Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Dia's op middenformaat
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 12:33    Onderwerp: Dia's op middenformaat Reageer met quote

Er zijn onder ons mensen die MF dia's maken. Ik wil er mee gaan beginnen. Voor kleinbeelddia's gebruik ik Fuji Sensia en die vind ik erg mooi.
Voor 6x6 heb ik nog helemaal niets aangeschaft, maar een aankoopadvies kan ik wel gebruiken. Mijn opzet is, natuuropnamen te maken met een 2-oog.
Zijn er diafilmgebruikers die met meerdere merken ervaring hebben. Dan wil ik graag hun ervaringen lezen, ook t.a.v. 6x6 projectoren en raampjes, al heb ik al wel enige info op dat terrein.

Ik zie jullie reacties graag komen.

Groeten,
Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
admin
Site Admin


Geregistreerd op: 22-7-2006
Berichten: 40

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Flip.
Ik heb deze maar even verplaatst naar hierzo.

Ik heb Fuji Provia gebruikt (op kleinbeeld en 6 x 6) en Fuji Velvia 100 (op 6x6). Beiden zijn mij uitstekend bevallen. De beeldkwaliteit is op 6x6 gewoonweg griezelig. Het gaat uitstekend met een twee-oog. De lichtmeter is mijn 3.5F is goed genoeg. In geval van twijfel iets onderbelichten. Ik zal eens wat foto's opduikelen uit Italië, kun je zien hoe dat er uit ziet.

Als de Sensia jou bevalt, zou ik die voor 6x6 ook maar aanschaffen. Maar vooral Provia kan ik tippen. Hele mooie kleuren, geen overdreven verzadiging, natuurlijk en briljant.

Diaraampjes en projectoren kan ik je niets over vertellen, ik gebruik alleen lichtbak en scanner. Voor dat eerste moet je bij Soef zijn, die weet er alles van.

Paul.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

admin schreef:
Hallo Flip.
Ik heb deze maar even verplaatst naar hierzo.

Ik heb Fuji Provia gebruikt (op kleinbeeld en 6 x 6) en Fuji Velvia 100 (op 6x6). Beiden zijn mij uitstekend bevallen. De beeldkwaliteit is op 6x6 gewoonweg griezelig. Het gaat uitstekend met een twee-oog. De lichtmeter is mijn 3.5F is goed genoeg. In geval van twijfel iets onderbelichten. Ik zal eens wat foto's opduikelen uit Italië, kun je zien hoe dat er uit ziet.

Als de Sensia jou bevalt, zou ik die voor 6x6 ook maar aanschaffen. Maar vooral Provia kan ik tippen. Hele mooie kleuren, geen overdreven verzadiging, natuurlijk en briljant.

Diaraampjes en projectoren kan ik je niets over vertellen, ik gebruik alleen lichtbak en scanner. Voor dat eerste moet je bij Soef zijn, die weet er alles van.

Paul.


Bedankt Paul, en die verplaatsing is wel ok natuurlijk.
Ik ben me al wat langer aan het oriënteren en langzamerhand krijg ik wel een beeld van wat ik moet hebben. Tussen Sensia en Provia dia's heb ik nog geen verschil gezien, dus zal het eerst wel Sensia worden.

Kun je met 6x6 diafilms nog naar de plaatselijke fotohandel tbv ontwikkelen of moet ik naar een vaklab?

Bij de 2-oog heb ik tegenwoordig een Digisix belichtingsmeter. Dat moet helemaal goed komen lijkt mij.
In elke geval fijn dat je aandacht hebt willen besteden aan mijn vragen.

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Zo Mrt 25, 2007 12:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Op 6x6 schiet ik eigenlijk alles op Provia 100F. Volgens mij bestaat er geen Sensia op 120 formaat. Althans ik heb dat nooit gezien.

Op 6x6 schoot ik nooit op Velvia 50 omdat ik vind dat Provia al genoeg verzadiging vertoont. Velvia vind ik dan iets te.

Voor de projectie gebruik ik een Rollei P66S. Het is een relatief eenvoudig projektor maar met je hebt weinig functies nodig. Je kan functies uitbreiden met afstandbedieningen. Als lens heb ik de oudere meer lenzige 2.8 Heidosmat. Schijnt vergelijkbaar te zijn met de huidige AV-Xenotar maar ik heb ze nooit naast elkaar gehad.

Eigenlijk vind ik de P66(e of S) het minimum wat je moet hebben. De P11 is eigenlijk meer voor de liefhebber en minder voor gebruik vanwegen de ingewikkelde mechaniek en de hoogspanning lampen. De latere Rolleivisions zijn in details beter dan de P66. Er zijn ook Kindermann slede projektoren die ook er interresant lijkt. De Dual-P vind ik weer iets te ingewikkeld.

Overigens heb ik een MD216 overvloeikast gekocht. Nu nog een tweede P66S erbij en dan kan ik ook op 6x6 overvloeien Razz
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2007 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

6 x 6 dia kun je bij de Hema laten ontwikkelen. En in Den Haag weet ik nog een vaklab, maar die is niet speciaal beter en voor jou niet zo dichtbij.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2007 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
6 x 6 dia kun je bij de Hema laten ontwikkelen. En in Den Haag weet ik nog een vaklab, maar die is niet speciaal beter en voor jou niet zo dichtbij.


