Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Dia's op middenformaat
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Flip,

dat heeft Joost namens mij uitstekend verwoord, ik hoef er niets meer aan toe te voegen.

Het is een loflijk streven om computerloos de fotografie-hobby te beoefenen. Ikzelf, als computerhater, heb mij inmiddels overigens volledig afhankelijk gesteld van de PC in mijn hybride doka.

Het wordt een beetje moeilijk om je dia's afgedrukt te krijgen zonder scanner vrees ik.

Maar begin eens op je gemak aan die Provia's, je zult vast versteld staan van het resultaat !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Alien en Paul,

Ik ga voort op de weg die me voor ogen staat en dat is: in principe geen afdrukken van dia's, maar gewoon inramen en projecteren. Als ik afdrukken wil hebben, zet ik er wel een negatieffilm in, maar dat wil ik eigenlijk niet meer. Mocht er toch eens een afdrukwens zijn, dan zijn er vast wel scan-bedrijfjes te vinden waar zoeiets een keer kan. Internet is daarvoor een goede bron!

Zo, nu toch binnenkort eindelijk aan de slag met diafilm op 6x6. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten en laat via dit forum wel van me horen.

Bedankt voor jullie reacties.


Flip.


Laatst aangepast door tootles op Ma Apr 30, 2007 20:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Okay Flip,

jouw enthousiasme is aanstekelijk. Ik ben reuze benieuwd.

Stel gerust je dia-gerelateerde vragen. Ferdi en Soef bijvoorbeeld, die afgelopen zaterdag ook acte de presence hebben gegeven, hebben enorm veel ervaring in het werken met dia's.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Even een zijsprong naar de dag in Gouda. In Nijmegen - niet mijn geboortestad maar ik woon al 26 jaar vlakbij - is ook veel moois te zien/te fotograferen. Misschien iets voor een volgende meeting?

Ferdi en Soef .........
Als ik resultaten heb met mijn eerste 6x6 dia's laat ik me horen.


Flip.


Laatst aangepast door tootles op Di Mei 01, 2007 17:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nijmegen nemen we mee in de lijst van opties voor de volgende meeting.

Wat mij betreft staan daar ook op Dordrecht, Arnhem, Schoonhoven, Gent ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben voor Nijmegen. Da's lekker dichtbij Wink

Overigens ben ik vandaag achtergekomen dat de Hema 6x6 dia's ook kon inramen bij het laten afdrukken. Binnenkort is dit wel verleden tijd want het stond op de lijst van diensten die ze niet meer gaan doen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Apr 28, 2007 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Sad
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik goed, dat je dus 6x6 dia's op een diasorteerraam ("lichtbak") bekijkt en dat je een beamer gebruikt om e.e.a. te projecteren?

Ik ben Paul niet, en ik kan niet in z'n schedel kijken, maar over projecteren met een beamer lees ik (gelukkig) niets. Een beetje beamer met een resolutie van meer dan 1024x768 is bijkans onbetaalbaar voor de thuisgebruiker, en zelfs de hele dure kunnen met geen mogelijkheid tippen aan (middenformaat) diaprojectie. Die dingen zijn bedoeld om (PowerPoint) presentaties visueel te ondersteunen, niet om met enige mate van kleurgetrouwheid, acceptabel contrast of scherpte mooie dia's te laten zien.

Ik vermoed dat Paul bedoelt dat-ie z'n dia's bekijkt op de lichtbak, en scant voor verdere bewerking en/of afdrukken op de printer, of simpelweg om ze online te kunnen zetten.
Quote:
Wat is er nu eigenlijk tegen inramen en projecteren met een projector?

Weinig. Smile
Quote:
Ik hoor/lees voorturend dat beamers minder presteren dan projectoren, maar binnen de Rolleiflex-club komen scanners, ook diascanners, in veel forumdiscussies voorbij, dus neem ik aan dat er clubleden zijn die niet de conventionele manier van projecteren van de dia's zelf hanteren, maar ingescande dia's via een beamer op het witte doek laten zien.

Zie boven. Ook als ze eenmaal gescand zijn, blijft het natuurlijk mogelijk om de traditionele projector te gebruiken. Maar er zijn legio meer redenen om dia's te scannen dan projectie met een beamer.

,xtG
.tsooJ[/quote]

Nogmaals over scannen van negatieven en dia's.
Waarom doen jullie dit? Als ik dia's terugkrijg van de centrale raam ik ze in en projecteer ze. Mislukkingen gooi ik direct weg.

Jullie gaan analoge opnamen maken met klasse-apparatuur. Daar komen mooie platen uit en dan ga je ze scannen, zodat je toch digitaal kunstjes kunt uithalen en ze makkelijk kunt rondsturen. Dat geeft mij de indruk dat - in het geval van dia's - jullie niet allemaal de intentie hebben om ze te projecteren, maar meer dat je diafilm gebruikt IN PLAATS VAN negatieffilm. Als je een digitale klasse-camera zou hebben gebruikt, had je die scanner helemaal niet nodig gehad. Bovendien zegt "men" dat digitale opnamen weinig diepte hebben, dus "plat" zijn, dit in tegenstelling tot analoge opnamen.

