Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Jan 03, 2025 20:30 Onderwerp: Rolleicord Vb I 'de-clickenen' |
|
|
Even technische vraagje.
Ik kon mij niet helemaal inhouden en heb er een Rolleicord bij gekocht. Hij zag er zo netjes uit dat ik hem niet kon laten liggen. Volgens mij is het een Vb serie 1.
Nu even zitten spelen ermee. Wat ik wel knullig vindt is de koppeling van diafragma aan de sluitertijd.
Ik snap het idee uit begin jaren 60. Bepaal de lichtwaarde a.d.h.v. de tekening op de achterzijde en breng dat getal over op de sluiter/diaframa.
Doch ik werk anno nu met belichtingsmeter en dan wil je diafragma en sluitertijd gewoon makkelijk instellen. Dat kan heb ik ontdekt. maar je moet dan beetje priegel knopje indrukken. Heel onhandig m.i., of is het questie van gewenning? Eigenlijk zou ik die priegel knop willen 'de-clickenen' . Maar heb mij twijfels of dat (makkelijk) kan.
Ik lees er wel eens over bij diagragma's waar met de kogel/veer weghaalt en het klikken niet meer werk. Maar bij Rolleicord ombouw van de Compur sluiter is de mechanica heel anders.
Overigens die nette staat had wel gevolgen. Als je 50 jaar een camera in de kast zet ziet het er perfect uit. Maar loopt alles niet meer zoals zou moeten. Maar aan de oplossing (CLA) wordt gewerkt.
 _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2025 15:41 Onderwerp: |
|
|
Hoi Clemens,
Met de-clickenen kan ik je helaas niet helpen. Het werken met zo'n lichtwaarden camera en een lichtmeter gaat wat gemakkelijker wanneer je de lichtmeter op lichtwaarden kunt instellen. Bij de meeste moderne meters kan dat nog. Dan is het eenvoudig de meterstand overbrengen op de camera, vergrendelen als dat al niet van zelf gaat en daarna het gewenste diafragma kiezen, of de gewenste sluitertijd. Ik doe het zo met mijn Rolleiflex 4x4 en deed het met de Rolleicord Va.
Ferdi. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Ma Jan 06, 2025 20:21 Onderwerp: |
|
|
Permanent ontkoppelen kan volgens mij niet. Ik vind het systeem ook onhandig.
Netta camera's zijn vaak met een reden lang niet gebruikt en daardoor wel heel netjes maar hebben altijd minimaal een servicebeurt en soms meer dan dat nodig.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
|