Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Jan 29, 2010 19:42 Onderwerp: |
|
|
De twee-ogen zijn waarschijnlijk de enige waar ik het film nog moet doordraaien. De rest gaan automatisch
Dus als er echt "aan gewerkt" moet worden dan is het de Rolleiflex twee-oog (in alle vormen). Als het puur om film gaat en we laten de Rolleis even buiten beschouwing dan gebruik ik vaak het volgend:
-EOS RT
-EOS 1n RS
-Mamiya C330
Binnenkort komt mijn Kiev 4am terug van reparatie en ga ik weer echt doordraaien  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Za Jan 30, 2010 20:45 Onderwerp: |
|
|
frederix schreef: | Wat een vreemde competitie, maar goed |
Vreemde competitie ?
Het gaat hier om een zaak van levensbelang En ik heb wel vreemdere competities gezien hoor ...
Vanaf mijn vacantieadres moet ik het even kort houden, maar overmorgen zal ik eens een duit in het zakje doen !
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
koki Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 13:56 Onderwerp: Mijn doordraaiduitje in het zakje |
|
|
Wegens levensbelangrijk (zie hierboven) hier m'n bijdrage.
Eergisteren m'n eerste rolletje in m'n Rolleicord Vb gestoken, en op een gegeven moment wist ik niet meer welke kant ik moest draaien : een pijl ontbreekt op de knop, en blijkbaar werkt de terugloopbeveiliging niet zo goed, zodat de weerstand met rol in beide richtingen ongeveer gelijk leek.
Terug naar huis en de camera geopend (beter een verknald rolletje dan een verknalde Rollei) om te oefenen.
Zelfde oefening gedaan met m'n Voigtländer Bessa II en Voigtländer Perkeo (met slechte sluiter) . Beide laatsten hebben wel een pijl (ergonoom aan het werk geweest ?) op de knop staan, handig voor dummies ...
Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.
Aan het doordraaien van m'n oudste Olympus OM 1 (ooit gekocht met deuken omdat ik m'n veel mooiere netjes wilde houden) met zijn boterzachte filmtransport kan echter geen enkele van m'n camera's tippen.
De punten worden als volgt gegeven : filminleg + transport"gevoel" + transportgemak + nauwkeurigheid = doordraaiwaarde
Bessa II : 2 + 1 + 1 + 1 = 5
Rolleicord : 1 + 1 + 2 + 2 = 6
Rollei 35 TE : 2 + 1 + 2 + 1 = 6
OM 1 : 2 + 2 + 2 + 2 = 8 |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 14:55 Onderwerp: |
|
|
Paul Jenner schreef: |
Geplaatst: Za Jan 30, 2010 21:45 Onderwerp:
Vanaf mijn vacantieadres moet ik het even kort houden, maar overmorgen zal ik eens een duit in het zakje doen !
Paul. |
Ben je blijven hangen op je vakantieadres of inmiddels alweer op vakantie.
Overmorgen is inmiddels overmaand.........  |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 18:06 Onderwerp: |
|
|
Ja ,
hum je hebt gelijk !
Het zit zo: de beste doordraaier in mijn collectie is de Minolta XE-7. Dat gaat zo soepel dat ik het idee krijg dat dat ding op kogellagers loopt ! alleen istie nu even defect, vandaar dat ik twijfelde met stemmen. Maar geen mankement dat nu opgelost kan worden , dus daarom:
1. Minolta XE-7
2. Rolleiflex 3.5 F
3. Minolta XD-7
En de rest laat ik lekker zitten. Ik noem alleen de fijne doordraaiers.
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:18 Onderwerp: Re: Mijn doordraaiduitje in het zakje |
|
|
koki schreef: | Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.
|
Hoi Koki,
Het laden van een Rolleicord Vb gaat veel beter als je de achterwand er even af haalt. Dit is namelijk een fluitje van een cent . . . _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:18 Onderwerp: Re: Mijn doordraaiduitje in het zakje |
|
|
frederix schreef: | koki schreef: | Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.
|
Hoi Koki,
Het laden van een Rolleicord Vb gaat veel beter als je de achterwand er even af haalt. Dat is namelijk een fluitje van een cent . . . |
_________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:25 Onderwerp: |
|
|
De XE's zijn helaas oud en krijgen vaak problemen met de elektrische contacten; ik heb er nu 3 liggen waarvan er maar 1 redelijk funktioneert. Grappig detail is dat de diafragmasimulator met een stukje draad is verbonden met de elektrische contacten linksboven in de camera. Zelfs de Leica R3 heeft dat...
Als ik verstand had van elektronica zou ik bij van 1 van de kapotte de lichtmeter eruit willen halen en alleen de camera met werkende (elektronische) sluiter overhouden. De sluiters werken vaak wel prima.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:55 Onderwerp: |
|
|
Is die lichtmeter niet een kwestie van een vergumde aanslagnok waar de naald aan vast is gekleefd ?
Maargoed, dat was off-topic
Nu weer terug naar het hoofdprogramma ...
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Mrt 23, 2010 23:17 Onderwerp: |
|
|
Nog even off-topic (alhoewel we het hier wel over de voorlopige "winnaar" van de doordraaicontest hebben) dan; voor zover ik heb gezien gaat het om contacten onder de iso instelling; bij mijn enige werkende XE-5 heb ik daar contactspray op gespoten en toen deed ie het weer behalve dat het af en toe blijft hangen maar dat komt door te weinig spanning op de veer die het draadje bedient..
Als ik mijn camera met lens dicht methode probeer deed en doet de naald het normaal (alhoewel het wel traag kan zijn). Met lens dicht bypass je de diafragmasimulator en de bijbehorende contacten.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
|