Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Di Jan 04, 2022 9:24 Onderwerp: 3.5F en lange sluitertijden |
|
|
Ik was zondagavond nog even de stad in, om de lichtjes te fotograferen, met de 3.5F (Rollei RPX25) en de Tele (Rollei Superpan 200). Ik had het statief mee en een draadontspanner en was van plan een paar seconden te belichten.
Bij het instellen op 1 seconde hoorde ik de sluiter ratelen. Bij het instellen op 2 seconden, en langer, niet. De instellingen gaan tot 60 seconden, -B- zit niet op het draaischijfje.
Ik had de handleiding natuurlijk niet gelezen maar vertrouwde het ook niet helemaal. Bij de eerste foto's dacht ik dat de camera zelf af zou tellen tot 8 seconden. Bij latere foto's heb ik de ontspanner 8 seconden en langer ingedrukt gehouden.
Die eerste foto's zijn onderbelicht. Die daarna zijn redelijk gelukt.
Toch de handleiding er maar eens op nageslagen. Bij tijden boven 1 seconde moet je zelf de ontspanknop ingedrukt houden. De lichtmeter heeft wel een stand voor 2, 4, 8, 15, 30 en 60 seconden, bij 30 en 60 kan je alleen nog diafragma's boven f8 kiezen (dat lijkt wel mechanisch gekoppeld in de camera)
Bij sommige negatieven, met de Tele genomen, is de sluiter open blijven staan (of de draadontspanner 'blijven hangen'), daar hebben de lichtjes strepen getrokken van het verplaatsen van de camera na de opname
Ik heb een nieuwe negatiefhouder voor de scanner bestelt. Als die gearriveerd is plaats ik wat foto's in de galerij.
Als je het ook niet dagelijks doet ontdek je elke keer iets nieuws.
Grt Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Jan 04, 2022 14:03 Onderwerp: |
|
|
Ja, die tijden staan er alleen om de tijd te berekenen als je door wijziging van het diafragma boven 1 seconde uit gaat komen. Lijkt handig, maar dan moet je nog steeds de reciprociteitsfactor van de film erop loslaten. Ik ken trouwens geen enkele mechanische sluiter, die langer dan 1 seconde doet.
Ik heb onlangs voor de fotoclub ook een avondopname gemaakt en ik kwam op 4 seconden bij 8.0 iso 100, maar ik heb gewoon een belichtingstrapje gemaakt en daar de beste uit gekozen (digitaal) zal ‘m ook eens in de gallery zetten. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Jan 04, 2022 14:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als je het ook niet dagelijks doet ontdek je elke keer iets nieuws.
|
Dat klopt, maar sommige dingen zijn natuurlijk gewoon basiskennis
Volgens mij kan geen enkele mechanische sluiter langer dan 1 seconde open zonder de B instelling.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Za Jan 08, 2022 16:21 Onderwerp: |
|
|
De oude Acros stond bekend om z’n mooie gedrag bij lange sluitertijden. Ik weet niet of dat voor de nieuwe ook nog geldt. Die wordt ook niet meer door Fuji zelf gemaakt. Heeft zich trouwens ook wel heel erg uit de markt geprijsd. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Zo Jan 16, 2022 20:54 Onderwerp: |
|
|
Hoezo nieuwe Across, ik heb nog genoeg
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |