Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Dia's op middenformaat
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

E-6 is volgens mij dia ?

Nooit gedaan. Wil het best weleens proberen.

C-41 doe ik altijd zelf, fluitje van een cent. Ik gebruik ook een Jobo, zo'n ronddraaier.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
E-6 is volgens mij dia ?

Yup. Standaard omkeerproces.
Nooit gedaan. Wil het best weleens proberen.

C-41 doe ik altijd zelf, fluitje van een cent. Ik gebruik ook een Jobo, zo'n ronddraaier.[/quote]
Dan zou E-6 ook geen probleem mogen zijn, dunkt me. Fluitje van 'n cent, huh? Goed dat te horen.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Jawel,

makkelijker dan Z-W.

Zullen wij de helden van de club zijn en binnenkort eens een diarol zelf ontwikkelen ??

Geen idee wat ik daar allemaal voor nodig heb.

Alhoewel, we lijken wel gek om zoveel werk op de hals te halen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Zullen wij de helden van de club zijn en binnenkort eens een diarol zelf ontwikkelen ??

Ik was het wel van plan, ja.
Quote:
Geen idee wat ik daar allemaal voor nodig heb.

Een Jobo, een belichte diafilm en een E-6 ontwikkelkit, dunkt me.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil niet jullie plezier verknallen maar ik heb al eerder E6 gedaan Cool Laughing

Dat ging met de Prozess44 set van Agfa op de Jobo CPE. Tetenal maakt(e?) die dingen ook maar dat ging in wat grotere volumes dan Agfa maar het proces zelf is vrijwel identiek. Er zijn 7 proces stappen en alles gaat recht toe recht aan en heeft geen nablichting nodig.

Overigens deed ik dat op 4x5" vlakfilm. Het was namelijk lastiger een lab in de buurt te vinden die dit deden. Je moet wel gek zijn om dit op kleinbeeld of op 120 te willen gaan doen Laughing

Wat ik binnenkort wel wil proberen is die Z/W dia film van Rollei. ZIjn er al mensen die dit hebben geprobeerd?
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Je moet wel gek zijn om dit op kleinbeeld of op 120 te willen gaan doen Laughing

Want..?

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan je om de hoek laten doen. Veel makkelijker en veel goedkoper.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Vast en zeker en ik denk ook niet dat ik daar een gewoonte van ga maken. Maar een keertje uitproberen kan geen kwaad, toch ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

ik zie een Tetenal kit staan bij Van Puffelen, kost E 16,36 voor 0.5 liter, kun je zes films mee doen.

Dat is E 2.73 per film.

Dat is dezelfde prijs als bij de Hema. Dus in zekere zin ben je gek als je dat gaat doen.
Deze Tetenal kit is drie bads, volgens mij moet je dan een paar andere baden mizen vanuit deze basis.

Soef, kun je eens uit de doeken doen of dat inderdaad een enorme klus is ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Joost,

het is een Jobo CPE2 die ik heb.

Net nog even twee Z-W rollen ontwikkeld, die lagen er al 6 maanden ofzo ... Sad


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen dat die Tetenal niet meer in 0.5L verpakking meer wordt aangeboden maar ik kan me vergissen.

Het proces is niet zo moeilijk maar je heb wel zeven vloeistoffen en ze moeten allemaal op 37 graden gehouden worden en er zitten maar vijf flessen in een CPE Confused Dus je moet daar iets slims voor verzinnen.

Belangrijk is om schoon te werken en temperatuur goed constant houden. Het laatste doet de Jobo goed.

Het E-6 is eigenlijk behoorlijk simpel. Zelf vind ik het Forte Z/W omkeer proces ingewikkelder omdat deze behoorlijk lange tijden en een nabelichtingstap dus je bent zo een uur kwijt.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even over die Velvia 50 van Kamera-Express. Als ik mij goed herinner staat er op de site "RVP 50" in de omschrijving en niet "RVP50" en dat zou dan de oude moeten zijn(!?). De nieuwe is volgens mij ook nog nergens gesignaleerd.


Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Nog even over die Velvia 50 van Kamera-Express. Als ik mij goed herinner staat er op de site "RVP 50" in de omschrijving en niet "RVP50" en dat zou dan de oude moeten zijn(!?). De nieuwe is volgens mij ook nog nergens gesignaleerd.

