Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
De eerste schreden met de Rolleicord

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 15:46    Onderwerp: De eerste schreden met de Rolleicord Reageer met quote

Ik heb nu 2 rolletjes met de rolleicord geschoten.
1 PF4+ 125 ISO en 1 Fuji Neopan Acros 100 ISO.

Beide films zijn volgens de specificaties ontwikkeld in AM74

PF4+.
Deze rol kreeg ik bij aanschaf mee van de vorige eigenaar (januari 2006),geschoten in medio okt/nov. Ontwikkeld begin dec.
Wat mij opviel was dat de emulsielaag wel zeer kwetsbaar was???
Zeer snel krassen en/of beschadigingen. Ik weet best dat je voorzichtig met negatieven om moet gaan en daar een leertraject in zit. Maar dit is wel een hele harde les. Shocked Shocked
In het algemeen waren het zeer dunne negatieven. De afdrukproefjes 10x15 waren niet echt bemoedigend. In totaal 3 foto's welke later in aanmerking kwamen om ingescand te worden en na reparatie in Gimp in de gallery. Zie:

http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/avatar.jpg
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/avatar2.jpg
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/kerk.jpg

Fuji Neopan Acros
Voor deze film gekozen voor nachtopnames om dat de reciprociteit pas na 1 minuut van invloed is.
Na ontwikkeling bleek de film een paarse gloed te hebben. Schrok daar niet direct van omdat ik daar over gelezen had. De film opnieuw en iets langer gefixeerd. De eerste indruk was zeer bemoedigend na de ervaring met de eerste rol.
Wat mij direct opviel was dat de emulsielaag nauwelijk mat/dof is??? Weinig verschil tussen de voor en achterkant van de film. De film voelde ook veel harder aan.
Vergrotingpaparaat Opemus 5a, lens Rodenstock Rodagon 80mm f=22-4.
Op oud( nog goed) papier 10x15 deelvergrotingen van 18x18 gemaakt van 1 negatief. zie http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/duikboot2.jpg
Hierbij gespeeld met de belichtingstijd, diafragma en lampsterkte.
Het laatste om te kijken of daarmee ook langere belichtingstijden mogelijk waren. Dat viel toch wel tegen.
Na een paar proefstrookjes één vaste belichtingstijd aangehouden 5sec. en f11-16-22 bij lampen van 75-60-40 watt. de 75 was de orginele opaal lamp, de 60-40 zijn melkwitlampen en komen zogoed als overeen met de opaallamp.
Uit deze serie van 12 afdrukken bleek dat f11 steeds de beste afdruk had.
de 40watt f11 is beter dan de 75 watt f22. Aan de hand van deze serie nog een serie gemaakt met 5 sec, f8 en 75-60-40 watt. De 75 had het beste contrast maar begon in de donkere partijen al iets dicht te lopen.
Al met al een best geslaagde DOKA-avond voor een beginneling.

De dinsdag daarop de proefdrukjes en negatieven meegenomen naar de club.
De proefdrukjes voor beoordeling door enkele zwar/wit kenners. De negatieven om in te scannen.
Dat was een teleurstelling. Zeer weinig respons op de proefdrukjes. De scanner kan alleen kb of dia aan. Crying or Very sad Crying or Very sad
Wat nu?
De DOKA in om 18x18 afdrukken te maken en kijken naar een scanner als tussenstap naar de V700.
De afdrukken waren redelijk tot goed.
En een Epson 1200-foto op de kop getikt voor weinig. Met een aparte doorlichtkap welke precies past op de glasplaat van de scanner. In de plaat ruimte voor diverse maskers voor de nagatieven.
Het duurde even voordat Sane (scanprogramma onder Linux) samenwerkte met de scanner en Gimp samen met Sane. Maar de resultaten waren bemoedigend.

Met als resultaat de eerste foto's op de gallery. Razz Razz

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je eerste resultaten, leuk dat er nog steeds liefhebbers zijn van het oude ambachtelijke werk. Helaas is dit dokaajen voor mij niet zo weggelegd. Te druk met kinderen en ander beslommeringen. Maar goed, komt tijd komt raad Smile

Films zijn nat altijd zeer kwetsbaar, de emulsie laag is niets meer dan gelatine met lichtgevoelige stoffen gegoten op 'plastic'.
Wordt het nat dan zuigt het vloeistof op en is de laag zeer zacht. Na het drogen kan het 'iets meer' hebben.

Dus niet afstrijken met vingers of iets anders, wetta gebruiken!
In een stofvrije omgeving laten drogen, de badkamer bijvoorbeeld.

De Epson V700 kan ik je van harte aanbevelen, ik heb 'm zelf ook en zeer tevreden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group