Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Ilford Ortho 80 plus

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 11:42    Onderwerp: Ilford Ortho 80 plus Reageer met quote

Toen deze film afgelopen najaar met redelijk veel kabaal gepresenteerd werd als nieuwtje, waren de reacties (van mensen die de film nog niet geprobeerd hadden) nogal lauw, “is dat alles?” etc.
De film bestaat al heel lang in vlakfilm formaten maar nu dus ook in 120 en 135.
De film is bijzonder geschikt voor landschappen, gebruikers zijn enthousiast en de plaatjes zien er heel mooi uit en aangezien ik veel landschappen “doe”, dit weekend maar eens 2 rollen geschoten met de Mamiya 645afd.
Eentje ontwikkeld in Perceptol en eentje in Xtol.
Beide rollen zien er bijzonder mooi uit. Deze week maar eens de doka in en wellicht belandt er nog wel iets in de Gallery.
De film lijkt iig nu al een aanrader.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ben heel benieuwd naar je resultaten. Wat springt er in positieve zin uit in de platen?
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Op de negatieven vallen de mooie grijstinten op. Rood wordt niet weergegeven, bij de opnamen in het bos, geeft dat een bijzonder effect aan de bruine boomstammen, maar dat valt vooral op bij het printen.
Portretten zou ik er niet gauw mee maken, maar met landschappen wil ik wel verder experimenteren.
Verder zijn de negatieven bijna korrelloos. In Xtol is het met de korrelzoeker in de doka nog goed te doen, in Perceptol moet je heel goed kijken om te kunnen scherpstellen (24x30 print van 6x4,5 negatief).
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn plaatselijke 'Fotoboer' zou mij een mail sturen al hij de 120 rolfilm binnen zou krijgen. Maar ik heb nog steeds geen bericht gehad.
Jij hebt de ortho rolfilm dus al kunnen kopen. In NL neem ik aan, geen import ?
Ben benieuwd naar je resultaten. En ben benieuwd op welke ISO waarde je hebt belicht. Met Perceptol moet je gaf een stop inleveren staat mij bij. Dan wordt het wel statief werk lijkt me.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze bij Fotoimpex gekocht in een grotere bestelling, zodat de verzendkosten binnen de perken blijven. In Nederland lijkt Calumet ze voor een redelijke prijs op voorraad te hebben.

Perceptol staat idd bekend om z’n snelheidsbeperkende eigenschappen, maar dat is met name bij de snellere films. Ilford geeft voor Ortho, Panf en FP4 ook de tijden bij de nominale snelheid, meestal alleen voor de stockoplossing, maar ik gebruik gewoonlijk 1:1. Bij die verdunning en 24C heb ik een ontwikkeltijd van 15 minuten afgeleid.
De negatieven zien er op het oog goed uit en in de vergroter gaf Heiland splitgrade controller op ilford mgwt gradatie 3 tot 3.5 aan.
Ik vond de stammen van de bomen iets te zwart naar mijn smaak, om dat beter te krijgen, heb ik de gradatie iets lager ingesteld en de boomstammen heel licht tegengehouden, maar dat is allemaal een kwestie van smaak. Ik kom vaak in het stuk bos, waar ik de proefrollen heb geschoten en moet nog een vergelijking maken met eerder geschoten foto’s.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Apr 08, 2020 1:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ben heel benieuwd. Moet zeggen dat ik pas sinds kort ben wezen verdiepen in ontwikkelaars. Heb sinds jaren 80 alleen Rodinal en Microphen gebruikt en de film aangepast aan deze 2 om de hoeveelheid en type chemie te beperken.

Binnenkort maar eens wat dingen uitproberen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Apr 08, 2020 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zelf op dit moment even niet in de gelegenheid om te scannen, maar er zijn inmiddels heel wat voorbeelden op internet te vinden.
Bijgaand youtubefilmpje is niet helemaal onze nuchtere Nederlandse smaak, maar het straalt wel enthousiasme uit 😄
https://youtu.be/IT1ZbrdN_Ks

Wat ontwikkelaar/filmcombinaties betreft heb ik decennialang gebruikt wat voor handen was.
Nu gebruik ik:
Perceptol, geinteresseerd geraakt door “Edge of Darkness” van Barry Thornton
Lost gedeeltelijk de korrel op, erg leuk voor laag-/middelgevoelige films, die vaak toch al gekozen worden voor de kleine korrel, maar ook voor snellere films op halve gevoeligheid, waardoor de schaduwen beter doortekend kunnen worden.
Xtol breed inzetbaar, heel geschikt voor pushen. Voordeel vind ik, dat vitamine-c een belangrijk bestanddeel is, waardoor het na gebruik wat makkelijker door de gootsteen te kieperen is😱
Rodinal gebruik ik als standontwikkelaar als ik ook maar een beetje twijfel heb over de belichting of als ik 2 verschillende films samen wil ontwikkelen. Komt altijd een bruikbaar negatief uit.
In de normale verdunningen levert het negatieven met iets grotere korrel, die daardoor wel scherper zijn. Voordeel is dat het in aangebroken verpakking eeuwig houdbaar is.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 2:24    Onderwerp: Reageer met quote

Eeuwig houdbaarheid van Rodinal is inderdaad ook de reden waarom ik deze altijd heb. Sommige films geven inderdaad korrels ter grootte van knikkers, en dat voor 100 iso film (want ik schiet amper snellere films).

Eerst m'n Microphen opmaken en dan ga ik of HC-110 of DD-X. Ze zijn beide wat makkelijker verkrijgbaar, plus er zijn bedrijven die deze in kleinere flessen overgieten en deze los verkoopt. Zit ik niet gelijk vast aan liters vreemd ontwikkelaars
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hc110 is ook uitstekend houdbaar, in veel verschillende verdunningen te gebruiken afhankelijk van film en gewenst resultaat. Enige aandachtspunt is dat het door de stroperigheid wat lastig kan zijn om de stockoplossing aan te maken. Zelf loste ik dat op door ontwikkelaar bij afgemeten hoeveelheid water te gieten ipv andersom. Anderen gebruiken een pipet.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2020 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Die stroperigheid is sinds een jaar ook beter; de 'nieuwe' HC110 is nu zeer nauwkeurig doseerbaar. Al had ik met de 'oude' geen problemen bij het aanmaken van een 5 L 'B' verdunning.
iig mijn favoriete ontwikkelaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group