De nieuwe zou volgens de nieuwberichten zo'n beetje nu op de markt moeten verschijnen, maar is inderdaad nog niet gesignaleerd. Dus het lijkt me aannemelijk dat het oude Velvia betreft. Ik ga denk ik gewoon maar een paar rollen inslaan, dan zie ik het wel.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="admin"]Hallo Flip.
Ik heb deze maar even verplaatst naar hierzo.

Ik heb Fuji Provia gebruikt (op kleinbeeld en 6 x 6) en Fuji Velvia 100 (op 6x6). Beiden zijn mij uitstekend bevallen. De beeldkwaliteit is op 6x6 gewoonweg griezelig. Het gaat uitstekend met een twee-oog. De lichtmeter is mijn 3.5F is goed genoeg. In geval van twijfel iets onderbelichten. Ik zal eens wat foto's opduikelen uit Italië, kun je zien hoe dat er uit ziet.

Als de Sensia jou bevalt, zou ik die voor 6x6 ook maar aanschaffen. Maar vooral Provia kan ik tippen. Hele mooie kleuren, geen overdreven verzadiging, natuurlijk en briljant.

Diaraampjes en projectoren kan ik je niets over vertellen, ik gebruik alleen lichtbak en scanner. Voor dat eerste moet je bij Soef zijn, die weet er alles van.

Paul.[/quote]


Hallo Paul,

Op je laatste alinea wil ik toch even terugkomen. Begrijp ik goed, dat je dus 6x6 dia's op een diasorteerraam ("lichtbak") bekijkt en dat je een beamer gebruikt om e.e.a. te projecteren? Wat is er nu eigenlijk tegen inramen en projecteren met een projector? Ik hoor/lees voorturend dat beamers minder presteren dan projectoren, maar binnen de Rolleiflex-club komen scanners, ook diascanners, in veel forumdiscussies voorbij, dus neem ik aan dat er clubleden zijn die niet de conventionele manier van projecteren van de dia's zelf hanteren, maar ingescande dia's via een beamer op het witte doek laten zien.

Ik heb deze week van iemand 3 Provia F voor 6x6 overgenomen, puur om eens ervaring op te doen met 6x6 dia's. Daarna ga ik eens kijken wat de volgende stap zal zijn qua apparatuur. Ik wil toch graag computer-onafhankelijk deze hobby uitoefenen, dus zal ik wel uitkomen op raampjes en een projector.

Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

tootles schreef:
Begrijp ik goed, dat je dus 6x6 dia's op een diasorteerraam ("lichtbak") bekijkt en dat je een beamer gebruikt om e.e.a. te projecteren?

Ik ben Paul niet, en ik kan niet in z'n schedel kijken, maar over projecteren met een beamer lees ik (gelukkig) niets. Een beetje beamer met een resolutie van meer dan 1024x768 is bijkans onbetaalbaar voor de thuisgebruiker, en zelfs de hele dure kunnen met geen mogelijkheid tippen aan (middenformaat) diaprojectie. Die dingen zijn bedoeld om (PowerPoint) presentaties visueel te ondersteunen, niet om met enige mate van kleurgetrouwheid, acceptabel contrast of scherpte mooie dia's te laten zien.

Ik vermoed dat Paul bedoelt dat-ie z'n dia's bekijkt op de lichtbak, en scant voor verdere bewerking en/of afdrukken op de printer, of simpelweg om ze online te kunnen zetten.
Quote:
Wat is er nu eigenlijk tegen inramen en projecteren met een projector?

Weinig. Smile
Quote:
Ik hoor/lees voorturend dat beamers minder presteren dan projectoren, maar binnen de Rolleiflex-club komen scanners, ook diascanners, in veel forumdiscussies voorbij, dus neem ik aan dat er clubleden zijn die niet de conventionele manier van projecteren van de dia's zelf hanteren, maar ingescande dia's via een beamer op het witte doek laten zien.

Zie boven. Ook als ze eenmaal gescand zijn, blijft het natuurlijk mogelijk om de traditionele projector te gebruiken. Maar er zijn legio meer redenen om dia's te scannen dan projectie met een beamer.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group