Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Analoogski Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Vr Jan 10, 2025 10:45 Onderwerp: Fotografen die met Rolleiflex fotografeerden |
|
|
Ik ben benieuwd welke (bekende/top) fotografen al dan niet uitsluitend met Rolleiflex fotografeerden. Ik ben daar wel heel benieuwd naar.
Ik weet dat Vivian Maier daar erg mooie foto's mee maakte. Maar voor de rest?
Zijn er ook fotografen die uitsluitend met Rolleiflex werkten? |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
|
Naar boven |
|
 |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Jan 10, 2025 16:19 Onderwerp: |
|
|
Klopt bepaalde periode de TLR de favoriet. daarna 1001 andere merken en modellen. Liefhebbers zijn trouwgebleven (en kom je tegen op dit forum)
 _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Jan 10, 2025 16:37 Onderwerp: |
|
|
Maar als je namen zoekt, bijvoorbeeld Richard Avedon. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 12:57 Onderwerp: |
|
|
Stephan Vanfleteren (google maar eens)
Doch werkt ook digitaal en met wegwerp camera's etc. _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 16:14 Onderwerp: |
|
|
Clemens schreef: | Stephan Vanfleteren (google maar eens)
Doch werkt ook digitaal en met wegwerp camera's etc. |
Dacht dat die meer van de sl66 was, ook een Rolleiflex, maar dan anders😄
Er zijn ook leuke films vol met Rolleiflexen, recent nog Lee en wat langer geleden La Dolce Vita.
En nu we dan toch namen gaan noemen, Irvin Penn, Robert Doisneau en in zijn beginjaren Ed vd Elsken. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 16:49 Onderwerp: |
|
|
Erg interessant om hierover te lezen en dat er zoveel professionele fotografen waren die ermee fotografeerden.
Nu ben ik nog benieuwd welke iconische foto's met de Rolleiflex zijn genomen in de popcultuur, wetenschap of film. Ik weet dat bijvoorbeeld aantal ironische foto's met de Hasselblad zijn genomen, maar zijn er ook Rolleiflex equivalenten van die redelijk bekend zijn?
Laatst aangepast door Analoogski op Zo Jan 12, 2025 17:17, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:08 Onderwerp: |
|
|
Dan zul je in de jaren 40,50 en 60 moeten gaan zoeken.
Denk dat het lastig is, omdat veel fotografen ook andere camera’s gebruikten, zoals Leica of Nikon.
Btw, je bedoelt waarschijnlijk iconische foto’s. Ironische foto’s zou een heel ander verhaal worden. Automatische spellingscontrole, ik weet het, maakt meer kapot dan je lief is😄 _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:18 Onderwerp: |
|
|
Frank schreef: | Dan zul je in de jaren 40,50 en 60 moeten gaan zoeken.
Denk dat het lastig is, omdat veel fotografen ook andere camera’s gebruikten, zoals Leica of Nikon.
Btw, je bedoelt waarschijnlijk iconische foto’s. Ironische foto’s zou een heel ander verhaal worden. Automatische spellingscontrole, ik weet het, maakt meer kapot dan je lief is😄 |
Ik bedoel inderdaad iconische foto's. M'n telefoon denkt het soms beter te weten.... heb 'm al aangepast  |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het even aan Chatgpt gevraagd. Die geeft onderstaand antwoord, waarbij ik wel wat twijfels heb. De foto's van Robert Capa in Normandie zijn volgens mij met een kleinbeeldcamera (dacht Leica, maar kan ook Contax zijn)
gemaakt en van de rest ben ik ook niet zeker. Anderzijds heb ik uitstekende resultaten van Chatgpt gezien.
