Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Oh baby, baby…
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 22:46    Onderwerp: Oh baby, baby… Reageer met quote

Joechei! M'n babyflex is gearriveerd, vandaag! Lag een beetje te verstoffen in het depot van de vervoerder, omdat ik het niet-thuisbericht had gemist. Maar na het pakketnummer van de verkoper te hebben ontvangen en een belletje naar GLS is-ie vandaag op m'n werk afgeleverd.

En ooooh, wat is-ie mooi! Zaterdag meteen even proberen een bergje 127 rollen te scoren bij mijn vertrouwde fotozaak op de hoek, maar ik geef mezelf weinig hoop. Waarschijnlijk wordt het bestellen en dan weer een paar dagen wachten to ik aan de slag kan.

Maar alleen al droogfotograferen met zo'n ding is geweldig. Mooi, mooi, mooi.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

Yippie !!!

Ben reuze benieuwd. Heb je alvast een plaatje van de Baby zelf ?

Via het net kun je best aan 127 rollen komen. ALternatief is zelf snijden. Maar ik kom je daarbij niet helpen Smile

Wat voor lens zit er eigenlijk op zo'n Baby ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Yippie !!!

Ben reuze benieuwd. Heb je alvast een plaatje van de Baby zelf ?

Nog niet, kon 'm gisteren niet lang genoeg loslaten om een andere camera te pakken, maar komt eraan.
Quote:
Via het net kun je best aan 127 rollen komen. ALternatief is zelf snijden. Maar ik kom je daarbij niet helpen Smile

Ja, waarschijnlijk wordt het bestellen bij FotoFilmFabriek, nog voor best redelijke prijzen, ook, maar eerst even de locale fotowinkel proberen, als het enigszins kan, koop ik het liefste gewoon daar.

Zelf snijden zou ik wel eens willen proberen, heb al wat ideetjes voor een "slitter" in m'n hoofd, ook, maar voorlopig kan ik best met Efke R100 toe, denk ik. Gewoon een lekker standaard film erin en klikken maar.
Quote:
Wat voor lens zit er eigenlijk op zo'n Baby ?

Schneider Xenar 60/3.5. Da's de Schneider versie van de Zeiss Tessar, naar ik heb begrepen.
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd, ik ben benieuwd naar je eerste resultaten. Wat 127 film betreft is er maar weinig keus, dus zuinig zijn op de spoelen als je zelf gaat snijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ook proviciaat met je dochtertje (uiteraart is het een zij Laughing )

Ik heb zelf in het verleden geprobeert Ortho 25 in 127 te snijden maar ben al snel van afgestapt. Het was een enorm geklooi. Verder niet meer geprobeerd om een echte snijmachientje te maken maar gewoon Efke gekocht.

Bij het gebruik van de Efke moet je opletten altijd een metalen opwind spel te gebruiken. De kunststof spoel in de Efke zijn dikker en passen net niet goed in de Rollei. Aje twee kunsstof spoelen gebruikt dan loopt het tranport heel zwaar, belast onnodig het mechaniek en loop je kans dat het metalen insert in de kunststof spoel los schiet en niet meer doorspoelt.

Dus zuinig zijn met die metalen spoel in de camera Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Ook proviciaat met je dochtertje (uiteraart is het een zij Laughing )

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ondanks het schattige formaat is het wel een mannelijk cameraatje, hoor.

's Kijken of het geslacht wat duidelijker wordt als de nieuwe kleertjes er ook zijn.
Quote:
Ik heb zelf in het verleden geprobeert Ortho 25 in 127 te snijden maar ben al snel van afgestapt. Het was een enorm geklooi. Verder niet meer geprobeerd om een echte snijmachientje te maken maar gewoon Efke gekocht.

Ja, met die snijblokjes die op eBay worden aangeboden etc. lijkt het me nog niet meevallen. Mijn gedachten gingen uit naar een flatbed slitter, een aluminium plaat met een slee met scheermessen, waar de 120 rolfilm dan ingeklemd zou moeten worden om in een keer op maat gesneden te worden. Ach, toekomstmuziek. Eerst maar eens met Efke R100 aan de slag.
Quote:
Bij het gebruik van de Efke moet je opletten altijd een metalen opwind spel te gebruiken. De kunststof spoel in de Efke zijn dikker en passen net niet goed in de Rollei. Aje twee kunsstof spoelen gebruikt dan loopt het tranport heel zwaar, belast onnodig het mechaniek en loop je kans dat het metalen insert in de kunststof spoel los schiet en niet meer doorspoelt.

