Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
ASA en het tintengedoe ?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Aug 26, 2006 16:18    Onderwerp: ASA en het tintengedoe ? Reageer met quote

Het valt me nu in de Gallery weer op:

Zwart-Wit foto's genomen met een 100 ASA rol geven een harder contrast dan wanneer een 400 ASA rol werd gebruikt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn foto's uit Calabrië (Fuji Neopan Across): het contrast is naar mijn smaak wat te hard voor dit soort fotografie.
In enkele foto's die Frank mij mailde (op TriX) zag ik ruimere grijsschalen in het middengebied, dat vind ik mooi.

Een nadeel van het werken met 400 ASA vind ik dat je dan vaak kortere sluitertijden of kleinere diaframa's moet nemen. De Rollei twee-oog kan niet sneller dan 1/500, mijn Minolta niet sneller dan 1/1000. Het diafragma verder dichtknijpen heb ik meestal niet zo'n zin in. Ik werk namelijk graag met een beperkte scherptediepte.

Hoe varen jullie met de diverse films en het bereiken van mooie lange grijsschalen ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Aug 26, 2006 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een eigenschap van de film: een laaggevoelige film is harder dan een hooggevoelige. Er is vast wel ergens een technische verklaring voor te vinden. Daarom kun je in landen met veel, fel zonlicht vaak beter een hooggevoelige film gebruiken, met als gevolg korte tijden en een klein diafragma. Een grijsfilter kan dan soms uitkomst bieden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Aug 26, 2006 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Naast de snelheid van het filmpje kan je het contrast verder beïnvloeden met de ontwikkeling. Je kan door een 100iso filmpje korter te ontwikkelen dunnere en dus minder contrast rijk negatief ontwikkelen. Resultaat hangt wel af van de ontwikkelaar. Met name nivellerende ontwikkelaars werken minder goed op dit soort "zone" werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi.

De truc met een grijsfilter (ND) kende ik al, maar spreekt me niet echt aan. Ik heb zulke filters ook niet, niet dat het probleem is.

Ik zit inderdaad meer te denken richting pull ontwikkeling.

Ik ken een procedure waarbij je 400 ASA gebruikt, in situaties waar je eigenlijk 100 ASA wilt, die dan te belichten op 100 ASA en twee stops te pullen bij het ontwikkelen.

Meestal wordt dat gedaan om een bepaald "klassiek" effect te behalen. Dat zou ik hier misschien kunnen toepassen.

Hoe vaar je dan qua korrel ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,
Volgens mij kun je belichting en ontwikkeling gebruiken om gevoeligheid en contrast bij te sturen. Ik denk, dat negatieven niet mooier worden van 2 stops overbelichten en daaraan aangepaste ontwikkeling, maar je kunt het uiteraard proberen. Allerlei "wonderrecepten" werden in de tijd van de tragere films vooral gebruikt voor gevoeligheidsverhoging of voor het bereiken van bepaalde effecten of een eigen stijl. De andere kant op, gevoeligheidsverlaging, is meestal een noodgreep.
Ik denk ook, dat het contrastverschil tussen bijvoorbeeld tmax100 en tmax400 niet zo groot is. Als je om begrijpelijke redenen liever een laaggevoeliger film gebruikt, zou ik eerder proberen de ontwikkeling iets aan te passen, een nivellerende ontwikkelaar gebruiken of iets meer te verdunnen. Helaas is de keuze in ontwikkelaars de laatste tijd niet groter geworden.
Ik zal je 2 plaatjes sturen, die ik in Cardiff van hetzelfde onderwerp gemaakt heb, 1 op tri-x, 1 op tmax100. Allebei standaard ontwikkeld in tmax-ontwikkelaar.
Ze zijn niet van voldoende kwaliteit om in de ig te plaatsen, maar je kunt er wel op zien, wat ik bedoel.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bijgaand de beelden van Frank:

T-Max



TriX



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wacht eigenlijk op de reactie van Ivo want hij heeft meen ik een densitometer en ik ga ervanuit dat hij die niet heeft "voor de heb" Smile

Zelf gebruikte ik vaak Agfa's en daar was 100iso duidelijk harder dan 400iso. In de datasheet van deze filmpjes staat ook de gamma curves als functie van de ontwikkeltijden en daaruit volgt duidelijk een invloed van de ontwikkeltijd op het contrast.

Paul, als je tijd heb dan zal ik je het boek "Het complete handboek ZW fotografie" van Hicks en Schultz aanraden. Staat zowat alles in. Wil je echt alles tot op het bot weten dan is er niks beters dan "The Negative". Het laatste is wel wat droger kwa stof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik moest de diverse curves maar eens bekijken. Ik heb natuurlijk niet voor niets stuidotechniek gestudeerd Smile

Ivo zal pas dinsdag of woensdag weer in de lucht zijn, die is aan het verhuizen en laat zich excuseren.

Nu even terug naar de foto's van Frank. Het springt niet direct in het oog (misschien door een nivellerende auto-scan ?), maar het lijkt ook hier alsof de TriX wat ruimer in zijn grijzen zit, en de TMax wat eerder naar zwart doorloopt. Zie bijvoorbeeld de glazen gallerij onder het gebouw.

Zie ik dat goed ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Het is lastig daar iets over te zeggen want het kan ook aan de scan of nabewerking liggen.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

En vanuit een andere hoek genomen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het ging mij er eigenlijk alleen om, dat het verschil in kontrast op deze manier mee lijkt te vallen.
Als het aan het scannen ligt, is dat wellicht een manier om het gewenste resultaat te bereiken.
Wil je het zeker weten, dat zou je inderdaad de negatieven kunnen door kunnen meten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Aug 27, 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Even tussendoor:

Vergeten wij niet om de foto's in de Gallery te becommentariëren ?

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Aug 28, 2006 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn wel al begonnen Embarassed
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 28, 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, al lang ! Wink


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Sep 01, 2006 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zijn T-max films in het midden-grijs gebied veel vlakker dan Tri-X films. Daarom vond ik altijd de T-max 100 zo mooi voor 'model' achtige portretten. Wel een beetje hard ontwikkelen in T-max ontwikkelaar.

Verder is het altijd raadzaam om in zonnige omgevingen bijvoorbeeld een ISO 400 film te nemen en deze 1 á 2 stops overbelichten.
Contrast loopt anders de pan uit en zo krijg je nog wat doortekening in zowel de lichten als schaduwen op papier!

Eigenlijk moet je belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten.
De korrel indruk neemt ook af indien je de film korter belicht en ontwikkeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group