Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
film vragen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Paul, je verbetering in photoshop is ee hele verbetering Very Happy
Je hebt er nog een aardig plaatje uit weten te toveren.

Paul Jenner schreef:
NOu mensen,
1) die lens levert fletse foto's, misschien doordat hij erg snel overstraalt;


Die lens is gewoon niet erg best daar ben ik inmiddels van overtuigd.
Quote:

2) met de truc van het het overbelichten en onderontwikkelen is dat fletse karakter nog meer benadrukt.
Paul.

Dit lijkt mij niet, eventueel fletse foto's ontstaan vaak door overbelichting en overontwikkeling. Het harde licht wordt weerkaatst door de zilverkristallen in de film en belicht daardoor onnodig buurkristallen. Daar hebben ze nog een duur woord voor wat de lading meteen dekt: Diffusiehalo.
Bij overbelichten en juist onder ontwikkelen wordt het resultaat zachter.
Kan zijn dat er veel te lang ontwikkeld is??

De scanner zal ongetwijfeld een rol spelen maar eigenlijk moet deze bij acceptabele negatieven een redelijk resultaat geven. Bij slechte negatieven is het net als met afdrukken, oplappen met allerlei trucjes maar een goed resultaat kun je uit je hoofd zetten.

Ik heb toch het idee dat Theo de foto's heeft overbelicht, de schaduwpartijen zijn immers goed doortekend. Of zijn de negatieven te dun?
Een negatief te hand nemen is lastig vanaf deze afstand Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga me ook afvragen of Theo niet gewoon veel te lang ontwikkeld heeft. Dan gaat de fut er ook een beetje uit natuurlijk.

Maar om daar iets zinnigs over te zeggen moet Theo eerst antwoord geven of mijn 2 vvragen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Voor deze foto's is dezelfde scanner gebruikt als voor de foto's van het marine-museum. Dus aan de scanner ligt het niet. Het ligt gewoon aan de belichting van de foto's zoals Han al zei in het begin in de IG.
De foto's in de IG zijn zoveel mogelijk in GIMP met curve bewerkt om een enigszins redelijk resultaat te krijgen.
De foto's op mijn tijdelijke site zijn alleen bewerkt met het histogram van het scanprogramma.

Het geheel met de BeautyFlex was/is niet meer dan een experiment. Het doel van het draadje te verlengen was om achter mogelijke oorzaken en gevolg te komen.
Dit omdat dit de eerste films zijn welke met 1stop langer belichten en 25% korter te ontwikkelen.
Het doel hiervan is negatieven te krijgen welke beter geschikt zijn voor een vergroter met condensor.
Dit is niet geheel uit de verf gekomen door de bijkomende zaken.

Voor het ontwikkelen gebruik ik Pettersontanks van 500cc. Hier gebruik ik dan 25cc Amaloco 74 met 475cc water => 1:19.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Theo.

Ik doe Across eveneens in AM 74, aangezet met 1+9, in een 250 ml tank, da's dus 25 ml ontwikkelaar.

De voorgeschreven tijd hierbij is 4'30" (exclusief verkorting i.v.m. rotatie-ontwikkeling, wat voor jou niet van belang is.

Eens zien:

wij gebruiken evenveel ontwikkelaar, jij verdund twee keer zoveel. Volgens de Amaloco instructie moet de ontwikkelingstijd dan ook verdubbelen.

Da's inderdaad een minuut of 8, dat klopt wel. Van te lang ontwikkelen is derhalve geen sprake.

Blijft nog over het overbelichten en pullen van de fil. Ik denk dat dit toch wel erfoor zorgt dat de negatieven vlakker worden en de plaatjes dus fletser. Da's juist de bedoeling van deze werkwijze.

Dan blijft volgens mij toch over dat de lens van die Beauty niet erg contrastrijk en scherp is.


Kun je diezelfde foto nogeens scannen zonder aanpassingen, en die even uploaden ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

erfoor ?

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Waarfan akte Wink Wink
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Heb jij ook je gebib op het nafkasje liggen ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Doe ik. Moet wel even geduld hebben. Ga naar de camping.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Blijft nog over het overbelichten en pullen van de fil. Ik denk dat dit toch wel erfoor zorgt dat de negatieven vlakker worden en de plaatjes dus fletser. Da's juist de bedoeling van deze werkwijze.
Paul.


Negatieven worden hoogstens zachter van gradatie en niet fletser, dat laatste is aan iets anders te wijten. Persoonlijk heb ik deze wijze van overbelichten en onderontwikkelen zeer vaak gebruikt, standaard bij een condensvergroter. Als je deze methode goed doet dan scheelt dat ongeveer 1 gradatie in verschil met diffuusvergroter.

Met de negatieven van Theo is iets anders gebeurt en dat kan een combinatie van factoren zijn. Het ligt niet aan 1 stop overbelichten en onderontwikkelen. Je kunt meer denken aan een afwijking van de belichtingsmeter of misschien de thermometer o.i.d. in combinatie met een zwak objectief zoals je eerder opmerkte, Paul Wink

Ik zou Theo aanraden om een paar afdrukjes te maken en eens kijken wat er dan gebeurt. Smile, dan zet hij de scanner even buiten boord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf vind ik de discussie over de ontwikkel en belicht methode van de film op deze manier weinig bijdragen omdat het scanproces en nabewerking veel groter invloed heeft op het resultaat. Je moet echt het stukje film erbij pakken om dat te kunnen beoordelen. Zelf een afdruk van het negatief zegt niet alles.

