Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Runaque Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 7:38 Onderwerp: Even voorstellen |
|
|
Beste mensen, ik ben Dennis en ben 25 jaar oud en afkomstig te Antwerpen.
Mijn eerste echte stapjes in de fotografie hen ik gezet met een goedkoop digitaal fototoestel van Trust (3Mp), deze werd overigens snel vervangen door een HP Photosmart (5Mp) en waarmee ik 2 jaar lang toch heel wat leuke plaatjes mee geschoten heb. Maar ergens oktober vorig jaar heb ik de virus echt te pakken gekregen en heb me een toch ietwat professioneler toestel aangeschaft, namelijk een Panasonic Lumix DMC-FZ7 (6Mp) waarmee ik al enkele pareltjes van plaatjes heb mee gemaakt.
Nu door deze hobby uit te oefenen heb ik van mijn grootmoeder een Rolleiflex gekregen, deze is van mijn grootvader geweest, die ook nog eens hobbyfotograaf was en helaas niet meer het digitale tijdperk heeft kunnen aanschouwen. Het toestel zou om en bij de 50 jaar oud zijn en ziet er naar mijn mening prima uit om deze leeftijd te hebben.
Ik heb een licht vermoeden dat het hier om een rolleiflex V gaat, maar het lenstype dat aanwezig is is verschillend met dat dat destijds op dit tipe geleverd werd, nu is het een Carl Zeiss lens ipv een Schneider Xenar.
Alvast bedankt. |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 19:26 Onderwerp: |
|
|
Hallo DEnnis,
van harte welkom hier.
Heb je al foto's gemaakt met deze Rollei ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Manuel Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
Welkom Dennis, ons clubje groeit wel zeg! Leuk!
Wat een geluk om zo je camera te krijgen. Ben ik best jaloers op. Is de bovenste lens van je camera een beetje vuil? Hij lijkt nogal dof. |
|
Naar boven |
|
 |
Alien Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 9:25 Onderwerp: Re: Even voorstellen |
|
|
Runaque schreef: | Nu door deze hobby uit te oefenen heb ik van mijn grootmoeder een Rolleiflex gekregen, deze is van mijn grootvader geweest, die ook nog eens hobbyfotograaf was en helaas niet meer het digitale tijdperk heeft kunnen aanschouwen. Het toestel zou om en bij de 50 jaar oud zijn en ziet er naar mijn mening prima uit om deze leeftijd te hebben.
[...]
Ik heb een licht vermoeden dat het hier om een rolleiflex V gaat, maar het lenstype dat aanwezig is is verschillend met dat dat destijds op dit tipe geleverd werd, nu is het een Carl Zeiss lens ipv een Schneider Xenar. |
Op de Rolleiclub site kun je aan de hand van het serienummer precies het model opzoeken. Aan de hand van de plaatjes gok ik op een Rolleiflex Automat K4.
,xtG
.tsooJ _________________ Take only photographs, leave only footsteps. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 13:30 Onderwerp: Re: Even voorstellen |
|
|
Alien schreef: | Op de Rolleiclub site kun je aan de hand van het serienummer precies het model opzoeken. Aan de hand van de plaatjes gok ik op een Rolleiflex Automat K4.
,xtG
.tsooJ |
Dan zou het als ik het goed voor heb een Rolleiflex Automat 6x6 - Model 3 = K4B2 moeten zijn, wat inhoud dat het toestel zelfs ouder is dan ik dacht dat het was, hoewel de foto die getoond word door deze site hetzelfde model zou moeten zijn als wat ik heb. Mijn serienummer is 1.07x.xxx, dus dan zou het dit model moeten zijn.
Ik heb er nog geen foto's mee genomen, ik heb geen idee hoe dit toestel werk, vandaar dat ik hier terrect gekomen ben. Maar zo op het eerste zicht lijkt de camera toch te werken, sluiter, diafragma, zelfontspanner???, ect ect ect. |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 13:53 Onderwerp: |
|
|
Begin maar vast hiermee: Rolleiflex Automat Instructions for Using.
Beetje moeilijk leesbaar, maar met dat en wat gezond verstand zou je een eind(je) moeten komen. Ik heb thuis een PDF van een algemeen Rolleiflex boek, beschrijft het gebruik van een hele trits Rolleiflex modellen, waaronder de Automats. Kan het nu niet vinden, maar als ik thuis ben zal ik eens kijken waar ik 'm vandaan heb en een link posten.
In het uiterste geval kun je ook gewoon naar de vriendelijke fotowinkel op de hoek gaan voor een rolletje 120 film en meteen om wat uitleg vragen.