Welke iconische foto's zijn gemaakt met een Rolleiflex
ChatGPT zei:
ChatGPT
De Rolleiflex is een legendarische mediumformaat camera die door veel beroemde fotografen is gebruikt. Dankzij de hoge beeldkwaliteit en het gebruiksgemak is de camera populair geworden voor het maken van iconische foto's. Hieronder enkele van de bekendste foto's die met een Rolleiflex zijn gemaakt:
1. Robert Capa - "D-Day" (Normandië, 1944)
Beschrijving: Robert Capa, de beroemde oorlogsfotograaf, gebruikte een Rolleiflex tijdens de invasie van Normandië in 1944. Zijn beroemde foto's van de landingen op de stranden van Normandië zijn iconisch geworden, hoewel er discussie is over de vraag of sommige van zijn foto's daadwerkelijk afkomstig waren van die dag.
Relevantie: Capa's dramatische beelden van de invasie zijn nog steeds één van de krachtigste visuele documentaties van de Tweede Wereldoorlog.
2. Diane Arbus - "Identical Twins" (1967)
Beschrijving: De beroemde foto van de identieke tweeling is een van Diane Arbus' bekendste werken. Arbus maakte deze foto in 1967 met een Rolleiflex, en het beeld toont de tweeling in een bijna ongemakkelijke symmetrie. Het roept vragen op over identiteit, individualiteit en de "normale" samenleving.
Relevantie: Arbus gebruikte de camera om zowel de bijzondere als de gewone kanten van de menselijke ervaring vast te leggen, vaak met een gevoel van vervreemding.
3. Henri Cartier-Bresson - "Behind the Gare Saint-Lazare" (1932)
Beschrijving: Cartier-Bresson is beroemd geworden door zijn concept van het "decisieve moment". De foto "Behind the Gare Saint-Lazare" toont een man die door een plas water springt op het moment dat hij perfect in een kader van lijnen en vormen past. Het was een van de vroegste foto's die hij maakte met een Rolleiflex.
Relevantie: Deze foto wordt vaak beschouwd als een van de beste voorbeelden van Cartier-Bressons werk en zijn gebruik van de rol van de fotograaf in het vastleggen van vluchtige, betekenisvolle momenten.
4. Vivian Maier - Straatfotografie in Chicago
Beschrijving: Vivian Maier, die pas postuum bekend werd, gebruikte een Rolleiflex om haar straatfotografie vast te leggen. Haar werk omvat een breed scala aan beelden, van portretten tot straatbeelden, die een diepgaand sociaal en menselijk inzicht bieden.
Relevantie: Maier's werk is pas na haar dood ontdekt, maar haar foto’s worden nu geprezen om hun technische en artistieke kwaliteit, evenals om het vermogen om de menselijke ervaring vast te leggen.
5. Sebastiăo Salgado - "Workers" Serie
Beschrijving: De beroemde Braziliaanse documentairefotograaf Sebastiăo Salgado maakte gebruik van een Rolleiflex in zijn werk voor de serie "Workers". Deze serie legt het zware werk van arbeiders over de hele wereld vast in zwart-wit, waarbij de Rolleiflex hielp om het gedetailleerde en dynamische effect in de foto's te bereiken.
Relevantie: Salgado is beroemd om zijn indringende zwart-witbeelden, en de Rolleiflex was essentieel voor de vorming van zijn visuele stijl.
6. Andreas Feininger - "New York City" (1930’s-1940’s)
Beschrijving: Andreas Feininger, een van de beroemdste fotograferen van New York City in de 20e eeuw, gebruikte een Rolleiflex voor veel van zijn iconische beelden van de stad, met name zijn gedetailleerde en dramatische foto's van de skyline van New York.
Relevantie: Feininger was een meester in het combineren van architectuur en compositie, en de Rolleiflex speelde een belangrijke rol in het vastleggen van deze visuele kracht.
7. Naomi Rosenblum - "The People of the Ghetto" (1940's-1950's)
Beschrijving: Naomi Rosenblum gebruikte haar Rolleiflex om de Joodse gemeenschappen in New York in de jaren 40 en 50 te documenteren. Haar werk is een visueel verslag van het dagelijks leven en de strijd van mensen in deze gemeenschappen.
Relevantie: Haar werk benadrukte de kracht van documentairefotografie en het gebruik van de Rolleiflex om de menselijke ervaring vast te leggen.
