Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zelf ontwikkelen zwartwit film
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 14:38    Onderwerp: Zelf ontwikkelen zwartwit film Reageer met quote

Nu ik van een kennis wat spulletjes heb gekregen voor het ontwikkelen van film ga ik toch de ultieme stap nemen zelf eens wat rollen te ontwikkelen.

Ik heb een ontwikkeltank, maatbekers, een ophang- en afstrijktang en een donkere kamer natuurlijk Very Happy

Ik heb dus nog de nodige chemicaliën nodig. Heb al op Ebay/marktplaats zitten kijken, maar niks hoor! Waar halen jullie dat spul? En welke raden jullie me aan, heb op internet al zitten lezen maar er zijn zoveel opties, ik zie door de bomen het bos niet meer! Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik voor Ilford film Ilfotec ontwikkelaar. Ik heb nu voor de Adox films Amaloco AM74 geprobeerd, maar daar krijg ik erg grijze negatieven mee en kan ik nauwelijks een harde afdruk van krijgen, zelfs met de filter 5. Confused
Ik kocht het in Antwepen uit voorraad, en heb ook via een webwinkel eens wat besteld (traag en €7.50 verzendkosten). Ik ga het de volgende keer via de betere fotozaak bestellen.
Ik heb het -Basisboek zwartwit fotografie- van Mich Buschman doorgenomen, gaat ook over ontwikkelaars. Daar staan meer film/ontwikkelaar combinaties in met korte evaluatie.


Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Manuel,

Indien je pas begint zou ik je aanraden om een nivillerende ontwikkelaar te nemen. Dat is bij z/w fotografie en verschillende onderwerpen met evenzoveel contrasten wel raadzaam.
De nivillerende ontwikkelaar die je het beste kan gebruiken hangt een beetje van de film af. Gebruik je bijvoorbeeld klassieke films zoals Ilford FP4, HP5 of Kodak Plus-x of Tri-X dan kun je heel goed Ilford ID11 of D76 gebruiken. Deze kun je verdunnen 1+1 en dan eenmalig gebruiken. Ondanks de gebruikerservaring van Tum met Amaloco 74 is dit toch een zeer goede semi-nivillerende ontwikkelaar voor T-Grain films zoals Neopan 400 of de Across van Fuji. Deze is ook eenmalig te gebruiken.

Je doet er vooral verstandig aan om de gebruiksaanwijzing van de ontwikkelaars goed te lezen en je daaraan te houden. Zo consequent mogelijk werken zodat je 1 variable bv tijd kunt aanpassen om een ander gewenst effect te krijgen. De variabelen mbt ontwikkelen daarmee bedoel ik de variabelen; tijd, temperatuur; beweging en verdunning v/d ontwikkelaar.

Verder oefen eerst met inspoelen van de film in de ontwikkelspoel met een proeffilmpje. Neem daar rustig de tijd voor om je dit in het donker eigen te maken. Ga vooral zitten op een stoel erbij, mijn ervaring is dat dat iets prettiger werkt dan staant inspoelen.

Zorg er ook voor, daar maken beginners vaak fouten mee, om de temperatuur tussen de baden onderling en ook het spoelwater niet meer te laten verschillen dan 3 graden Celcius!
Anders barst de emulsie door het temperatuursverschil en dat geeft een zeer storende 'korrel' op de uiteindelijke afdruk.

Mocht je geen kraanwater kunnen tappen van 20C dan weet ik een andere methode, kost meer tijd maar dan ben je wel zeker van geen problemen achteraf. Maar ik ben nu een beetje uitgetikt dus laat anders maar weten.

Vergeet die afstrijktang, koop wetta of, ik meen, H10 van Amaloco, drie druppels in het laatste spoelwater, even soppen tot een klein beetje schuim en ophangen. Zo vloeit het water er makkelijk af zonder kalkvlekken te krijgen. Met een afstrijktang loop je risico's met krassen door braampjes of stofjes op de tang, niet doen dus!

Succes ermee. Smile


Laatst aangepast door Han op Za Nov 03, 2007 22:54, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik AM74 voor de Fuji film acros 100 en 400 ASA. Door de condensor-vergroter krijg ik harde afdrukken en zit al gauw op filter 1,5 - 2.
De AM74 gebruik ik altijd éénmalig 1+15. Bij 500ml per film zit ik hiermee ruim boven de ondergrens van 20ml per film. Ook wanneer ik de film 1 stop overbelicht en dan circa 25 % korter ontwikkel. Wanneer je Fuji film gebruikt deze dan ruim fixeren (blijft lang paars). Mocht deze toch nog iets paars blijven dan mogen de ze nog extra gefixeerd worden.
Ondanks dat de films in de douche hangen gebruik ik wel een afstrijktang maar maak deze eerst nat in het laatste spoelwater met de wetting.
De stop, fixeer en de wetting gebruik ik ook van Amaloco.

