Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
film vragen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Han, ik heb tot nog toe alleen hele zachte jpegjes gezien en zodoende kan ik het eind restulaat als afdruk niet beoordelen.

Waar ik Theo voor wil waken is dat hij niet zondermeer moet uitgaan dat zijn ontwikkel techniek niet deugt en zodoende dit stuk gaat verbeter zonder te kijken naar de rest van de keten. Het zou zonde zijn om niet te proberen het maximale uit zijn huidige negatieven te halen.

Mijn persoonlijke ervaring met film ontwikkelen is dat je behoorlijk bont moet maken om negatieven te krijgen waamee je niks mee kan. Zelfs met onderbelichte negatieven zonder aangepaste ontwikkeling kan je redelijke afdrukje maken. Ze worden alleen knoepert hard en mist doortekeining in de schaduw partijen Wink Als je aan de opgegeven tijden aanhoudt dat heb je altijd goed werkbaar negatief.

Wat betreft de scan en bewerking techniek, het is geen rakketwetenschap maar je moet er wel wat tijd aan besteden en ervaringen opdoen. Mijn ervaring is dat juist het scannen van negatieven lastiger is omdat je niet naar een eind resultaat toe kan werken. Ook zijn niet elke soort negatief gelijk waardoor dit, althans met mijn eenvoudige apparatuur, veel bewerkingen vraagt. Voordeel hiervan is wel dat je op ten duur hier redelijk bedreven in raakt Wink

Als je kijkt naar het jpegje van Theo dan heb ik daar eigenlijk alleen het hegje moest tegenhouden en de beide stukken appart op toon en contrast brengen. Voor de rest heb ik daar weinig aan hoeven te doen. Wel heb ik steeds de histrogram erbij gepakt om te kijken of ik wel de gehele grijstinten pallet benut. Als laatstte met level op de juiste tint zetten en klaar.

Dus ik denk dat er met de huidige scans nog veel mee te doen valt. Om nou deze direkt in de kliko te gooien is het wat zonde Crying or Very sad

Voor de rest gaat het goed met ons. Nog altijd onrustige nachten en vaak maar kort slapen. Maar er begint regelmaat in te komen Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk Soef, aan de scans is het slecht beoordelen hoe het negatief er nu werkelijk uitziet. Daarom ook mijn oproep aan Theo om eens de Doka in te gaan. Dan zit je het dichtste bij de 'bron'.

En zo is het wel lekker 'boomen' als wijsneuzen onder elkaar, toch
Wink

Waar blijven de rest van de Sofie foto's, ik had inmiddels toch wel verwacht dat de gallery vol zou staan met haar Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2007 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet zo dol op om op het net met familie foto's mee vol te knallen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Mei 12, 2007 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ben even op de camping, ontstaat er een hele discussie zonder mij Crying or Very sad Crying or Very sad Wink Wink

Er is nu helaas een 2 sporen discussie ontstaan.

a. Filmtechniek
b. Scantechniek.

Filmtechniek.
tbv de duidelijkheid heb ik vermeld wat ik tijdens het scannen heb gedaan, zodat mogelijke fouten van de film naar boven komen.
Een ervan was al meteen duidelijk, het fixeren. Tevens was duidelijk te zien dat de film overbelicht was. (Dit ligt niet aan de belichtingsmeter)
De gevolgde filmtechniek blijf ik zeker aanhouden voor de nachtfotografie.
Alleen met verbeterde fixeertechnieken. Shocked Shocked
Helaas heb ik op het moment weinig tijd om de doka in te duiken om enkele afdrukken te maken.Dit ondanks dat ik met pre-pensioen ben. Wink Wink
Zodra ik tijd heb zal ik een paar afdrukken maken.

Scantechniek.
Ik heb een oude Epson 1200-foto scanner. Totdat ik voldoende centjes heb voor een Epson V700.
Ik gebruik een standaard scanprogramma onder Linux met GIMP.
Dit is geen Silverfast of Vuescan. Maar heb ik dit nodig? Ik gebruik de scanner alleen om z/w negatieven in te scannen tbv onze wibsite.
Vuescan is dan ongeveer het zelfde als zakkenlopen met een Rolss Royce.
Ik ben me ervan bewust dat de scans niet optimaal zijn. En kunnen veel beter.
De 3 foto's welke op de IG staan heb ik alleen bewerkt met de S-curve om even snel iets op de IG te zetten.
Om een minder goed negatief een goede digitale plaat te maken is meer voor nodig.
De scanner kan 2400 dpi aan. Dat is redelijk.
GIMP is een goed grafisch programma. Niet zoveel foesjes als PS. Er zijn echter heel veel plug-ins voor te krijgen om e.e.a te optimaliseren.
De scan welke Paul en Soef als voorbeeld hebben gebruikt zal ik, als ik thuis ben, kaal in tiff op mijn tijdelijke site zetten.
Daarnaast zal ik met mijn beperkte middelen in GIMP een zogoed mogelijk plaat maken.
De beperkte middelen zijn mijn oude laptop met 256MB intern geheugen.
Echter wel met een zeer goed 1400 scherm. Ik ben bezig om de laptop op te waarderen naar max 512MB. Valt echter niet mee om het juiste geheugen te vinden.

