Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
film vragen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 18:17    Onderwerp: film vragen Reageer met quote

In mijn draadje voor de koffie tafel. zie http://www.rolleiflexclub.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=109
Had ik nog enkele vraagtekens gesteld die hier beter op hun plaats zijn.
a. Is de emulsie laag van de FP4+ zo teer. Of dient deze toch langer gefixeerd te worden.(langer dan de voor geschreven tijd, film was wel aan de dunne kant)
b. Ligt eigelijk in het verlengde. De Fuji Neopan Acros kwam "paars boven". Na langer fixeren is dat weg. Hierbij viel mij 2 dingen op. De film lijkt veel steviger dan de FP4+ en de emulsie laag was moeilijker te onderscheiden.
c. Is er ervaring om met minder lichtsterkte de belichtingstijds te verlengen tijdens het vergroten. Hert gaat met name om dunne films c.q nachtopnamens.
Ik wou eerst een proefnemen met een dimschakelaar maar de kleur nam exponeel af met de lichtsterkte.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Een FP4 kun je gewoon fixeren met de standaard fixeertijd die op de fixeerfles aangegeven staat. Wel continue bewegen en bij 20C!

De Neopan acros kan moet je 2 keer de standaardtijd fixeren dan pas gaat de paarse gloed eraf. Ook goed spoelen is een vereiste!
Zie datasheet Fuji

Verder is het zo dat dimmen van het licht van de vergroter niet helpt om fijnere details alsnog op papier te krijgen. Het systeem van de vergroter speelt een grote rol bij details in de lichten alsmede de schaduwen.
Een vuistregel is: Bij condens vergroters ligt de effectieve gevoeligheid een stop lager dan bij diffuus vergroters. Dus de gevoeligheid van films is gebaseerd op afdrukken met fabriek vergroters, diffuus dus.

Wil je maximale detail uit je film halen met condens vergroters dan is de vuitsregel 1 stop overbelichten en 20 tot 25% korter ontwikkelen.
Zo krijg je zachtere negatieven geschikt voor condensors.
E.e.a. hangt mede af van camera, belichtingsmeter, temperatuur ontwikkelaar.
Je moet dat dus proefondervindelijk zelf vaststellen.

Oja en vraag a) begrijp ik niet zo goed, indien de film erg dun is dan moet je vooral niet langer fixeren dan normaal voorgeschreven (sowieso) fixeer heeft dan de eigenschap om kleine details juist weg te vreten en te lang fixeren tast ook de houdbaarheid van de negatieven aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2007 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Bedankt voor je reactie.
Als ik alles teruglees heb ik het toch goed gedaan. Behalve de stop voor de condensor. Wink Wink
Ik neem dit mee voor de volgende sessies. Dit betekent dat de film belicht moet worden als een 50 iso?
Zoals al in de commentaren bij de foto's vond ik de foto's met een stop meer belichting meer info gaf.
Dus door de film korter te ontwikkelen worden ze ook minder hard. En zouden ze precies goed geweest zijn?

Met de lampen wou ik alleen bereiken dat ik een langere belichtingsruimte krijg.
Maar zoals ik al aangaf is het effect minder.
Is een belichtingstijd van 5 sec normaal (Bij enkele zelfs gevoelsmatig enkele sec minder) bij een f8-11? Of komt dat door de nachtopname waardoor de info dun is.

groet,


Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 11, 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Theo, een Acros zou je als een ISO 50 kunnen belichten. Houd daarbij wel rekening met het reciprociteit effect. Maar bij de acros (zie datasheet) geld voor een belichtingstijd van boven de 120 sec. een correctie van een + halve stop.

Verder is een nachtopname altijd dun, er zijn namelijk heel veel schaduwpartijen zonder detail. De kunst is om gedeeltes schaduw waar nog detaillering in zit, de grijswaardes en lichten mooi op een lijn te krijgen dat ze gemakkelijk op gradatie 2 afgedrukt kunnen worden.
Dat is ook de truck mbt de condensor cq diffuser.
Indien je een film belicht en ontwikkelt voor een diffuser dan kun je stellen dat deze goed is af te drukken op gradatie 2. Op een condensor zou dat zijn gradatie 1. Dit om het verschil in contrast zonder verlies aan detaillering te overbruggen. Gradatie 1 betekend een langere toonschaal, grijzige indruk en een wat mindere scherpte indruk. Gradatie 3 betekend een korte toonschaal, een hardere indruk, meer korrel zichtbaar en stof op de afdruk. Dit geldt dus voor afdrukken op papier, met een digitaal traject kun je e.e.a. makkelijk compenseren met scannen en photoshop. Alhoewel een goed belicht en ontwikkeld negatief behoeft bijna geen bewerking in photoshop na het scannen.

