Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleiflex 6008i2
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de handleiding voor de MCU eens gescanned en je kunt hem downloaden van deze pagina.

https://rolleigraphy.org/downloads.php

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Ik heb de handleiding voor de MCU eens gescanned en je kunt hem downloaden van deze pagina.

https://rolleigraphy.org/downloads.php

Ferdi.


Dankjewel Exclamation

(ik zal de printplaatjes er bij vragen als ik de camera ophaal, wie weet. Ik had op youtube al eens een verbrande weerstand gezien in een 6008i))
_________________
http://www.richardtummers.nl


Laatst aangepast door Tum op Vr Dec 08, 2017 16:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2017 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja bewaar ze effe en stuur een foto. Mss kan ik je helpen. Garantie tit de voordeur.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2017 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb woensdag de camera weer opgehaald. Herr Paepke heeft behalve de printplaten ook een deel van de buitenkant van de body vervangen. Hij heet nu 6008 Integral professional. Hij heeft de display vervangen voor die van de Integral (en vond dat een vooruitgang Smile, ik ook).

De printplaten kon ik niet meekrijgen, die had hij al opgestuurd naar één van de ontwikkelaars. De fout met de sluitertijden komt niet vaak voor, daar waren ze wel benieuwd naar.
Ik kreeg uiteindelijk wel een printplaat mee, waar een aantal onderdelen uitgehaald/uitgewisseld met de nieuwe zijn. Of dat de mijne is weet ik niet.

De functionaliteit is beperkt. De volledige automatische stand doet het niet meer, maar die is voor mij ook niet zo relevant.

Ik had nog twee batterijen meegenomen, die heeft hij ter plekke voor me gerepareerd. Ze moesten wel worden opgeladen, ik ben even naar de Dussel gelopen, en weer terug.

De kosten van de hele operatie vielen me mee. Die zijn vergelijkbaar met de CLA van mijn 611 door Wil van Maanen.

Het was weer een aangename ontmoeting.
Hij sprak nog van een Rollei club in Nederland, georganiseerd bij Peter Franz in Bergen aan zee. Is iemand daar bekend mee?

Tot zover de 6008 i2 avonturen. Ik had de schade niet kunnen afleiden aan de eerste fotorol die ik geschoten heb na aankoop. Waarschijnlijk was de verkoper ook niet op de hoogte van de beperkingen. Het zij zo.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2017 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Een Rolleiclub uit Bergen aan Zee ken ik niet. De "vorige" RCN was gehuisvest ergens in de Bollenstreek.
Jammer van de printplaten, maar eind goed al goed !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 21, 2018 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ffordess in Schotland biedt een Master Control Unit aan:

http://ffordes.com/product/14110715575531 UK Pond 179

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas moet ik weer aan mijn 6008i2 (die al eens geholpen is) laten sleutelen.
Ik heb een batterij laten reviseren bij Klinkhamer, maar de 6008i reageerde daar vreemd op. De lichtmeter flipte en de sluiter was dood.

Ik heb de kamera naar Paepke gestuurd en dit kreeg ik vandaag per mail:

Ich habe heute Ihre Rollei 6008 Int. überprüft. Es hat sich ein Fehler in der Elektronik aufgebaut, der durch einen Kurzschluss im Objektiv entstanden ist. Ihre Kamera muss neu programmiert werden um den Fehler in der Elektronik zu beseitigen. Bei dem Objektiv muss die Blendenmechanik repariert werden und der Blendenmotor erneuert werden.

Kortsluiting in de lens, diafragma aansturing moet vervangen, elektronica in de body moet opnieuw geprogrammeerd worden, een hele kostenpost Rolling Eyes

Ik zit er over te denken om van reparatie af te zien en ben op zoek naar alternatieven om toch de andere lenzen nog te kunnen gebruiken. Iemand een idee?