Om je idee te geven wat de bewerking voor invloed heeft heb ik effe in een paar minuten dezelfde jpeg gepakt en deze door PS LE gehaald.



In het origineel mis ik wat doortekening in het heg maar de rest is prima te gebruiken om op het Web te laten zien. De scan is veelste onscherp om op deze hoge resolutie op te slaan. Het werkelijke resolutie is velen maken lager.

Overigens kan je met PS CS dit vele malen sneller doen. Maar ik heb deze niet op mijn werk laptop staan.

Theo, mocht je het bewerkt jpeg in full size willen hebben dan moet je maar effe je mail adres PB-en.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Over de Beautyflex, het is inderdaad een mindere camera maar je kan er wel uitstekende platen mee maken. Hij is minder verfijned dan de Rolleicord, dus laat staan vergeleken met de Rolleiflex maar je hebt niet zo heel veel oplossend vermogen nodig om op 6x6 scherpe platen te maken. Da's de bijkomend voordeel van een wat groter negatief Razz

Paul, de Ur-Rollei is een klote ding in gebruik. Dan kan je nog beter de Beauty of de Fodor nemen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo klote,

er komen toch plaatjes uit ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Soef, van deze afstand is een negatief ter hand nemen een lastige zaak,
Maar uiteindelijk mag je verwachten dat een goed negatief een goed resultaat geeft, ook zonder veel nabewerking na het in scannen.
Dus dat de negatieven van Theo niet erg denderend zijn dat lijkt mij wel duidelijk en het geeft een aardige discussie waar een eventuele fout kan zitten. Tenslotte leren we daar allemaal van.
Smile

Daarom mijn advies om een afdrukje te maken. Misschien is het voor Theo zelf wel verrassend om dat resultaat te zien in vergelijking met een scan. Tenslotte geldt voor mij persoonlijk dat ik analoog fotografeer om ook zodoende een afdrukje te kunnen maken. Ik dacht dat dat voor de meeste Analogofielen gelde, maar daar zou ik me in kunnen vergissen.
Indien ik het alleen maar zou doen om wat in te scannen dan pak ik liever een Digicam, beter resultaat op het scherm en minder bewerkelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, de Ur-Rollei is een camera in z'n meest spartaanse vorm. Er zit bijvoorbeeld geen beeldteller in de camera en moet je het beeld transport door een rood glaasje bijhouden. Dit werkte wel toen film de gangbare film niet voor rood gevoelig was (orthochromatisch) en laar gevoelig maar met een 100iso Panchrmatisch filmpje overdag levert dit al zwemen op.

Han, negatief van afstand beoordelen is inderdaag lastig maar ik ben met je aanname oneens dat van een goed negatief zonder veel bewerking al goed platen levert. Het hangt namelijk heel sterk met je workflow en je ervaring in de digitale verwerking. Omdat het laatste veel meer mogelijkheden kent zijn er ook veel meer moment waarop de zaken fout kan gaan. Het is daarom niet voor niets dat er speciale scanner software worden aangeboden (bijv. Silverfast en Vuescan). Na het scannen kan je nog heel veel aan het beeld veranderen wat ik eigenlijk met mijn voorbeeld wil laten zien.

In de analoge tijdperk was het ook niet vanzelf sprekend dat van een goed negatief een goede afdruk uitrolt. Dit heb je pas nadat je de zaak uitvoerig hebt bestudeerd en het proces hebt geoptimaliseerd. Pas dan kom je tot een standaard waarop je met aangepaste film ontwikkeling direkt goede afdrukken uit de vergroter komt. Andersom kan met de juiste afdruk techniek van een matig negatief nog aardige platen af te leveren.

Voor mezelf geldt: ik doe zowel digitaal, hybride, analoog en projektie puur omdat ik het zelf leuk vind. Wil je de platen op het net met andere delen dan moet je ook aandacht besteden aan de digitale verwerking. Anders komen de goede platen niet tot z'n recht en dat is zonde.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het wel met je eens Soef, maar we praten niet over vakfotografie.
Ik vind dat je verhaal voorbij gaat aan het doel Theo te helpen om een acceptabele afdruk te krijgen. Voor hetzelfde geld kun je dit forum sluiten met de woorden, ga een cursus fotografie volgen aan de academie.
De resultaten van Theo waren vanaf het begin al erbarmelijk en waarschijnlijk door een gebrek aan kennis ontstaan. Dankzij zijn vragen op dit forum heeft hij in ieder geval heel wat geleerd. Stukje bij beetje komen de fouten aan het licht en met onze hulp vermoed ik dat zijn werk wel zal verbeteren.
Misschien kun jij Theo en mij Smile nog wat leren over scantechniek?

In dat licht is het wel eens aardig om te weten welke scanner Theo gebruikt en welke software.

Enne hoe is het met Sofie en de vrouw, heb je slapeloze nachten of valt het wel mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group