Of een belichtingstijd van 5 sec bij F8-F11 normaal is bij nachtopname weet ik niet maar het lijkt erop dat de belichtingsmeter voornamelijk de lichten registreert.
Wat je het beste zou kunnen doen bij het maken van nachtopname is meten op de schaduw partijen daar waar nog detaillering zichtbaar is.
Dan 2 stops krapper instellen: Dus gemeten waarde F4, compenseren naar F8 of met sluitertijd uiteraard en dan de opname maken.
Je kunt overgens ook tegelijkertijd de lichten meten, ook daar waar nog detaillering zichtbaar is.

Dan kun je deze vuistregel hanteren.
Verschil tussen schaduw en lichten 4 stops = normaal belichten en ontwikkelen
Verschil tussen schaduw en lichten 5 stops = 2 stops krapper belichten dan de gemeten waarde op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten - 20 tot 25% van de ontwikkeltijd
En bij 6 stops ook 2 stops krapper dan gemeten waarde op schaduwen en 40 tot 50% van de ontwikkeltijd af trekken.

Dit zijn vuistregels. Bij z/w fotografie belicht men op de schaduwen en ontwikkeld op de lichten.

Verder kun je beter bij het vergroten de belichtingstijd compenseren dmv het diafragma van de vergroter. Gemiddeld 10 seconden belichtingstijd is erg mooi. Ga je de lamp dimmen dan verander je ook de kleurtemperatuur van de lamp, dit komt de nauwkeurigheid van afdrukken op variabele contrast papier niet ten goede. Dus laat de lamp op volle sterkte staan.

Weer een heel verhaal, misschien zijn er nog luitjes die dit mooi kunnen aanvullen.

Groet en succes. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Feb 11, 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Wederom bedankt voor je reactie.
De Acros had ik juist doorvoor gekozen.

Gradatie.
Ik heb me nog niet bezig gehouden met deze techniek. Ben wel bezig me daar theoretisch in te verdiepen. Heb jij het over de papiersoort of over het filter?

Digitaal.
Tijdens het scannen heb ik alleen het histogram bijgesteld.
Waarmee kan men de gradatie bijstellen ? Met de curve ?

Met de belichtingstijd bedoelde ik de vergroter. Juist in het kader van de nachtfotografie en de dunne film.
In het zelfde kader probeerde ik de tijd iets te verlengen met de sterkte van het licht. zie ook je laatste alinea. Belichtingstijd compensatie.

Vuistregel.
Moet ik maar even opschrijven. Maar ik denk dat het verstandiger is om me meer te verdiepen in het zone gebeuren. Hoewel de artikelen welke ik heb gelezen niet echt eenduidig zijn. Weet jij nog goede artikelen en/of linken daarover?

Belichtingstijd compensatie
Zoals ik in het andere draadje aangaf had ik een reeks gemaakt met een vaste bel.tijd van 5 sec. met variabele f 11-1622en 40-60-75watt. Hierbij gaf 11 de beste resultaten. De f11 - 40 watt was beter dan de f22 - 75 watt.
Ik neem zondermeer aan dat de kleurtemperatuur gaat veranderen als jer gaat dimmen. Ik heb echter 3 aparte lampen gebruikt. 1 75 opaal, 1 60 melkwit en 1 40 melkwit.

groet,

Theo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Han,

Wederom bedankt voor je reactie.
De Acros had ik juist doorvoor gekozen.

Gradatie.
Ik heb me nog niet bezig gehouden met deze techniek. Ben wel bezig me daar theoretisch in te verdiepen. Heb jij het over de papiersoort of over het filter?


Met gradatie bepaal je het contrast van de foto.
Filter 2 is gradatie normaal, een perfect negatief afgedrukt op gradatie 2 geeft de mooiste toonschaal en briljantie.
Filter 3, 4 en 5 geeven naar gelang het getal oploopt steeds kortere toonschalen en daardoor wordt o.a. stof en korrel goed zichtbaar.
Gradatie 1 en 0 geven daarin tegen langere toonschalen en de opname wordt grijziger en wolliger. De scherpte indruk neemt af.

Ik heb het dus over de filters die je gebruikt bij je vergroter om de gradatie te bepalen.
Papiersoort, per merk kan er een verschil zitten in gradatie maar ik vermoed minimaal. Zo kan er ook verschil in gradatie zitten en belichtingstijd met een hetzelfde merk papier maar met verschillende emulsie nummers.

