Apr 22, 2019 13:12 Onderwerp: |
|
|
Top idee, goed gedaan! |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Apr 23, 2019 10:25 Onderwerp: |
|
|
Als nietzo’nknutselaar, geef ik toch de voorkeur aan het goedkope schroeffilteradaptertje van indiaase makelij. Werkt prima en je kunt al je filters heel laten.
Voor de enthousiastelingen, die dit desondanks toch willen proberen, heb ik nog ergens een beschadigd bayonet II filtertje liggen.
Frank _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Vr Apr 26, 2019 10:06 Onderwerp: |
|
|
Alleen afhalen zeker  _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |

|
|
Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jan 13, 2020 1:46 Onderwerp: |
|
|
Ik had dit eerder gezien maar dacht altijd dat het om een verloop ring ging. Ik heb zoiets in maat 4 nodig en ga eens kijken of ze zoiets willen maken  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |

|
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Wo Jan 15, 2020 5:51 Onderwerp: |
|
|
Zo een filter adapter heb ik maar als ik deze met een 49 - 52mm verloop ring gebruik en daarop weer een 52mm filter zet dan vigneteert dit. Ik heb nu een 49 - 58mm verloop ring en ik ga kijken of dat beter gaat. Zelf heb ik geen 49mm filters maar omdat 52mm al niet werkt denk ik niet dat direct een 49mm erop gaat werken.
Ik heb ondertussen de leverancier van de glas adapter gevraagd of ze ook Bay 4 maakt. Hun antwoord is "没有".  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Wo Jan 15, 2020 17:34 Onderwerp: |
|
|
Overigens Heliopan heeft of maakt nog steeds op bestelling IV filters. Google maar eens op: Baj.IV WW
Prijs n.l. marktconform geen koopje. _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do Jan 16, 2020 4:52 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad duur spul. Ergens heb ik een set van een recentere serie gevonden van 6 verschillende kleuren. Kost omgerekend ca 550 euro. Een enkel oude versie in geel kost ook 90 euro. Vind ik toch een beetje veel.
De truc met de origineel bayonet is dat deze binnen in het zonnekap valt. Dat kan alleen met een verloop ring die even groot is. Nu geloof ik niet dat de 49mm werkt. De zonnekap op de FW is eigenlijk ook flinter dun dus ik ga maar eerst proberen met een verloop ring naar 58mm. Als dat dan nog niet lukt  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
|