Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Mooi prijsje?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 14:29    Onderwerp: Mooi prijsje? Reageer met quote

Nadat ik onlangs een hele dag op pad ben geweest met de Babyflex, ben ik helemaal om: voor stadsfotografie is de twee-oog ideaal. En dus kruipt het bloed nu meteen waar het niet gaan kan: de zucht naar mee, meer, meer(!) heeft toegslagen.

Zag ik dus van het weekeinde een 2.8F staan, voor het lieve prijsje van 795 euro... Afgaande op wat die krengen doen op eBay, lijkt me dat geen onaardige prijsstelling. Heb ik daar gelijk in, of zou ik met wat meer speurwerk een betere deal moeten kunnen vinden?

Ik heb nog niet nader geinformeerd, dus ik weet nog niet of het om een Planar of Xenotar gaat, welke serie, etc.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Is moeilijk te beoordelen vanaf deze zijde. 800 € vind ik nog steeds een hoop geld.
Dus moet daar iets tegenover staan. Hoe is de staat, lens enz. Daarnaast heb ik hem echt nodig? De baby lijkt mij ook niet onaardig. Wat ik van Soef heb begrepen is de 2.8 toch behoorlijk zwaarder dan de 3.5. Dus is de 3.5F meer voor de hand liggend. Ik ben zelf ook nog zoekende voor een F of een E.
In deze speurtocht ben ik ook wat 2.8's tegen gekomen. Afhankelijk van de info welke je nog krijgt over de 2.8 zal ik zeker nog even verder speuren.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Is moeilijk te beoordelen vanaf deze zijde. 800 € vind ik nog steeds een hoop geld.

Ja, da's waar. Maar de 2.8F is de absolute top twee-oog, nietwaar? misschien op de onbetaalbare GX en FX na.
Quote:
Dus moet daar iets tegenover staan. Hoe is de staat, lens enz. Daarnaast heb ik hem echt nodig? De baby lijkt mij ook niet onaardig. Wat ik van Soef heb begrepen is de 2.8 toch behoorlijk zwaarder dan de 3.5.
Dus is de 3.5F meer voor de hand liggend. Ik ben zelf ook nog zoekende voor een F of een E.

Dat de 3.5 handelbaarder is dan de 2.8 heb ik me ook laten vertellen. Maar ja, als ik lichtvoetig op pad wil, heb ik de baby achter de hand... dus dan ben ik voor een tweede TLR op zoek naar een topmodelletje.

En de Baby heeft wat minder opties qua film. Eigenlijk alleen Efke R100.
Quote:
In deze speurtocht ben ik ook wat 2.8's tegen gekomen. Afhankelijk van de info welke je nog krijgt over de 2.8 zal ik zeker nog even verder speuren.

Ik zal eens even gaan bezien hoe-ie er van dichtbij uitziet, of het glas een beetje netjes is en wat het serienummer is, voor ik een gat in m'n begroting sla.

Wat is volgens de mensen hier een mooie, gemiddelde, prijs voor een behoorlijke 2.8F?

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk even op marktplaats en/of fotoapparatuur.nl og bv fotoabro.nl.
Of........ zet hier een te koop gevraagd. Wink Wink

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn speurtocht naar een 3.5F ben ik ook de nodige 2.8's tegengekomen en vergeleken met die ik gezien heb, is 800 euro een hele nette prijs, mits hij natuurlijk 100% oke is.

Maar dan nog moet je je afvragen of die 2.8 het grote prijsverschil rechtvaardigt, ik vind van niet in ieder geval. Ik zou die €400,- dan liever investeren in wat mooie film of wat accessoires, ik denk dat je daar veel meer plezier aan hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet sowieso nog even wachten tot ik dat bedrag met een gerust hart kan neerleggen, dus een afkoelperiode is al opgelegd.

Weet een tikje meer, intussen: 't is een Carl Zeiss, dus hij is van voor '73. Maar welke serie, dat is nog even afwachten.

