Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SLX/6000

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 5:12    Onderwerp: SLX/6000 Reageer met quote

Nieuw topic gestart voor het nageslacht.

Hier nog een leuke info over deze camera in het Duits.

http://www.sw-fotowettbewerb.de/rolleiflex-6003-6008.html
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die had ik ook gevonden.

Een vraag over de optieken. Je hebt de Rolleigon en de Zeiss ( en natuurlijk de Schneider)

Rolleigon wordt door Tokina gemaakt, zo heb ik gevonden.

Op deze site http://www.rollei-report.com/1171.pdf staat dat er een Zeiss line is , een Rollei Economy-line en een Economy-line Tokina ( Rolleigon)

De optieken die zoek ( Distagon 50, Planar 80, Sonnar 150 - gaap ) hoeven niet mint te zijn, worden gebruikers lenzen, maar ik wil wel de beste kwaliteit. Betaalbaar natuurlijk.

Het is moeilijk reviews of een vergelijkende test te vinden.
Ergens lees ik https://rollei.org.uk/rolleinars-and-rolleigons/ dat de Rolleigon/Tokina wat meer contrast geeft.
Hoger contrast heeft vaak met meer scherpte te maken. Maar er is - voor mij- veel meer dan scherpte. Hoe een optiek tekent, de tonale weergave etc vind ik net zo, zo niet belangrijker.
Zo vind ik de beelden van de Planar 2.8 in mijn Rolleiflex bijna driedimensionaal, zo ontzettend mooi tekent die. Misschien is een Xenar scherper, maar ik betwijfel of ik hem mooier vind.

Kortom: kan iemand iets toevoegen? ( met het gevaar op meer ruis ...:-))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom zo effe niet bij die sites want ze worden door de great firewall geblocked.

Ik heb alleen de 80mm ook in Rolleigon en ik moet zeggen dat ik geen verschil merk met de Planar. Nu heb ik ze ook niet heel uitgebreid getest maar er waren geen punten die zo eruit springt. De Xenotar heb ik nooit gehad.

De Rolleigons kom je niet vaak tegen. De 80mm zit vaak op de 6002 maar die andere vind je niet zo gauw. En vaak kosten ze even veel als de Distagon of Sonnar, of vragen ze meer omdat ze zeldzamer zijn.

Wat ik indrukwekkend vind is de HFT coating op deze glazen. Hier kan je gewoon in de zon richten en zie je niks van terug. Mijn andere midden formaat lenzen kunnen dat niet.

En op eens of andere manier springen de foto's die gemaakt zijn met de 150mm Sonnar uit bij mij. Ik kan het niet omschrijven. De 120mm Makro-Planar (bijna zelfde brandpunt ook F4) heeft dat niet.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:


En op eens of andere manier springen de foto's die gemaakt zijn met de 150mm Sonnar uit bij mij. Ik kan het niet omschrijven. De 120mm Makro-Planar (bijna zelfde brandpunt ook F4) heeft dat niet.



Van de 120 Makro Hasselbladvatting weet ik dat die in het close-up gebied heel goed is, maar op 10 meter -oneindig niet de kwaliteit van een Sonnar haalt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2020 1:51    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet de scherpte maar het is de manier waarop het beeld en onscherpte wordt overgedragen. Moeilijk uit te leggen.

Toch gebruik ik die Marko vaak buiten z'n werk gebied. Het is een PQS lens en die 1/1000s kan ik buiten het diafragma net een stop extra open gooien
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2020 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

De optieken voor de SLX/6000 worden electronisch gestuurd. Mechanische optieken moet na + 25 jaar toch echt een CLA krijgen - ook al denken veel mensen dat het allemaal nog prima functioneert , in het gunstigste geval wijken de tijden af.
Maar hoe zit dat met die SLX optieken?? Kunnen de sluiters gaan plakken? Zijn de condensatortjes dan 'op' ??
Weet iemand dat? Ervaringen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Feb 29, 2020 5:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf 3 problemen gehad:

1) jaren terug oude non-PQ lens sluiter motor spoel kapot. Deze door Klinkhamer laten vervangen.Dat was niet zo duur (170 euro?)
2) koolstofvezel sluiterbladen van een PQS lens bij aankomst blijk gescheurd. Bladen vervangen door Paepk. Dat was duur (450 euro ex BTW)
3) 60mm PQ met een diafragma die open vast zit. Die moet ik nog laten nakijken

D'r kunnen zeker weten dingen kapot gaan. Volgens mij had Tum ook wat problemen met zijn lens.