Je hebt PE en barietpapier, waarbij barietpapier het meest bewerkelijke is maar ook het diepste zwart en vooral het hoogste wit geeft, zeer briljant papier.

Variabel contrast papier is gesensibiliseerd tot in het groen, indien de kleurtemperatuur van de lamp veranderd heeft dat invloed op de gradatie.
Kijk maar naar de filters die veranderen van kleur bij elke gradatie aanduiding.

Quote:
Digitaal.
Tijdens het scannen heb ik alleen het histogram bijgesteld.
Waarmee kan men de gradatie bijstellen ? Met de curve ?


Zowel met de histogram alsmede de curve kun je het contrast verfijnen.
Daarbij is de curve het mooiste gereedschap omdat je met de pipet bepaalde grijstinten kunt vast 'klikken' en enkel de tussenliggende grijstinten het contrast kan verhogen of verlagen.
Met het histogram bepaal je het contrast in en keer van de hele foto. De curve heeft enkel het risico dat er detail verlies kan optreden in de schaduwen.

Quote:
Met de belichtingstijd bedoelde ik de vergroter. Juist in het kader van de nachtfotografie en de dunne film.
In het zelfde kader probeerde ik de tijd iets te verlengen met de sterkte van het licht. zie ook je laatste alinea. Belichtingstijd compensatie.

Vuistregel.
Moet ik maar even opschrijven. Maar ik denk dat het verstandiger is om me meer te verdiepen in het zone gebeuren. Hoewel de artikelen welke ik heb gelezen niet echt eenduidig zijn. Weet jij nog goede artikelen en/of linken daarover?

Belichtingstijd compensatie
Zoals ik in het andere draadje aangaf had ik een reeks gemaakt met een vaste bel.tijd van 5 sec. met variabele f 11-1622en 40-60-75watt. Hierbij gaf 11 de beste resultaten. De f11 - 40 watt was beter dan de f22 - 75 watt.
Ik neem zondermeer aan dat de kleurtemperatuur gaat veranderen als jer gaat dimmen. Ik heb echter 3 aparte lampen gebruikt. 1 75 opaal, 1 60 melkwit en 1 40 melkwit.


Ik vraag me af of het lampen wisselen enig invloed uitoefent op het uiteindelijk resultaat. Wellicht de belichtingstijd maar niet het contrast van de foto. De condensors zijn verantwoordelijk voor het bundelen van het licht en deze bepalen voor het grootste deel de 'gradatie'.

Zorg je er wel voor dat je speciale vergroters lampen gebruikt je loopt anders risico met lichtafval in de hoeken van de foto.
Of zoals ik een keer gezien heb, Philips midden op de foto gedrukt Very Happy

Succes er mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Het wordt zowat een dialoog. Razz Razz
Alles wordt weer een stukje duidelijker. Vond gisteren nog een oud schrijven (copie) van Ilford over multigrade IV papier en het gebruik van de filters.
Bij de DOKA spullen zit ook nog een complete set filters van Ilford.
Dus weer genoeg leesvoer en experimenten de volgende DOKA sessie.

Digitaal.
Kijken of ik iets meer uit de negatieven kan halen. Wordt vervolgd.

Lampen
Was ook maar een experiment.
PHILIPS zie je ook overal Laughing Laughing


groet,

Theo

P.S.

Mede forum gebruikers,

Mochten jullie iets willen toevoegen. Laat je niet weerhouden. Wink Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Han en Theo, v.w.b. de "gradatie" bij scannen:

een foto maak ik contrastrijker door er een s-curve in te sleuren. Het histogram gebruik ik alleen tijdens het scannen om eventuele ongebruikte ruimte eraf te knippen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

N.a.v de foto's in Gouda is gelukkig weer discussie ontstaan tussen Han en mij. Helaas loopt deze discussie in de IG, zie http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=295&limit=recent

Voor de vergroter zou ik dus 2 stops moeten overbelichten en 50 % korter ontwikkelen. Maar wanneer ik de nagatieven inscan dan wordt het resultaat naar mijn beleving toch minder. Misschien toch meer in de "S" curve van de GIMP duiken.

Daarnaast vond ik in de films toch mogelijke ontwikkelfouten. Ik weet nog niet of dit door de methodiek komt of door 2x fixeren. Deze fouten waren er niet in de film van de nacht fotografie ondanks dat deze ook 2x gefixeerd was.
Leent de Fuji Acros 100 zich voor deze methodiek?
Alle fims zijn ontwikkeld in Amalco 74 1:19 voor eenmalig gebruik.
Gaarne reacties.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou niet weten waarom Across zich minder leent voor deze techniek dan andere filems, maar waarom zou je deze techniek willen toepassen ? Je opnames van Gouda zien er toch prima uit ? Ik heb eveneens geschoten op Across. Ondanks het harde licht die dag geen behoefte om aangepast te ontwikkelen.