,xtG
.tsooJ _________________ Take only photographs, leave only footsteps. |
|
Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 15:54 Onderwerp: |
|
|
Hoi Dennis, welkom. Die camera heb ik ook. Het is inderdaad een na-oorlog camera en de mijne heeft een Zeis-Opton Tessar (Zeiss Oberkochen, nu Carl Zeiss) . Jouwe is wel bijzonder want hij is in een later stadium aangepast. De sportzoeker die jij hebt is niet standaard in dit model. Deze is namelijk van een later model en is waarschijnlijk op een later moment aangepast. Heel gebtuikelijk voor die tijd (Pimp my camera ).
En ik heb voor de mijne moeten betalen en achteraf ook veelste veel voor betaald  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 20:48 Onderwerp: |
|
|
Hi Dennis.
Van harte welkom op dit Forum, nu je deze prachtige Rollei in bezit hebt zul je vast je digitale speeltjes in de kast laten liggen  |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 0:55 Onderwerp: |
|
|
Soef schreef: | Hoi Dennis, welkom. Die camera heb ik ook. Het is inderdaad een na-oorlog camera en de mijne heeft een Zeis-Opton Tessar (Zeiss Oberkochen, nu Carl Zeiss) . Jouwe is wel bijzonder want hij is in een later stadium aangepast. De sportzoeker die jij hebt is niet standaard in dit model. Deze is namelijk van een later model en is waarschijnlijk op een later moment aangepast. Heel gebtuikelijk voor die tijd (Pimp my camera ).
En ik heb voor de mijne moeten betalen en achteraf ook veelste veel voor betaald  |
Zou kunnen dat hij niet volledig standaard is, mijn grootvader was ook hobbyfotograaf en had wel enkele toestellen in huis, waaronder een Hasselblad en een Leica, maar die zijn ergens anders in de familie terrecht gekomen. |
|
Naar boven |
|
 |

|
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Za Apr 21, 2007 11:03 Onderwerp: |
|
|
Hanfo schreef: | Hi Dennis.
Van harte welkom op dit Forum, nu je deze prachtige Rollei in bezit hebt zul je vast je digitale speeltjes in de kast laten liggen  |
Ik denk niet dat ik de digitale camera ga afzweren, daarvoor is ie te leuk om mee te werken en heb er al enkele prachtplaatjes mee geschoten, van abstract tot makro's.
Ik zal ze alvast eens op de pc zetten, kan ik er eens rustig naar kijken, bedankt.  |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Za Apr 21, 2007 11:03 Onderwerp: |
|
|
Hallo Dennis,
Welkom. In Antwerpen is nog 120 film op voorraad. Achter het Hilton zit een fotozaak (naam ontschoten) met een 'analoge' kelder met film en papier en chemo.
Heeft je grootvader je ook een doka nagelaten? _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Za Apr 21, 2007 14:24 Onderwerp: |
|
|
Tum schreef: | Hallo Dennis,
Welkom. In Antwerpen is nog 120 film op voorraad. Achter het Hilton zit een fotozaak (naam ontschoten) met een 'analoge' kelder met film en papier en chemo.
Heeft je grootvader je ook een doka nagelaten? |
Ik denk dat ik weet welke zaak je bedoeld, ik ben er al enkele keren voorbij gewandeld en kijk toch bijna elke keer wat men in huis heeft.
Heb geen doka, het doka is nog wel aanwezig in mijn grootmoeder haar huis, maar dient nu eerder als kamer waar een berg rommel in staat. Mocht ik foto's nemen met dit toestelletje, dan laat ik ze wel ontwikkelen, heb er nog de tijd nog de plaats voor. |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Apr 22, 2007 23:36 Onderwerp: |
|
|
Dennis,
Van Harte Welkom.
Jouw Oma is een wijze dame. Dat nieuwe digitale spul. ........ Kan nooit goed gaan.
Laat ik hem een goed toestel geven dan komt het wel goed.
Gauw een paar rolletjes halen. En mooie platen schieten.
met vriendelijke groeten,
Theo Bartelings _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Ma Apr 23, 2007 14:27 Onderwerp: |
|
|
Theo Bartelings schreef: | Dennis,
Van Harte Welkom.
Jouw Oma is een wijze dame. Dat nieuwe digitale spul. ........ Kan nooit goed gaan.
Laat ik hem een goed toestel geven dan komt het wel goed.
Gauw een paar rolletjes halen. En mooie platen schieten.
met vriendelijke groeten,
Theo Bartelings |
Dank je wel, maar ik denk niet dat m'n grootmoeder zo denkt, ze heeft zelfs een werk die ik met de digitale camera genomen heb aan de muur hangen.
Ik weet niet of het gepast is, maar de digitale heeft al foto's als volgend voorgebracht.
http://runaque.deviantart.com/
De digitale blijft in gebruik als dagdagelijks toestel, de Rolleiflex wil ik ook een bepaald doel geven, maar ermee werken is wel even wennen vrees ik.  |
|
Naar boven |
|
 |
|