Dat feit betekent toch dat de digitale techniek voor wat betreft "diepte in een foto" de analoge techniek nog niet helemaal heeft geëvenaard?
Jullie accepteren dus - door het scannen - de kwalitatieve achteruitgang van jullie eigen opnamen, waarop je toch wel zo trots bent, dat je ze op de gallery plaatst om ook anderen ervan te laten genieten.

Bovendien hoor/lees ik dat scanners ook nog lang niet zijn uit-ontwikkeld. Onder jullie zijn er die niet tevreden zijn over hun eigen scanner en dan maar weer wat anders kopen.

Genoeg voer voor discussie?
Branden jullie maar los.

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Vr Mei 04, 2007 18:14, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Flip.

Ik gebruik dia's NIET omdat ik wil projecteren, ik wil er gewoon een afdrukje van hebben in mijn plakboek. Ik gebruik de diarollen alleen vanwege de superieure kwaliteit t.o.v. kleurennegatieffilm.

Ik ben zeer tevreden over mijn scanner, ik heb gelukkig een goeie. Zeker de "diepte in de foto" komt uitstekend uit de verf. Met de mindere scanners (én digicammetjes) is dat inderdaad vaak een probleem.

Ik projecteer dus nooit, heb dat in het verleden ook niet gedaan. Ik geloof direct dat het projecteren van een dia weer een hele nieuwe dimensie aan de beleving kan toevoegen. Zo anders dan een papiertje van beperkt formaat in je plakboek. Misschien komt dat feest nogeens voor mij Smile

Wellicht een aardig idee om eens een dia-avond met de Rolleiclub te organiseren ? Ik weet bijvoorbeeld van Soef dat hij goed in de projectors zit. Maar Soef heeft de komende tijd wel even wat anders aan zijn hoofd , vrees ik, maar dat mag hij jullie lekker zelf vertellen Smile


Heb ik me zo nader verklaard, Flip ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Paul, ruim voldoende beantwoord. Bedankt. Positieffilm IN PLAATS VAN negatieffilm. Mijn vermoeden klopte toch. Is toch prima!

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Di Mei 01, 2007 17:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zodra je jouw eerste rol dia's op de lichtbak ziet liggen, zul je mijn enthousiasme voor dia's begrijpen, zelfs als je weet dat ik een non-projecteerder ben Smile

Hoewel het met scannen best moeilijk is om de kwaliteit en briljantie van een dia te evenenaren, is er ook een voordeel van deze werkwijze t.o.v. werken met negatieffilm: Je hebt het doel, jouw benchmark, op de lichtbak voor je neus liggen.
Kleurcorrectie, helderheid en contrast de goede kant uit krijgen is zo een stuk makkelijker dan vanaf negatief. Bij negatief op de lichtbak is het altijd maar een beetje raden en interpreteren wat er nu werkelijk op staat.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Flip, kan je de optie " Schakel BBCode uit in dit bericht" even uitzetten. Je quotes raakt nu een beetje optilt.

Zelf druk zelf bijna niks meer af omdat ze vergeleken met op het scherm of op de muur zo tegen vallen Crying or Very sad
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2007 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Zodra je jouw eerste rol dia's op de lichtbak ziet liggen, zul je mijn enthousiasme voor dia's begrijpen, zelfs als je weet dat ik een non-projecteerder ben :)

Hoewel het met scannen best moeilijk is om de kwaliteit en briljantie van een dia te evenenaren, is er ook een voordeel van deze werkwijze t.o.v. werken met negatieffilm: Je hebt het doel, jouw benchmark, op de lichtbak voor je neus liggen.
Kleurcorrectie, helderheid en contrast de goede kant uit krijgen is zo een stuk makkelijker dan vanaf negatief. Bij negatief op de lichtbak is het altijd maar een beetje raden en interpreteren wat er nu werkelijk op staat.

Paul.


Paul,

Je beweegredenen om het zo te doen begrijp ik helemaal. Ik heb zelf echter niet de motivatie om ook maar iets aan fotobewerking via de pc te doen, dus scannen zal er bij mij toch niet van komen vrees ik.
"Elk z'n meug zei de boer, en zoende zijn kalf". Ken je die?

Gelukkig mogen we ieder op onze eigen manier te werk gaan. Houden zo.
Plezier in de fotohobby hebben en houden, daar gaat het om. Dat plezier wordt bij mij niet aangetast en zo moet het maar blijven.

(Het woord benchmark kende ik nog niet. Betekent het "geesteskind"?)

Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Flip, kan je de optie " Schakel BBCode uit in dit bericht" even uitzetten. Je quotes raakt nu een beetje optilt.

Zelf druk zelf bijna niks meer af omdat ze vergeleken met op het scherm of op de muur zo tegen vallen Crying or Very sad


OK Soef. Is nu gebeurd. De betekenis van die opties 1 en 2 begrijp ik niet, de afkorting BB ook niet. Jij vast wel!

Mbt tot je antwoord: Ik ga wel dia's op 6x6 maken, maar gewoon om ze te projecteren, dat kun je in mijn antwoord aan Paul ook lezen.

Binnenkort gaat het er van komen en meld ik de resultaten hier.

Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2007 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Benchmark,
sory kon effe geen goed nederlands woord vinden. Vergelijkingsmaatstaf ?

BB = Bulletin Board, dat is zo'n ding waar we nu op zitten (forum dus) Smile

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group