Waarom gebruik je overigens 1:19 ?

Misschien zit daarin je probleem ?

Ik doe altijd 1 + 7 of 1 + 9, éénmalig gebruik,
altijd succes !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een condensvergroter verhoogd het contrast van de afdruk, dus het advies is om dan 1 stop over te belichten en 25% korter te ontwikkelen. Bij zeer zonnig weer is het contrast heel hoog dan kun je dus het beste 2 stops overbelichten en 40 tot 50% korter ontwikkelen. Maar e.e.a. hangt altijd af van de camera en zeker van de belichtingsmeter en de ontwikkelmethode.
Je zou eigenlijk dit proefondervindelijk vast moeten stellen wat voor jou de meest bevredigende resultaten geeft.

Verder ben ik benieuwd over wat voor een ontwikkel fouten je het hebt, dan kan ik pas antwoord geven. Bij het ontwikkelen kan iets mis gaan maar bijvoorbeeld te lang fixeren kan ook fouten geven, vooral dunne partijene kunnen 'weggevreten' worden of de film wordt minder houdbaar.

Verschillende temperaturen bij het baden kunnen ook problemen geven en dan heb ik het over alle baden inclusief spoelen.

Te dunne negatieven dat kan komen door verschillende oorzaken, slecht belicht (afwijking belichtingsmeter, verkeerd gemeten etc.).
Ontwikkelfouten: De tijd te kort, niet de goede verdunning, te koud (afwijkende thermometer) , niet goed bewogen. Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Je moet alles zo consequent mogelijk doen zodat je de fout opsporing minimaliseerd.

Laat even weten over wat voor een ontwikkel fouten je hebt post desnoods een scan. Een Across is meen ik een T-Grain film. Deze moet je gewoon de dubbele tijd fixeren dan op de verpakking van de fixeer vermeld staat.

Paul Jenner schreef:

Waarom gebruik je overigens 1:19 ?


Waarschijnlijk zuinigheid? Wink
Hoe hoger de verdunning hoe beter de detail scherpte van het negatief maar je moet niet overdrijven. Soms is een hogere verdunning noodzakelijk om het ontwikkelproces beter te stroomlijnen.
Bijvoorbeeld, je kunt de ontwikkeltijd beter aanpassen voor een bepaalde behoefte bij 8 min ontwikkelen dan bij 4 minuten, zeker als je deze consequent wilt gebruiken bij 1 specifieke filmsoort en ontwikkelaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ja,

maar 1:19 is wel een beetje errug weinig Sad


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Nachtbraker alert!!! Laughing

Ik vergat aan mijn laatste zin toe te voegen dat je nauwkeuriger kunt werken bij langere ontwikkeltijden. Maar 1:19, hoe lang is de ontwikkeltijd dan?
Bij langer dan 12 minuten kun je bijna gaan spreken van monniken werk Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is juist de vraag.
De nacht-film is normaal ontwikkeld in 1:19. Geeft een goed beeld op de scanner. De vergroter heeft een dubbele condensor. De dunne film geeft dan een hard beeld met korte belichtingstijden van circa 5 sec.
De foto's in Gouda zijn 1 stop langer belicht en 25% korte ontwikkeld in 1:19.
Leent deze methodiek zich voor 1:19? Zo nee, waarom niet.

Tijdens het scannen gaf het histogram al een smalle opbouw.
In Gimp de S-curve dit zoveel mogelijk rechtgetrokken. Het resultaat is toch minder??

Leent de 1 stop of zelfs 2 stops methodiek zich minder voor het scannen???

Moet men vooraf keuzes maken?? scannen of vergroten??

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Een goed belicht en ontwikkeld negatief geeft zowel op de afdruk als in de scanner een goed resultaat. Je hoeft daarin geen keuzes te maken.
Ik verwijs hier naar deze foto.
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=145&cat=500&ppuser=11
Bij hoog zonlicht genomen op een FP4 belicht als ISO 50 in D76 ontwikkeld -25% van de standaard tijd. Dit om het harde contrast door de zon te compenseren. Ik heb deze foto 30X30 af kunnen drukken op gradatie 2 zonder aanpassingen. Ingescand met de Epson met een hele kleine aanpassing. Maar dat houd je bij scannen altijd, aanpassingen.

Maar ja een ideaal negatief komt weinig voor, je zit er altijd iets naast wat resulteert in doordrukken of tegenhouden, harder of zachter. Of spelen met de S-curve.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group