Veel succes.
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Amaloco verkopen ze in veel fotozaken maar je kunt ook online bestellen bij Robert Vonk van Fotohuis RoVo. Hele goede en snelle service en Robert kan meer vraebn beantworoden dan jij kunt verzinnen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Ik gebruik AM74 voor de Fuji film acros 100 en 400 ASA. Door de condensor-vergroter krijg ik harde afdrukken en zit al gauw op filter 1,5 - 2.
De AM74 gebruik ik altijd éénmalig 1+15. Bij 500ml per film zit ik hiermee ruim boven de ondergrens van 20ml per film. Ook wanneer ik de film 1 stop overbelicht en dan circa 25 % korter ontwikkel. Wanneer je Fuji film gebruikt deze dan ruim fixeren (blijft lang paars). Mocht deze toch nog iets paars blijven dan mogen de ze nog extra gefixeerd worden.
Ondanks dat de films in de douche hangen gebruik ik wel een afstrijktang maar maak deze eerst nat in het laatste spoelwater met de wetting.
De stop, fixeer en de wetting gebruik ik ook van Amaloco.
Veel succes.


Indien je op gradatie 2 zit, zit je precies goed.
Je kunt ongeveer zo redeneren:
4 stops verschil tussen schaduwen en lichten is gradatie 2
3 stops " " gradatie 3
5 stops " " gradatie 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Nov 04, 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer ik de film onderwaardeer bv ISO 64 ipv 100 komt deze neutraler uit vooral bij veel zonlicht of juist anders om bij nacht fotografie.

Mijn ervaring met ROVO is zeer goed. Herinner me meteen weer dat ik weer een bestelling moet doen.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 04, 2007 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Wanneer ik de film onderwaardeer bv ISO 64 ipv 100 komt deze neutraler uit vooral bij veel zonlicht of juist anders om bij nacht fotografie.
Mijn ervaring met ROVO is zeer goed. Herinner me meteen weer dat ik weer een bestelling moet doen.
groet,
Theo


Nogal logisch allemaal, bij nacht fotografie ben je afhankelijk van vooral het rode licht aandeel. Dus je moet wel overbelichten om enigszins de schaduwen gedetailleerd te krijgen. Z/w films danken hun licht gevoeligheid voornamelijk aan UV en blauw licht.

Bij zonlicht gebeurd idem dito hetzelfde, je belicht in feite op de schaduwen en door korter ontwikkelen temper je voornamelijk de lichten.
E.e.a. hangt ook af van je belichtingsmeter, meet methode etc.
Maar wat nog belangrijker is dat de gevoeligheid van films is geijkt op machine verwerking. En deze zijn standaard uitgerust met diffusers ipv condensors. Vergroot je met een condens vergroter dan wordt de lichtgevoeligheid verlaagd van de film.

In dat licht Very Happy moet je opletten bij AM74, omdat deze ontwikkeltijden zijn geijkt op het vergroten met condens vergroters. Je moet dus even wat langer ontwikkelen om op gradatie 2 uit te komen ipv 3.
Vandaar dat Tum misschien klaagde over grijze afdrukken.

Ik schijf hier alles onder voorbehoud, de ene belichtingsmeter is de andere niet en dat geldt ook voor vergroters en andere zaken die samenhangen bij fotografie. Maar als vuistregel is bovenstaande wel te hanteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Nov 04, 2007 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga dat proberen. Langer ontwikkelen. Die fles AM74 moet toch op. Very Happy
Het kan ook nog aan de film liggen.

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me op een gegeven moment de zaken proberen te standaardiseren naar FP4 ontwikkeld in Microphen. Helaas is het de laatste jaren wat lastiger geworden om Microphen te vinden en ben ik te laatste tijd overgegaan op TMax100 op Rodinal.

Nu maar hopen dat Rodinal het overleeft Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wat overleeft,

de algehele teloorgang in de chemie /analoog ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Wat overleeft,
de algehele teloorgang in de chemie /analoog ?
Paul.


Volgens mij is dit een contradictie, Paul. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2007 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had moeten schrijven,

bedoel je voor "zover Rodinal de algehele teloorgang enz. ""

Wink


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2007 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hou het niet meer bij wie en of dat spul nog gemaakt wordt Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2007 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Rodinal wordt inmiddels gewoon weer geproduceerd:
http://www.ao-imaging-solutions.com/shop/index.php?cat=c8_Photochemicals&language=en
Verkrijgbaar bij Fotohuis Rovo.

Hé Manual, hoe is het nu met je eerste schreden op het zelf ontwikkelpad, heb je al nieuws??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group