Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Even voorstellen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2007 7:38    Onderwerp: Even voorstellen Reageer met quote

Beste mensen, ik ben Dennis en ben 25 jaar oud en afkomstig te Antwerpen.

Mijn eerste echte stapjes in de fotografie hen ik gezet met een goedkoop digitaal fototoestel van Trust (3Mp), deze werd overigens snel vervangen door een HP Photosmart (5Mp) en waarmee ik 2 jaar lang toch heel wat leuke plaatjes mee geschoten heb. Maar ergens oktober vorig jaar heb ik de virus echt te pakken gekregen en heb me een toch ietwat professioneler toestel aangeschaft, namelijk een Panasonic Lumix DMC-FZ7 (6Mp) waarmee ik al enkele pareltjes van plaatjes heb mee gemaakt.

Nu door deze hobby uit te oefenen heb ik van mijn grootmoeder een Rolleiflex gekregen, deze is van mijn grootvader geweest, die ook nog eens hobbyfotograaf was en helaas niet meer het digitale tijdperk heeft kunnen aanschouwen. Het toestel zou om en bij de 50 jaar oud zijn en ziet er naar mijn mening prima uit om deze leeftijd te hebben.




Ik heb een licht vermoeden dat het hier om een rolleiflex V gaat, maar het lenstype dat aanwezig is is verschillend met dat dat destijds op dit tipe geleverd werd, nu is het een Carl Zeiss lens ipv een Schneider Xenar.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2007 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo DEnnis,

van harte welkom hier.

Heb je al foto's gemaakt met deze Rollei ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2007 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Dennis, ons clubje groeit wel zeg! Leuk!

Wat een geluk om zo je camera te krijgen. Ben ik best jaloers op. Is de bovenste lens van je camera een beetje vuil? Hij lijkt nogal dof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 9:25    Onderwerp: Re: Even voorstellen Reageer met quote

Runaque schreef:
Nu door deze hobby uit te oefenen heb ik van mijn grootmoeder een Rolleiflex gekregen, deze is van mijn grootvader geweest, die ook nog eens hobbyfotograaf was en helaas niet meer het digitale tijdperk heeft kunnen aanschouwen. Het toestel zou om en bij de 50 jaar oud zijn en ziet er naar mijn mening prima uit om deze leeftijd te hebben.

[...]

Ik heb een licht vermoeden dat het hier om een rolleiflex V gaat, maar het lenstype dat aanwezig is is verschillend met dat dat destijds op dit tipe geleverd werd, nu is het een Carl Zeiss lens ipv een Schneider Xenar.

Op de Rolleiclub site kun je aan de hand van het serienummer precies het model opzoeken. Aan de hand van de plaatjes gok ik op een Rolleiflex Automat K4.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 13:30    Onderwerp: Re: Even voorstellen Reageer met quote

Alien schreef:
Op de Rolleiclub site kun je aan de hand van het serienummer precies het model opzoeken. Aan de hand van de plaatjes gok ik op een Rolleiflex Automat K4.

,xtG
.tsooJ


Dan zou het als ik het goed voor heb een Rolleiflex Automat 6x6 - Model 3 = K4B2 moeten zijn, wat inhoud dat het toestel zelfs ouder is dan ik dacht dat het was, hoewel de foto die getoond word door deze site hetzelfde model zou moeten zijn als wat ik heb. Mijn serienummer is 1.07x.xxx, dus dan zou het dit model moeten zijn.

Ik heb er nog geen foto's mee genomen, ik heb geen idee hoe dit toestel werk, vandaar dat ik hier terrect gekomen ben. Maar zo op het eerste zicht lijkt de camera toch te werken, sluiter, diafragma, zelfontspanner???, ect ect ect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Begin maar vast hiermee: Rolleiflex Automat Instructions for Using.

Beetje moeilijk leesbaar, maar met dat en wat gezond verstand zou je een eind(je) moeten komen. Ik heb thuis een PDF van een algemeen Rolleiflex boek, beschrijft het gebruik van een hele trits Rolleiflex modellen, waaronder de Automats. Kan het nu niet vinden, maar als ik thuis ben zal ik eens kijken waar ik 'm vandaan heb en een link posten.