Dus zuinig zijn met die metalen spoel in de camera Smile

Dat zeker.

Over de opwindproblemen heb ik ook gelezen, maar er doen verschillende berichten de ronde: de een (1) zegt dat het geen probleem is, de ander zegt dat de plastic Efke spoeltjes domweg onbruikbaar zijn. We gaan het wel merken. Ik heb in ieder geval een (1) metalen spoeltje, dat nog in de camera zit. Wellicht maar proberen spoeltjes te verzamelen, als die Efke spoelen blijken tegen te vallen. Kan ik altijd nog omspoelen op metaal. Een (1) is wel een beetje weinig.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2007 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Die keer dat ik geen metalen opneemspoel bij me had en twee kunststof spoelen gebruikte had ik het kunststofspoeltje dolgedraaid. Dus nu als ik de Baby gebruik dan gebruik ik met minstens 1 metalen spoel.

Het omspoelen is mij nooit goed gelukt want je houd altijd een beetje film over en moet ik in het donker het film van het papier afpielen en een tikkie verder weer opplakken.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, even de fotowinkel bezocht, afgelopen zaterdag, en lekker geshopt. Een zonnekapje (grijs) gescoord, wat ze daar op hun "plankexemplaar" Grijze Baby hadden zitten, een lichtgeelfilter op de kop getikt, want ik heb geen lenskap bij m'n baby, dus liever een filtertje permanent erop. UV filter was niet voorradig, maar is intussen bij B+W besteld. En tot mijn vreugde hebben ze ook Efke R100 127 op voorraad, dus meteen twee rollen gescoord om aan de slag te kunnen voor m'n bestelling bij FotoFilmFabriek aangekomen is.

Meteen maar een seen lichtmeter gekocht, niet echt noodzakelijk bij zwartwit werk met de Babyflex, het EV instelsysteem werkt prima in combinatie met de belichtingstabel achterop, maar ik had zo'n ding toch wel nodig voor werken met m'n Bronica met diafilm, daar luister het wat nauwer. Ik deed dat tot nu toe met een digicam waarvan ik dan de instellingen overneem op de Bronica, maar een losse lichtmeter is toch wel fijn om te hebben en gewoon standaard in de tas te knikkeren. Een Gossen LunaSix is het geworden. Fraai apparaatje ook weer, met zowel reflectie- als incidentmetering.

Inspoelen van de Efke film is inderdaad minder soepel dan ik zou verwachten, dus we hebben de spoelen even tussen de schuifmaat genomen: de flenzen zijn een tikje dikker (1,1 vs. 0,8 mm), en het asje is ook een slagje groter dan op de metalen Rollei opnamespoel. eBay in de gaten houden voor metalen spoelen, dus. De rol die er nu inzit gaat op de metalen spoel, maar de volgende rol zal op het plastic Efke spoeltje moeten worden opgenomen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Verder denk ik dat er in de nabije toekomst onderhoud gepleegd zal moeten worden: de sluitertijd van 1 seconde is duidelijk te lang bij timing met m'n horloge en van de focus ben ik ook nog niet helemaal zeker, maar dat blijkt wel als ik de eerste film ontwikkeld heb.

Over het algemeen ben ik wel dik tevreden met m'n aankoop. 't Is een heerlijke, onopvallende manier van fotograferen, zo met zo'n miniscuul grijs kastje op de buik. Ik voorzie nog wel een tweede Baby in m'n verzameling, ook. Gewoon voor erbij, omdat ze zo verschrikkelijk schattig zijn.

En een Rolleiflex T... Lijkt me ook wel wat. Very Happy

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

De Babies zijn inderdaad schatjes. Razz
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Soef,

Dat komt zeker omdat je op het moment een tikkie bevooroordeeld bent? Wink Wink

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor. Ik had al een paar van dit soort 4x4 baby twee-oogjes Wink

Ik heb zelfs een 4x4 baby één-oog Razz
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

van een 4x4 éénoog heb ik nog niet van gehoord.

FOTO!!!!!! of een linkje


groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.onetwoseven.org.uk/cameras/kowa/

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Effe snel eentje gegoogled:



Ik heb 'm ook in 6x6 maar dan heet die Kowa-SIX
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2007 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Heel leuk.
DE Kowa-Six die is te vergelijken met sl-66, zoals de BeautyFlex met de RolleiCord.?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group