Soef, blij te vernemen dat alles goed gaat in de kinderkamer. Laughing Laughing

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebbers.
Ik heb een kale scane gemaakt van gouda003 in tiff en jpg.

http://proef.theobartelings.dyndns.org/gouda003c.jpg

http://proef.theobartelings.dyndns.org/gouda003c.tif

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

voor zover je iets kunt zeggen over het histogram ...

het histo ziet er gewoon normaal uit. Breed, alle tinten dus aanwezig zou ik zeggen. Contrast erg flets. Ik weet niet in hoeverre je daarmee iets kunt zeggen over de ontwikkelmethode.

Blijft het een foto die gewoon niet erg scherp en contrastrijk is, vrees ik.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik ook bang voor.
Kan beter mijn tijd en energie in de Va en Vb stoppen.

Ik heb inmiddels rolletje met de Minolta XD7 ook met acros 100 + 1 stop geschoten. Moet ik nog ontwikkelen.

Wordt vervolgt.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is dat een aardige vergelijking ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Theo, het ligt echt niet aan de camera. De omstandigheden waar deze voorbeeld foto is genomen is niet extreem en de camera en lens is m.i. hier niet de beperkende factor.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
het histo ziet er gewoon normaal uit. Breed, alle tinten dus aanwezig zou ik zeggen.


Paul, ik heb bestandje c eraf gehaald. Bij mij ziet het histogram er zo uit:



Dit is niet normaal. D'r zit geen wit in en heel veel hoog-midden grijs. Geen wonder dat het een slappe hap is Rolling Eyes

Ik vraag me af hoe de plaat bij jullie eruit zien want op 1 of andere wijze lijken we over verschillende dingen te hebben. Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij komt dat omdat de film overbelicht is dat deze geen wit in het histogram weergeeft, of ben ik nu abuis?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Soef,

Het histogram ziet er in GIMP het zelfde uit.
Ik heb ook zoals afgesproken een onbewerkte scan gemaakt.

Wat de camera betreft, deze is zeker niet afgeschreven.
Er zijn echter teveel "toevalligheden" om een goed indruk te kunnen maken.
Ik kan pas een goede vergelijking maken wanneer ik wat meer ervaring heb met de RolleiCords en de film. Daarna ga ik vergelijkingen maken met de BeautyFlex.
b.v. gelijke opnamen maken met beide camera's.

Voorlopig alle hartelijk dank voor de input.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Han: Nee ik denk het niet want dan zou je juist veel wit hebben en geen zwart. Dit is niet het geval.

Ik denk nog steeds dat het verkeerd is ingescanned en/of verkeerd bewerkt. Ik heb het nog niet geprobeerd maar je heb kans dat auto-level en auto-contrast deze fout eruit haalt.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, dan ben ik abuis, maar hier hebben we het over een histogram van het positief. Maar goed ik draai vandaag van alles om. Hopen dat ik straks het vlees wel bak in plaats van koken. Bij de aardappels maak dat niet zo veel uit enkel hele aardappels gaar bakken dat duurt wel even. Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Han: Nee ik denk het niet want dan zou je juist veel wit hebben en geen zwart. Dit is niet het geval.

Ik denk nog steeds dat het verkeerd is ingescanned en/of verkeerd bewerkt. Ik heb het nog niet geprobeerd maar je heb kans dat auto-level en auto-contrast deze fout eruit haalt.


De scanner heeft een aparte aan te brengen klep met een doorlicht en een masker van max 13x10cm. Daarin passen verschillen aan te brengen maskers.
De software komt van de SANE-project opensoftware. Binnen de linux-organisatie een begrip en zeer betrouwbaar.
De scan's in de IG zijn ongeveer op de zelfde wijze tot stand gekomen als de foto's van het marinemuseum. Dus zover ik het kan beoordelen ligt het niet aan de scanner en/of aan het inscannen.
De laatste scan (gouda003c) is zonder enige bewerking gescand, juist om verschillen te kunnen beoordelen.
Helaas heeft mijn laptop onvoldoende geheugen om de bewerkingen in GIMP goed te kunnen uitvoeren. Het enige wat werkt tijdens een bewerking is de harde schijf. Wink Wink

Ik krijg van iemand zolang een iets nieuwere laptop met 1GB geheugen. Deze heeft helaas wel een 2:3 scherm ipv 3:4. Dat is voor ons vierkant een klein nadeel.
Wanneer deze geheel naar mijn wens geïnstalleerd is ga ik de kale scan verder bewerken.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group