Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Het eeuwige dilemma oftewel: ik ga op reis en ik neem mee...
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2007 13:08    Onderwerp: Het eeuwige dilemma oftewel: ik ga op reis en ik neem mee... Reageer met quote

Deze zomer hoop ik na lange afwezigheid weer eens een aantal weken in India door te brengen.
Ik wil gezien de temperatuur en vochtigheid in die periode niet teveel sjouwen, dus de sl66 uitrusting valt af.
Mijn eerste gedachte was 2x minolta cle met 21, 40 en 90mm en een zooi tri-x. En dan komen de twijfels!
Toch maar de 3.5F, die zijn diensten eerder bewezen heeft, eventueel met een digitale compact als back-up.
Of toch maar helemaal digitaal om problemen met x-ray-apparatuur en film te voorkomen.
Het kan nog alle kanten op. Iemand suggesties?
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nooit naar India geweest, dus dat wordt lastig advies geven.

Wat wil je gaan fotograferen?
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook steeds minder geneigd om een karrevracht apparatuur mee te sjouwen op vakantie. Het is tenslotte in de eerste plaats een vacantie en geen foto-uitstap.

De laatste vacantie naar Italië heb ik alleen de Rollei twee-oog meegenomen. Ik heb de rest niet gemist.
De vacantie naar Italië daarvoor heb ik een Minolta kleinbeeld set meegenomen met een paar lenzen. Ik heb nagenoeg alleen de 50 mm gebruikt. Die ene foto die ik daar toen maakte met de 135mm had ik best kunnen missen.

De vraag is natuurlijk wat je wilt gaan fotograferen. Ik kan me voorstellen dat in sommige landen de mensen niet graag zien dat zijzelf of hun heilige huizen gefotografeerd worden.
Een 90 mm op kleinbeeld schept dan wat meer afstand, maar misschien niet genoeg in alle situaties. Je moet tenslotte nog steeds dat ding voor je ogen hijsen. Deze "traditionele fotografen houding" wordt al van verre herkend.

De Rollei is natuurlijk de perfecte Stealth camera. Mensen hebben veel minder snel door dat ze op de plaat gaan. En de Rollei is met zijn standaard milde groothoek natuurlijk ook geschikt voor landschapswerk en overzichten van het marktplein en dergelijke.

Ik geloof dat ik hier stem voor de twee-oog, mede gezien je eerdere ervaringen in India.

Ik stem ook voor één film.

Digitaal gewoon in de handen van je reisgenoot drukken en er zelf niet meer naar om kijken. Als back-up lijkt me niet nodig. De Rollei gaat niet kapot en de CLE ook niet.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2007 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de röntgenstraling las ik op de site van Kodak dat tijdens de controle van de handbagage de intensiteit zo laag is dat de film geen schade oploopt. De koffercontrole heeft wél een hoge intensiteit.

Uit dit verhaal kan je dus opmaken dat je film in je handbagage mee moet nemen.

Verder kan ik me aansluiten bij Paul; niet overdreven bepakt gaan. Over een maand ga ik het vastenland van Griekenland verkennen per auto en zal behalve de Rollei mijn digitale ook wel mee hebben, maar met 1 of 2 lenzen. Vraag me wel af hoeveel en welk soort rolletjes ik ga meenemen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2007 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

@Soef: Ik fotografeer zo'n beetje alles wat ik op straat tegenkom en interessant vind. Ik ben geen statiefmens, meer rondlopen en kijken.

@Paul: Van het 1 filmprincipe ben ik al jaren een voorstander, liefst ook 1 camera(type). Wat je mist doordat het op een andere film of met een andere lens toch mooier geweest had kunnen zijn, win je door de rust die het je geeft.

@Manuel: Dat van die x-ray is een interessant verhaal. Ik zoek al een half jaar naar het antwoord en ben er nog niet uit. Ik heb inmiddels zo'n beetje alles gelezen, dat op internet te vinden is en de verhalen lopen nogal uiteen. Dat van die verschillende soorten machines ben ik ook tegengekomen, maar de informatie van Kodak is al een paar jaar oud en na de toestanden in Engeland vorig jaar heb ik uit het nieuws begrepen, dat men voor handbagage dezelfde apparatuur is gaan gebruiken om bepaalde voorwerpen (o.a.vloeistoffen) beter te kunnen herkennen. Schiphol geeft echter nog steeds aan, dat de apparatuur veilig is. Ik heb ook berichten gelezen, van mensen wiens films na 1 scan verpest waren. Zelf heb ik in januari tri-x 3x door de scan laten gaan, gewoon in de koffer en geen problemen ondervonden. Van diezelfde films heb ik er nog 2 over en die gaan dit weekend in de koffer van mijn vrouw mee naar Engeland. Dan hebben ze 5 doses gehad en ik ben benieuwd. Als die nog geen problemen geven, vertrouw ik het echter nog steeds niet voor 100%. Ik heb inmiddels contact met een professioneel lab in India en wil mijn films daar in ieder geval voor terugkeer laten ontwikkelen. Dat scheelt 1 scan van de 7 die ik tegen ga komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb sinds kort een 24-105mm voor op de kleinbeeld. Voor mij is dit de ideale alles-in-1 lens. Dus als ik zelf moeten kiezen dan zou ik deze en een flitser meenemen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon alleen je 3.5F meenemen,20 TriX en een neutraal grijsfilter.
Misschien pola en oranje. Dan heb je rust.En concentratie Wink
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk is dat op dit forum het enige juiste antwoord. Het digitaaltje zou dan meegaan als fotografisch dagboekje en de flex voor als het echt mooi wordt. 1 a 2 filmpjes per dag moeten dan ruimschoots voldoende zijn en die kan ik eventueel ook nog wel ter plaatse kopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2007 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Weinig ruimte voor een paar weken existentiële twijfel hier op de club Wink


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf zou ik meer spullen meenemen. Voor een stedentrip naar Parijs, Wenen of Praag zou ik nog wel durven om met alleen een Rollei op stap te gaan maar als ik naar een vreemd en fotogeniek land als India zal gaan dan neem ik het zekere voor het onzekere.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2007 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dat bedoel ik: het eeuwige dilemma!

Voor iedere keus is veel te zeggen.

Overigens vind ik, dat ik mijn beste foto's gemaakt heb op verre reizen samen met alleen mijn 3.5F.

Maar ja, behaalde resultaten in het verleden..........

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Soef heeft gelijk, ik zou toch nog minstens een Mutar meenemen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dat begint nu wel erg voor de hand te liggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2007 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sta inmiddels voor hetzelfde dillema:

Binnenkort vetrek ik voor een vacantiereisje naar Duitsland, alwaar wij de Romantische Strasse gaan verkennen. Dat lijkt me erg leuk.

DE vraag is voor mij nu ook: wat mee te nemen ?

De laatste keer is het in zwart wit fotograferen van landschappen mij niet zo goed bevallen. En ik vermoed rondom de Romantische Strasse wel enige landschappen tegen te komen. Daar heb je dus vierkant (midden) formaat voor nodig, zou ik zeggen. En dan dus kleur. Keuze: negatief of dia's ? Zal dat laatste wel worden lijkt mij Wink

En verder: In de stadjes. Wat te doen ? Zowel MF als kleinbeeld werk ik prettig mee. Kleur of Zwart Wit ?

Hmmmm ......

Jullie adviezen zijn welkom hoor Smile



PAul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Jun 08, 2007 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou alle filmpjes meenemen. Film ter plaatse kopen valt een enkele keer mee, maar vaak erg tegen.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group