Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
schade aan film tijdens het laten ontwikkelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 11:54    Onderwerp: schade aan film tijdens het laten ontwikkelen Reageer met quote

Beste Rolleigrafen,

De plaatselijke Combi bood vanmorgen aan, zelf mijn meegebrachte kleurenfilm, 120 spoel, te ontwikkelen, ipv doorsturen naar een vaklab. Wat ik na een uur terugkreeg was niet best, zo constateerde ik bij het bekijken van de stroken thuis. Vrijwel alle negatiefstroken hadden een vorm van schade, variërend van vingerafdrukken tot harde vuiltjes en oppervlakteschade.
Met de film was niets bijzonders gebeurd, zo werd mij verzekerd, maar de oppervlakteschade was waarschijnlijk ingedroogde vloeistof (fixeer wellicht?).
Men stelde mij voor, indien ik prints wilde bestellen, op de werkzak een aantekening te maken dat de negatieven eerst goed moesten worden gecontroleerd en gereinigd. Die vorm van retouche zou moeten leiden tot prints zonder schadesporen.
Ik heb de gok gewaagd en zal binnenkort een aantal van die printjes scannen, zodat jullie iets van mijn inspanningen kunnen zien.
Zo, wat mij betreft ga ik nu, wat 6x6 betreft, verder met dia´s. Die stuur ik dus wel naar het vaklab, of naar de Hema zoals een van jullie ook doet.

Met de constatering dat ook hardnekkige filmfotografen in een winkel met alleen nog digitale artikelen, ook gewoon goed willen worden bediend, maar die bediening of zorg lang niet altijd krijgen, neem ik nu afscheid van 6x6 negatieffilms en ga, net als met mijn geheel mechanische Nikon kleinbeeld, over op "diapos".

Tot slot nog een vraag ........
Wat is een Poll?

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Do Jun 21, 2007 12:16, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Flip,

een poll is een soort multiple choice vraag die je kunt stellen aan de lezers van een topic, om zo meningen te peilen e.d.

Jammer dat je negatieven zo slordig behandeld zijn. Ik zou ee beetje oppassen met aanbiedingen om stofjes en krasjes enzo "even" te laten retoucheren. Meestal gaat men dan niet al te subtiel te werk.

Er zijn meerdere Clubleden die hun dia's voor ontwikkeling naar de Hema brengen. Totnutoe is dat een prima adres gebleken.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Flip,

een poll is een soort multiple choice vraag die je kunt stellen aan de lezers van een topic, om zo meningen te peilen e.d.

Jammer dat je negatieven zo slordig behandeld zijn. Ik zou ee beetje oppassen met aanbiedingen om stofjes en krasjes enzo "even" te laten retoucheren. Meestal gaat men dan niet al te subtiel te werk.

Er zijn meerdere Clubleden die hun dia's voor ontwikkeling naar de Hema brengen. Totnutoe is dat een prima adres gebleken.

Paul.


Paul,

Je hebt gelijk, retoucheren is niet ieders vak. Maar dit retoucheren gebeurt in een vaklab, dus hoop ik op een goede afloop.
Het is te gek voor woorden dat dit zo aan een klant wordt afgeleverd, maar het is wel gebeurd. De wereld vergaat er weliswaar niet van, maar ik baal er gewoon van.
Op naar een nieuwe uitdaging: 6x6 dia's en de Hema zit op 3 min. loopafstand, tegenover Combi! Dat heb je nu in een dorp hè.

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Do Jun 21, 2007 12:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou natuurlijk nog altijd kunnen kiezen om eventueel zwart-wit op film te doen en deze zelf te ontwikkelen. Voor een habbekrats heb je tegenwoordig een bijna professionele doka.
De hobby zelf afdrukken is nog lang niet dood, kijk maar eens rond op het net hoeveel webwinkels er een living van kunnen maken met verkoop van zulks materiaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Je zou natuurlijk nog altijd kunnen kiezen om eventueel zwart-wit op film te doen en deze zelf te ontwikkelen. Voor een habbekrats heb je tegenwoordig een bijna professionele doka.
De hobby zelf afdrukken is nog lang niet dood, kijk maar eens rond op het net hoeveel webwinkels er een living van kunnen maken met verkoop van zulks materiaal.