8. László Moholy-Nagy - "The New Vision"
Beschrijving: László Moholy-Nagy was een invloedrijke fotograaf die in de jaren 20 en 30 experimenteerde met nieuwe visuele benaderingen. Hij gebruikte de Rolleiflex vaak voor zijn experimenten met licht, schaduw, en abstractie, zoals in zijn beroemde werk "The New Vision", waarin hij de grenzen van traditionele fotografie opzocht.
Relevantie: Zijn werk werd essentieel voor de ontwikkeling van de moderne fotografie en zijn experimenten met de camera inspireerden latere generaties fotografen.
De Rolleiflex is dus niet alleen een camera, maar een instrument waarmee enkele van de meest invloedrijke fotografen hun iconische beelden hebben kunnen vastleggen. Of het nu om oorlogsfotografie, straatfotografie, of kunstfotografie gaat, de Rolleiflex speelde een cruciale rol in de visuele geschiedenis van de 20e eeuw.
_________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Jan 12, 2025 17:57 Onderwerp: |
|
|
Ha, ik weet het beter dan Chatgpt.
In een interview vertelt Capa, dat hij met een Contax fotografeerde op d-day.
Ik denk dat ik weet waar de verwarring vandaan komt.Googlet op “d day foto’s van robert capa” dan krijg je de bekende foto’s en daartussen staat er eentje van Capa, duidelijk op een schip en een helm op, met een Rolleiflex om zijn nek.maar gezien de grijns op zijn gezicht zal dat niet het landingsschip op 6 juni 1944 zijn. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma Jan 13, 2025 10:04 Onderwerp: |
|
|
Robert Capa: geen TLR, Zie bericht van Frank
Diane Arbus: klopt zeker veel TLR gebruikt, doch meestal zie je haar met de Mamiya 2 oog
Wel bijzonder dat ze als USA burger vaak laag-gevoelige Agfa film gebruikte met flits.
Henri Cartier-Bresson: is toch echt iemand van de Leica meetzoeker school
Vivian Maier: klopt vooral haar vroege z/w werk allemaal Rolleiflex.
Sebastiao Salgado: Wat ik kan vinden, vroeger werk (The Other Americas) de Leica M, daarna was die lang ambassadeur van Leica R , nu dacht ik Canon . Maar kan niks vinden mbt TLR
De andere 3 fotografen ken ik onvoldoende. Zal t.z.t. een googlen
Kortom heb weinig vertrouwen in ChatGPT
Wat wel past in het lijstje Rolleiflex fotografen is Francesca Woodman
 _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Ma Jan 13, 2025 11:29 Onderwerp: |
|
|
Clemens schreef: | Robert Capa: geen TLR, Zie bericht van Frank
Diane Arbus: klopt zeker veel TLR gebruikt, doch meestal zie je haar met de Mamiya 2 oog
Wel bijzonder dat ze als USA burger vaak laag-gevoelige Agfa film gebruikte met flits.
Henri Cartier-Bresson: is toch echt iemand van de Leica meetzoeker school
Vivian Maier: klopt vooral haar vroege z/w werk allemaal Rolleiflex.
Sebastiao Salgado: Wat ik kan vinden, vroeger werk (The Other Americas) de Leica M, daarna was die lang ambassadeur van Leica R , nu dacht ik Canon . Maar kan niks vinden mbt TLR
De andere 3 fotografen ken ik onvoldoende. Zal t.z.t. een googlen
Kortom heb weinig vertrouwen in ChatGPT
Wat wel past in het lijstje Rolleiflex fotografen is Francesca Woodman
 |
Andreas Feininger was een wereldberoemde Rolleifotograaf heeft er ook boeken over geschreven. Heb nog wel wat in de kast staan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Feininger
Met Francesca Woodman is het helaas slecht afgelopen.
Overigens heb ik over het algemeen uitstekende ervaringen met Chatgpt. Zal ‘m er bij gelegenheid eens op wijzen dat hij zich in dit geval aardig vergist heeft😂 _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|