Paul.


Bedankt voor het meedenken. Mijn zoektocht kan beginnen.

Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2007 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn foto's in de galerij zijn allemaal met (de oude) Fuji Velvia 50 gemaakt. De koelkast ligt nog vol. In de landschapsfotografie een veel gebruikte film. Overigens zijn de eigenschappen van een film natuurlijk niet echt te beoordelen aan de hand van een weergave op internet. Er is immers altijd wel wat geknutseld aan kleur en/of contrast. Ik vind de Kodak E 100 VS ("Vivid Saturation") ook erg goed, maar heb die tot nu toe alleen in KB gebruikt. Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keus, maar ik houd wel van de meer dia films met wat meer verzadigde kleuren. De Velvia 100F is bepaald een andere film en niet mijn favoriet; dan liever Provia. Een nieuwe Velvia 50 komt van de zomer terug. Fuji claimt de zelfde eigenschappen als de oude. In het Noorden zeggen we dan "Dat wachten we eerst maar eens even af en daarna kunnen we altijd nog eens zien". Smile

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Flip,

Ik las nu dat je tevreden bent over Sensia; dan kun je het beste beginnen met Provia. Deze is volgens mij in feite gelijk aan Sensia. Het lijkt er op dat Provia = Professional Sensia. In het "professionele" 120 formaat wordt dan alleen Provia verkocht.

Ik vind Provia altijd een beetje paarsig; dus een licht oker 81A of 81B opwarmfilter geeft in mijn ogen wat natuurlijker kleuren, zeker bij dedekte hemel en in schaduwen. Oppassen met lichtrood "sky light" R1.5 omdat paars ook al rood bevat.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Flip,

Ik las nu dat je tevreden bent over Sensia; dan kun je het beste beginnen met Provia. Deze is volgens mij in feite gelijk aan Sensia. Het lijkt er op dat Provia = Professional Sensia. In het "professionele" 120 formaat wordt dan alleen Provia verkocht.

Ik vind Provia altijd een beetje paarsig; dus een licht oker 81A of 81B opwarmfilter geeft in mijn ogen wat natuurlijker kleuren, zeker bij dedekte hemel en in schaduwen. Oppassen met lichtrood "sky light" R1.5 omdat paars ook al rood bevat.

Ferdi.


Ferdi,
Dank voor je aanbevelingen. De filters die je adviseert, moeten op mijn 2-oog met baj. 1. Ik vraag me af, of en hoe ik daar nog aan kan komen.
Overigens heb ik nog helemaal niets aangeschaft, dus kan ik wellicht beter eerst maar eens een Provia volschieten en het resultaat beoordelen.
Daarna moet ik eens naar raampjes gaan kijken en vervolgens komt een projector in beeld.

Groet,
Flip.


Laatst aangepast door tootles op Do Apr 19, 2007 12:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
De Velvia 100F is bepaald een andere film en niet mijn favoriet; dan liever Provia.

En wat vind je van Velvia 100, dan?

,xtG
.tsooJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Tootles en Aliën:

Ik heb in de Gallery een voorbeeldje gezet van een opname met Velvia RVP 100F ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Tootles en Aliën:

Ik heb in de Gallery een voorbeeldje gezet van een opname met Velvia RVP 100F ...

Velvia 100, niet 100F… Ferdi merkte op dat-ie vindt dat 100F (terecht) niet kan tippen aan de oorspronkelijke Velvia (50). Velvia 100 (zonder F, dus!) zou volgens Fuji de gelijkwaardige vervanger van Velvia zijn, in tegenstelling tot Velvia 100F, wat een helemaal nieuwe emulsie is. Dus nu ben ik benieuwd wat Ferdi dan van Velvia 100 denkt, aangezien ik zelf nog nooit oer-Velvia in handen gehad heb. Ben wel van plan, straks als het op de markt is, Velvia 50 eens te gaan proberen.

Kan iemand het nog volgen? Laughing

Ter verduidelijking, er zijn vier soorten Velvia:

- RVP (niet meer in produktie)
- RVP100
- RVP100F
- RVP50 (nog niet op de markt)

,xtG
.tsooJ


Laatst aangepast door Alien op Di Apr 17, 2007 21:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor,

het was al bekend dat de "niet-F" versie een ander karakter heeft. Meer zoals de oorspronkelijke RVP 50. Maar de niet-F is niet in europa / Nederland (?) verkrijgbaar.

Mopperende liefhebbers van de oude emulsie waren al uitgeweken naar Japan, waar volgens mij de niet-F al een tijdje leverbaar is.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vorige week nog een doos van vijf gekocht, bij <Tijdelijk>.

,xtG
.tsooJ


Laatst aangepast door Alien op Ma Jul 16, 2007 12:51, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2007 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Non-F ?

Dat is mooi, zet er eens een paar opnames van in de Gallery, zou ik zeggen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group