Laatst aangepast door tootles op Wo Jul 25, 2007 18:16, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Je zou natuurlijk nog altijd kunnen kiezen om eventueel zwart-wit op film te doen en deze zelf te ontwikkelen. Voor een habbekrats heb je tegenwoordig een bijna professionele doka.

Inderdaad. Nog iemand behoefte aan een Meopta vergroter? Ik heb er drie... Very Happy

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Flip, Hema kan ook 120 spoel negatieven ontwikkelen en afdrukken. Zo breng ik mijn oude overjarige GPX ook heen. Het resultaat is goed ondanks de gerijpte filmpjes en geen beschadigingen.

Het duurt wel een paar dagen langer dan normaal.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Flip, Hema kan ook 120 spoel negatieven ontwikkelen en afdrukken. Zo breng ik mijn oude overjarige GPX ook heen. Het resultaat is goed ondanks de gerijpte filmpjes en geen beschadigingen.

Het duurt wel een paar dagen langer dan normaal.


Ik ga met volgende 6x6 nabestellingen toch eens naar de Hema.

Wat bedoel je trouwens met GPX, Soef, en wat is bij jou "oud". Ik heb nu een paar overjarige dia(rol)films van 2002, gekoeld bewaard. De eerste zit nu in mijn 2-oog. Hoop dat deze oude films nog goed zijn. Ik kreeg ze bijna kado.


Laatst aangepast door tootles op Wo Jul 25, 2007 18:17, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn van Kodak en heten geloof ik GPX160 (Kodacolor waarschijnlijk). Ze zijn in '99 verlopen.

Overigens zijn vrijwel al mijn film voorraad verlopen. Ik had de neiging alles in te slaan die ik nodig denk te hebben. Zodoende had ik een bonte verzameling van filmpjes. Van ortho 25 tot iso3200 en van kleuren negatief tot IR. Maar ik ben het langzaam aan het leegschieten want we hebben een maand geleden ons 2e koelkast aan mijn schoonzus gegeven. Dus nu moet ik kiezen tussen lekkere ijsjes in huis of film Rolling Eyes
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Ze zijn van Kodak en heten geloof ik GPX160 (Kodacolor waarschijnlijk). Ze zijn in '99 verlopen.

Overigens zijn vrijwel al mijn film voorraad verlopen. Ik had de neiging alles in te slaan die ik nodig denk te hebben. Zodoende had ik een bonte verzameling van filmpjes. Van ortho 25 tot iso3200 en van kleuren negatief tot IR. Maar ik ben het langzaam aan het leegschieten want we hebben een maand geleden ons 2e koelkast aan mijn schoonzus gegeven. Dus nu moet ik kiezen tussen lekkere ijsjes in huis of film Rolling Eyes


Film in de vrieskist(-kast), is dat geen optie? Zo bewaar ik ze, maar ik heb minder dan 10 films in huis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Daar liggen ze bij Soef ook ...

En bij mij trouwens ook, genoeg plek Smile

Laat gerust wat zien in de Gallery, Flip !


PAul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mei 31, 2007 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaar dus de keuze tussen ijsjes en film Laughing
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2007 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Daar liggen ze bij Soef ook ...

En bij mij trouwens ook, genoeg plek Smile

Laat gerust wat zien in de Gallery, Flip !


PAul.


Ik heb van de beschadigde film 3 prints, waarvan je vandaag de gescande versies ziet. Helaas is de glasplaat beschadigd, vandaar de witte stippen.
Toch laat ik ze even zien. Uiteraard is er helemaal niets aan bewerkt, behalve de tegenlichtopname, die staat nu gewoon recht.

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Ma Jun 04, 2007 14:02, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Vandaar dus de keuze tussen ijsjes en film Laughing


Mijn films liggen naast de ijsjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn films liggen ook tussen de ijsjes in de onderste vries lade, soms kan ik gewoon niet kiezen Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group