In het uiterste geval kun je ook gewoon naar de vriendelijke fotowinkel op de hoek gaan voor een rolletje 120 film en meteen om wat uitleg vragen.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Dennis, welkom. Die camera heb ik ook. Het is inderdaad een na-oorlog camera en de mijne heeft een Zeis-Opton Tessar (Zeiss Oberkochen, nu Carl Zeiss) . Jouwe is wel bijzonder want hij is in een later stadium aangepast. De sportzoeker die jij hebt is niet standaard in dit model. Deze is namelijk van een later model en is waarschijnlijk op een later moment aangepast. Heel gebtuikelijk voor die tijd (Pimp my camera Laughing ).

En ik heb voor de mijne moeten betalen en achteraf ook veelste veel voor betaald Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Dennis.
Van harte welkom op dit Forum, nu je deze prachtige Rollei in bezit hebt zul je vast je digitale speeltjes in de kast laten liggen Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 0:55    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Hoi Dennis, welkom. Die camera heb ik ook. Het is inderdaad een na-oorlog camera en de mijne heeft een Zeis-Opton Tessar (Zeiss Oberkochen, nu Carl Zeiss) . Jouwe is wel bijzonder want hij is in een later stadium aangepast. De sportzoeker die jij hebt is niet standaard in dit model. Deze is namelijk van een later model en is waarschijnlijk op een later moment aangepast. Heel gebtuikelijk voor die tijd (Pimp my camera Laughing ).

En ik heb voor de mijne moeten betalen en achteraf ook veelste veel voor betaald Confused


Zou kunnen dat hij niet volledig standaard is, mijn grootvader was ook hobbyfotograaf en had wel enkele toestellen in huis, waaronder een Hasselblad en een Leica, maar die zijn ergens anders in de familie terrecht gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Rolleiflex Automat handleiding (eng.).
The Rolleiflex Guide (eng.), beslaat meerdere modellen.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Hi Dennis.
Van harte welkom op dit Forum, nu je deze prachtige Rollei in bezit hebt zul je vast je digitale speeltjes in de kast laten liggen Very Happy


Ik denk niet dat ik de digitale camera ga afzweren, daarvoor is ie te leuk om mee te werken en heb er al enkele prachtplaatjes mee geschoten, van abstract tot makro's.

Alien schreef:
Rolleiflex Automat handleiding (eng.).
The Rolleiflex Guide (eng.), beslaat meerdere modellen.

,xtG
.tsooJ


Ik zal ze alvast eens op de pc zetten, kan ik er eens rustig naar kijken, bedankt. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Dennis,

Welkom. In Antwerpen is nog 120 film op voorraad. Achter het Hilton zit een fotozaak (naam ontschoten) met een 'analoge' kelder met film en papier en chemo.
Heeft je grootvader je ook een doka nagelaten?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2007 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Hallo Dennis,

Welkom. In Antwerpen is nog 120 film op voorraad. Achter het Hilton zit een fotozaak (naam ontschoten) met een 'analoge' kelder met film en papier en chemo.
Heeft je grootvader je ook een doka nagelaten?


Ik denk dat ik weet welke zaak je bedoeld, ik ben er al enkele keren voorbij gewandeld en kijk toch bijna elke keer wat men in huis heeft.

Heb geen doka, het doka is nog wel aanwezig in mijn grootmoeder haar huis, maar dient nu eerder als kamer waar een berg rommel in staat. Mocht ik foto's nemen met dit toestelletje, dan laat ik ze wel ontwikkelen, heb er nog de tijd nog de plaats voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis,

Van Harte Welkom.
Jouw Oma is een wijze dame. Dat nieuwe digitale spul. ........ Kan nooit goed gaan.
Laat ik hem een goed toestel geven dan komt het wel goed. Laughing Laughing
Gauw een paar rolletjes halen. En mooie platen schieten.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Runaque
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 17-4-2007
Berichten: 8
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Dennis,

Van Harte Welkom.
Jouw Oma is een wijze dame. Dat nieuwe digitale spul. ........ Kan nooit goed gaan.
Laat ik hem een goed toestel geven dan komt het wel goed. Laughing Laughing
Gauw een paar rolletjes halen. En mooie platen schieten.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings


Dank je wel, maar ik denk niet dat m'n grootmoeder zo denkt, ze heeft zelfs een werk die ik met de digitale camera genomen heb aan de muur hangen. Wink

Ik weet niet of het gepast is, maar de digitale heeft al foto's als volgend voorgebracht.




http://runaque.deviantart.com/

De digitale blijft in gebruik als dagdagelijks toestel, de Rolleiflex wil ik ook een bepaald doel geven, maar ermee werken is wel even wennen vrees ik. Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group