Vervelende is dat er weinig van zijn gemaakt en ook weinig onderdelen zijn. Dat probleem heb je veel minder met een Hasselblad of twee-oog met de standard Syncho-Compur.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Feb 29, 2020 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

hermank schreef:

Maar hoe zit dat met die SLX optieken?? Kunnen de sluiters gaan plakken? Zijn de condensatortjes dan 'op' ??
Weet iemand dat? Ervaringen ?


Ik heb een SLX met een Planar. Die lijkt het nog helemaal goed te doen. Van de camera heb ik nu alleen de cellen van de accu laten vervangen.

Maar hij is groot en zwaar dus ik gebruik hem weinig.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Za Feb 29, 2020 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, ik denk toch dat ik er vanaf zie. Teveel onzekerheden. Ik heb een als nieuwe Hasselblad 501c/m , CLA gehad, met een Distagon 50 eveneens met CLA. Koop ik een nette 150 Sonnar erbij en gebruik ik de Rolleiflex 2.8 erbij. 95 % maak ik toch met een standaard.
De 501 c/m is lichter dan een 6002 en nauwelijks groter.
En hoewel ik een klik met Rollei heb en de Hasselblad mij nooit heeft gelegen is het toch een beetje onzin om de mooie en goede set te verkopen en iets aan te schaffen waarbij ik maar moet afwachten of het allemaal wel blijft functioneren. De 501 is trouwens ook best lastig te verkopen, hoor. Of ik moet zo laag in prijs gaan zitten...anders veel geduld hebben.
Het is net met een auto kopen ...Ja, meneer, topmodelletje. Veel gevraagd. Deze is zo weg, Super aanbieding. Moeilijk aan te komen voor deze prijs...en dan wil je je auto inruilen; hmmm, weinig vraag naar dit model, foute kleur, wat veel kilometers, etc etc
De 6002 die ik op het oog heb kost ook rond de € 700 voor alleen de body ( wel nagezien door Rollei..zegt de verkoper) Dan nog optiekjes er bij kopen.....
Eigenlijk van de gekke natuurlijk.....zo'n ruil.
Maarja...ik val gewoon op die SLX/6002
Als ik nu ergens een koopje kon ophalen... Very Happy voor er bij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Feb 29, 2020 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staat nog een 6001 body van een serieuze fotograaf (denk ik):
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-analoog/m1516860958-rolleiflex-6001-professional-analoog-of-digitaal-toepasbaar.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Maar ik vind dat je gelijk hebt. Foto's maken is leuker dan camera's bezitten.

Oh ja, mijn 80 mm Planar heeft kortsluiting in de lens (net terug van Paepke), ik wacht nog even met reparatie (350,-).
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 01, 2020 5:13    Onderwerp: Reageer met quote

Laat het effe bezinken. Ik heb anders nog een 6008 "over". Hoeft niet weg voor de hoofd prijs maar ben pas van de zomer in NL.

700 euro is trouwens wel heel veel geld voor een 6002.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 01, 2020 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Soef"

700 euro is trouwens wel heel veel geld voor een 6002.[/quote]

De verkoper heeft er facturen bij van Paepke, alles is nagezien.Met NiMH accu + nieuwe lader. Ik twijfelde even want na mijn afzegging deed hij me een beter aanbod.
Maar ondertussen had ik toch even contact opgenomen met Dieter Paepke. Hij raadt de aankoop van een 6002 en 6006 af aangezien er practisch geen electronische onderdelen voor deze camera's zijn. Ook niet voor de oudere objectieven, wel voor de PQ serie.

Nu zie ik er definitief van af of het moet 'an offer I can't refuse' worden......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 02, 2020 1:58    Onderwerp: Reageer met quote

Onderdelen is inderdaad een probleem want langzaam aan droogt het op. Om je een beeld te geven, mijn 6003 heeft voordat ik het kocht een nieuw moederbord gekregen. Onderdeel kost 100 euro maar arbeidskosten was 350. Samen dus 450 euro. Zelfde geldt voor de PQS sluiter.

Bij vervangen van een onderdeel is het arbeidsloon het meest kostbare. In beide gevallen was het Paepke want volgens mij is er geen ander die nog onderdelen voor deze camera heeft. Dus hoe dan ook wordt bij vervanging een kostbare reparatie.

Ik denk wel dat er een moment komt dat er mensen zijn die het electronica kan repareren. Het is jaren 80 - 90 electronica. Behalve de sluiter motoren en de processor (met name het software) die unique zijn is de rest volgens mij gewoon huis-tuin-en-keuken elektronica. Die is gewoon te vervangen. Alleen het vast stellen welk onderdeel vraagt wel elektronisch kennis. Maar
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 03, 2020 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dat moet te doen zijn.

Paul
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group