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tum,

In feite is er sprake van twee reparaties: die aan de lens, waarschijnlijk duur en die aan de camera. De laatste is als ik het goed begrijp alleen maar herprogrammeren. D.w.z. firmware opnieuw laden. Die laatste kosten vallen wellicht wel mee.Ik zou indicatie van de kosten vragen voor camera en voor lens en dan verder zien. Een 6008i moet voor niet al te veel geld te vinden zijn.

Jammer dat je al weer een probleem heb met de set. Welke lens heeft de schade? De standaard lens is mogelijk goedkoper te vervangen dan te repareren.

Groeten,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Feb 07, 2020 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat ook al aan alleen reparatie van de body te denken. Ik zal Paepke vragen wat hij daar voor vraagt.

Ik heb de 80 mm lens meegestuurd, daarvan zegt Paepke dat er kortsluiting in zit. De problemen begonnen naar mijn idee met mijn 150 mm lens, maar ik heb een paar keer gewisseld dus ik weet dat niet meer zo zeker. Paepke zal het wel gemeten hebben.

Paepke had het ook nog over een andere lader dan de Rollei lader omdat deze geen pulserende lading kan geven en mijn nieuwe batterijen dat wel nodig hebben (unbedingt, 130 euri, kassa).

Al met al zou ik 700 euro moeten uitgeven om weer te kunnen fotograferen (met de standaard lens).

Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Feb 07, 2020 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het gevoel dat een gebruikte Planar 2.8/80 mm PQ wel voor € 350-450 te vinden moet zijn.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Feb 08, 2020 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

Vervelend te lezen dat er weer problemen zijn. Weet je wat de diafragma reparatie alleen kost?

Ik heb een 60mm Distagon waar het diafragma vast zit en werkt nu alleen op f3.5. Die wil ik tot laten repareren, maar vanuit China is het wat lastig en ik ben normaliter maar heel kort in NL. Ben heel benieuwd hoeveel het kost.

Ter info, ik heb een tijd terug de sluiterbladen aan een PQS lens door Paepke laten vervangen. D'r waren een aantal van versplinteren. Dat was zo'n 450 euro ex BTW. Toen woonde ik Zwitserland dus hoefde ik geen BTW te betalen, anders was het een 500 euro+ grapje Crying or Very sad
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Feb 08, 2020 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Kwetsbare lenzen.
Paepke vraag 350, 00 ex btw voor de lens (die verder in uitstekende toestand is Wink volgens Paepke) en 90,00 ex btw voor de body.

Dat wordt alleen de body repareren Rolling Eyes en de nieuwe oplader (was Klinkhamer ook wel voor). Heen en weer sturen en btw is ook al een aardig bedrag.
Ben benieuwd,
grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2020 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als de lens in goede staat is dan is het denk ik wel de moeite waard. Je weet in elk geval dat die diafragma nu vernieuwd is.

En over laders gesproken, ik gebruik sinds kort een el cheapo universeel NiMh lader. D'r zit een micro processor in die kijk welke spanning, hoeveel cellen en wanneer hij moet stoppen.

Ik zal eens even kijken wat de MAHA analyzer zegt hoeveel Ah deze in het pokerpack stopt.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2020 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Maha-lader MH-C777 voor de Rollei-accu. Geschikt voor NiMH en gaat ook
over op pulsladen.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Feb 29, 2020 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

De 6008i is weer terug (de plastic verpakking doos die ik had gekozen heeft het niet overleefd, de bodem was doormidden, op de heenreis al).
Hij lijkt het goed te doen, dat voelt heel goed. Het display functioneert zoals verwacht.
Ik ga hem uitgebreid gebruiken en nadenken of ik de 80 mm wil laten repareren en de 2 overige batterijen upgraden.
Ik heb nu een gereviseerde batterij en een nieuwe lader. Een soort 3D print plastic bakje met twee pinnetjes voor de batterij en een connector voor een Chinese Ni-MH lader (20,-) https://akkuplus.de/Akkupack-Ladegeraet-DSS-M218-Ni-CD-Ni-MH-Universal-Ladegeraet-fuer-24-12-Volt-Akkus
Met een sticker van Paepke er op (133,-)
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group