Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Nikon stopt met de ontwikkeling van DSLR camera

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2023 20:46    Onderwerp: Nikon stopt met de ontwikkeling van DSLR camera Reageer met quote

Of is het speculatie?
https://nl.hardware.info/nieuws/82150/nikkei-nikon-stopt-met-ontwikkeling-dslr-camerars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2023 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt me geen speculatie. Nikon gaat volledig spiegelloos, ook voor de professionele camera's. Bij Canon gebeurd precies hetzelfde.

Nikon heeft in hun meest recente modellen - de Z8 en Z9 - zelfs geen mechanische sluiter meer.

Het artikel is ook van een jaar geleden.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2023 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Dat lijkt me geen speculatie. Nikon gaat volledig spiegelloos, ook voor de professionele camera's. Bij Canon gebeurd precies hetzelfde.

Interessante ontwikkeling. Uiteindelijk zorgen spiegels toch voor een interne trilling in de camera wat bij langere tijden het risico op bewegingsonscherpte behoorlijk vergroot.
Quote:

Nikon heeft in hun meest recente modellen - de Z8 en Z9 - zelfs geen mechanische sluiter meer.

Dat zal de precisie van de sluitertijden zeker ten goede komen en ook de bijbehorende vertekening fouten door de spleetsluiter verminderen.
Quote:

Het artikel is ook van een jaar geleden.

Tja, dat had laatste had ik niet gezien, ik zag het op facebook voorbijkomen. Aardig recente reclame uiting van hardwareinfo. Rolling Eyes

Het is alleen jammer maar wellicht begrijpelijk dat Nikon zijn ooit befaamde 'backwards compatibility' voor objectieven loslaat met deze nieuwe generatie. Je kunt nog wel een adapter krijgen maar dan werkt het automatische diafragma niet meer en ook moet je handmatig scherpstellen indien je objectief geen motor intern heeft. Vooruitgang is niet te stoppen, toch pak ik nog steeds liever met trouwe Rolleiflex, die is nog steeds erg compatible met mij Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2023 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Han schreef:

Dat zal de precisie van de sluitertijden zeker ten goede komen en ook de bijbehorende vertekening fouten door de spleetsluiter verminderen.


De grap is dat die vertekening juist wel speelt bij elektronische sluiters - dit heeft te maken met de uitleessnelheid van de sensor. Als deze te traag is krijg je nog steeds het "rolling shutter"effect.

Dit is ook de reden waarom de meeste systeem camera's toch nog een mechanische sluiter hebben omdat de sensoren voor snelle actie eigenlijk te traag reageren. Mechanische sluiters hebben tegenwoordig een basis snelheid die hoog genoeg is om dit effect niet meer te zien.

Echter bij filmen (waar alleen de elektronische sluiter gebruikt wordt) kan je het effect bij veel camera's wel zien (bij snelle actie).

Nikon heeft nu een sensor gebruikt die een hogere uitlees snelheid hebben waardoor het rolling shutter effect niet meer te zien is - en dan is er geen reden meer voor een mechanische sluiter. Deze sensoren zijn natuurlijk nu nog duurder en worden dus nog niet in alle camera's gebruikt.

Jon


Laatst aangepast door Jonnie88 op Zo Jul 23, 2023 19:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2023 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf het moment dat de eerste serieuze digitale camera’s op de markt kwamen, was de spiegelreflex ten dode opgeschreven.
Het heeft alleen een tijdje geduurd voordat de meeste fabrikanten daar achter kwamen. Nikon is zo’n beetje de laatste.
Olympus/Panasonic waren een jaar of 10 eerder.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2023 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Nikon is zo’n beetje de laatste.
Olympus/Panasonic waren een jaar of 10 eerder.


2009 vs 2018 inderdaad. Sony kwam al wel in 2013 met full-frame spiegelloos (wat vergelijkbaar is met wat Nikon in 2018 deed).

Ik zelf gebruik al sinds 2014 Panasonic en nu ook Olympus maar heb toch ook nog een Nikon DSLR voor mijn oude Nikkor lenzen Cool

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 737
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2023 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Spiegelloos lijkt mij inderdaad de toekomst. Al was het maar vanuit het feit, minder mechanische onderdelen = goedkoper.

Ben mij er nu net even in het verdiepen want zoek "iets" om foto's te maken door de microscoop. En elke trilling is zeer snel probleem bij zo'n opstelling. Dus spiegelloos heeft mijn voorkeur.
Al zie ik dat als je full frame wilt + 2e hands wilt de prijzen nog aardig hoog zijn.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2023 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zou je full frame willen. Ik ben van 36mp full frame, wat ik behoorlijk overkill vond, overgestapt op m4/3 en heb geen seconde spijt gehad. Weegt de helft, kost, zeker tweedehands, een stuk minder. De resolutie is ruimschoots voldoende.
Bovendien blijft bij een microscoopopname een flink deel van het beeld ongebruikt. Dat geldt trouwens ook voor aps-c.
Bij m4/3 is dat aanmerkelijk minder.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2023 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Vanaf het moment dat de eerste serieuze digitale camera’s op de markt kwamen, was de spiegelreflex ten dode opgeschreven.
Het heeft alleen een tijdje geduurd voordat de meeste fabrikanten daar achter kwamen. Nikon is zo’n beetje de laatste.
Olympus/Panasonic waren een jaar of 10 eerder.


Dat vond ik een goede keus van Nikon. Mirrorless in die tijd vond ik vreselijk. Een zoeker waardoor je naar een tv monitor zit te kijken.
Dat is nu wel veel beter, maar ik blijf SLR het prettigst vinden. En dan fotograferen door de zoeker en niet via het scherm ( of je wilt het onderwerp van bven of vanaf een heel laag standpunt fotograferen.

Al dit natuurlijk zeer persoonlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2023 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

hermank schreef:
Frank schreef:
Vanaf het moment dat de eerste serieuze digitale camera’s op de markt kwamen, was de spiegelreflex ten dode opgeschreven.
Het heeft alleen een tijdje geduurd voordat de meeste fabrikanten daar achter kwamen. Nikon is zo’n beetje de laatste.
Olympus/Panasonic waren een jaar of 10 eerder.


Dat vond ik een goede keus van Nikon. Mirrorless in die tijd vond ik vreselijk. Een zoeker waardoor je naar een tv monitor zit te kijken.
Dat is nu wel veel beter, maar ik blijf SLR het prettigst vinden. En dan fotograferen door de zoeker en niet via het scherm ( of je wilt het onderwerp van bven of vanaf een heel laag standpunt fotograferen.

Al dit natuurlijk zeer persoonlijk


Spiegelreflexen zijn heel prettig in het gebruik, helemaal mee eens.
Maar de kracht van de spiegelreflex zat met name in het gebruik van tele, macro- en zoomobjectieven(zelfs een 90mm op een meetzoeker is al niet heel handig).
Ik denk dat de keuze van Nikon (en Canon) vooral gebaseerd was op gemakzucht en het feit dat ze zoveel mogelijk klanten wilden behouden, door gebruik van bestaande objectieven. Maar digitaal bood meteen al zoveel nieuwe mogelijkheden, dat die spiegel overbodig was.
De eerste Olympus Pen had al een prima digitale(opsteek) zoeker.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group