Als ik binnenkort even tijd heb, ga ik eens uitgebreid kijken. Even informeren of-ie recent gereviseerd is, etc.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Joost,

succes bij je speurtocht. Al zal ik toch voor een goede 3.5 gaan.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2007 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Kan altijd nog. Ik heb al een 3.5. :p

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou eerder zeggen een 3.5 Laughing Laughing

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jul 05, 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

E 800,- lijkt mij een tikje aan de hoge kant, zelfs al zou hij in hele nette staat zijn.

Ook voor camera's in hele nette staat geldt overigens dat een servicebeurt geen kwaad kan.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

800 euro is niet extreem als die uiterlijk in hele goede staat is. Zelf vind ik het schillen tussen de 3.5 en 2.8 minimaal en de 3.5 is een onsje lichter.

Ik gebruik veel vaker de 3.5 dan de 2.8. Voordeel tijdens gebruik is dat je bij de 3.5 een H-1 of UV filter voor de zoeker lens kan gebruiken in combinatie met de zonnekap. Zo ben ik goed beschermd op pad en is de camera ten alle tijden klaar voor gebruik Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ben je zo bang voor UV-straling ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
800 euro is niet extreem als die uiterlijk in hele goede staat is.

Deze maand bij het Duitse Fotografie Magazin een boekie met tweedehands richtprijzen, die zetten een 2.8F standaard op acht-en-een-halve euromeier. Ik heb nog geen nader onderzoek verricht, was afgelopen weekeinde even in de fotowinkel voor een rolletje FP4+, maar werd door de bediende geholpen, niet door de kenner, dus had weinig trek om de 'flex ter sprake te brengen op dat moment. Daarnaast ben ik toch nog niet aan aanschaf toe, dus mocht nadere inspectie tot een definitief besluit tot kopen op termijn leiden, dan maak ik mezelf toch maar gek van anticipatie.
Quote:
Ik gebruik veel vaker de 3.5 dan de 2.8. Voordeel tijdens gebruik is dat je bij de 3.5 een H-1 of UV filter voor de zoeker lens kan gebruiken in combinatie met de zonnekap. Zo ben ik goed beschermd op pad en is de camera ten alle tijden klaar voor gebruik Very Happy

Waarom kan dat voor de zoeker van een 2.8 niet, dan?
Paul Jenner schreef:
Ben je zo bang voor UV-straling ?

Ikke niet, maar wel voor beschadigingen van m'n lenzen. Zeker op een 'flex, aangezien de lens daar vastgebakken zit aan het apparaat. Mocht ik eenmaal een camera met een Planar bezitten, dan ben ik als de dood dat daar ook maar het minste krasje op komt.

M'n EF 70-200 f/2.8L gebruik ik ook alleen zonder UV filter als het echt nodig is. Dat kanon is mijn trots en vrolijkheid op objectiefgebied.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Maar die is waarschijnlijk een stuk duurder dan de hele Rolleiflex Planar bijelkaar ...

Ach het is de altijd terugkerende discussie ... Ik schroef persoonlijk geen enkel beschermingsfilter op mijn lenzen. Ben wel een groot voorstander van zonnekappen. Zeker de metalen varianten beschermen ook goed, nog los van het feit dat je foto's met een zonnekap gewoon mooier worden !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Maar die is waarschijnlijk een stuk duurder dan de hele Rolleiflex Planar bijelkaar ...

Valt nog mee... Ik heb niet de IS versie; ik stop m'n geld liever in beter glas dan in 'gadgets'. Maar ook dat is inderdaad een eeuwig terugkerende discussie...
Quote:
Ach het is de altijd terugkerende discussie ... Ik schroef persoonlijk geen enkel beschermingsfilter op mijn lenzen. Ben wel een groot voorstander van zonnekappen. Zeker de metalen varianten beschermen ook goed, nog los van het feit dat je foto's met een zonnekap gewoon mooier worden !

Een voordeel van de bayonetfitting ten opzichte van de filterschoefdraad: je snokt zo'n filtertje er in een halve seconde af als je per se zonder wil. Zie het als een transparante lensdop; zo transparent, zelfs, dat je er doorheen kan schieten, mocht het moeten!

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group