Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zelf ontwikkelen zwartwit film
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie info allemaal weer, heel nuttig!

Hey Paul, de foto's zijn gemaakt met de Mamiya 645 met 105mm op 2.8 en statief. Met Tri-x 400. Zonlicht door een raam en een reflectiescherm er tegenover.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Dit ziet er een stuk beter uit. Heel fraai.

Ook de fuji film heeft een bijna dubbele fixeertijd nodig.

groetjes,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er ook heel tevreden mee en het is ook nog leuk werk. Is hier iemand bekend met het ontwikkelen van kleurendiafilm? Ik wil ook graag mijn Velvia zelf gaan ontwikkelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

moet je Soef eens vragen,

die heeft weleens een rol dia's ontwikkeld,

Hij is daarna overigens wel enkele dagen in een rusthuis opgenomen geweest ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Is hier iemand bekend met het ontwikkelen van kleurendiafilm? Ik wil ook graag mijn Velvia zelf gaan ontwikkelen.


Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mensen die ik ken gebruiken een Jobo ATL 1500 of ATL 1000 processor voor E6. Gaat dan prima. Die Jobo's zijn wel dure dingetes. Er werd onlangs op e-bay een ATL-1500 verkocht voor € 1500. De 1000 is wat goedkoper, maar altijd nog zo'n € 750. Behalve die Jobo heb je dan ook nog een voorziening nodig om water van de juiste temperatuur (38 gr geloof ik) te kunnen tappen. Mij is het gewoon te duur. Vooral om dat die dingen vaak uit Duitsland komen en daar geldt meestal dat iedere vorm van garantie wordt uitgesloten ......

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, wat typisch ik las op internet dat het gewoon met een tankje te doen moet zijn en dat de temperatuur weliswaar rond de 40 graden moet liggen maar niet zo heel nauw luistert, vandaar mijn idee het ook zelf te doen. Bedankt voor de antwoorden, misschien kunnen we Soef nog mobiliseren als hij het trauma al verwerkt heeft, tenminste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Mensen die ik ken gebruiken een Jobo ATL 1500 of ATL 1000 processor voor E6. Gaat dan prima. Die Jobo's zijn wel dure dingetes. Er werd onlangs op e-bay een ATL-1500 verkocht voor € 1500. De 1000 is wat goedkoper, maar altijd nog zo'n € 750.

Met een Jobo CPE2, CPA2 of CPP2 gaat het ook al prima, hoor. En met een beetje zoeken zijn die voor fiks lagere bedragen al te vinden. Tip: niet specifiek op zoek gaan naar een Jobo processor, maar zoek naar mensen die een complete doka voor weinig de deur uitdoen.
Quote:
Behalve die Jobo heb je dan ook nog een voorziening nodig om water van de juiste temperatuur (38 gr geloof ik) te kunnen tappen.

Voor de Autolabs heb je inderdaad een gestage aanvoer van getemperd water nodig. Maar met de wat meer handmatige processors kun je de processor zelf rustig gebruiken om je spoelwater te tempereren. Dat gaat gewoon op dezelfde manier als het tempereren van je chemicalien.
Quote:
Mij is het gewoon te duur. Vooral om dat die dingen vaak uit Duitsland komen en daar geldt meestal dat iedere vorm van garantie wordt uitgesloten ......

Da's Europese regelgeving. Die Duitsers zijn daar gewoon wat netter in dan de meeste Hollanders door expliciet aan te geven dat ze geen garantie geven.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Ik heb een paar weken geleden ook de vraag gesteld over dia's ontwikkelen.

Kijk nog even bij traditionele werkwijze/ dia ontwikkelen voor nog meer reacties.

groetjes,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Alien schreef:
Quote:
..l dat iedere vorm van garantie wordt uitgesloten ......

Da's Europese regelgeving. Die Duitsers zijn daar gewoon wat netter in dan de meeste Hollanders door expliciet aan te geven dat ze geen garantie geven.



Inderdaad. Als je niet elke garantie uitsluit door als particulier te verkopen, zit je meteen aan 2 jaar garantie vast, geloof ik. Dat is voor oude spullen wel wat gortig natuurlijk. Deze regeling is een fraai voorbeeld van goedbedoelde overheidsregelgeving die helemaal verkeerd uitpakt. In plaats van een redelijke garantietermijn van b.v. 3-6 maanden, krijgen we nu helemaal geen enkele garantie meer. Veel bedrijfjes verkopen hun inruilspullen nu ook als "Privatverkauf".

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer krijg je nou een meer contrastrijke film? Moet je dan langer of juist korter ontwikkelen?

Als ik fotografeer tegen een spierwitte wand valt het me op dat in het negatief het meer grijs is en zeker niet wit. Moet ik andere ontwikkeltijden aanhouden? Hoe krijg ik de wand wél echt wit?

Voor Tri-X gebruik ik nu 9 3/4 minuut voor de ontwikkelaar, elke 30sec kiepen en 1e minuut constant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel, een lichtmeter vertaalt hetgeen wat hij 'ziet' naar 18% grijs.
Dus indien jij een witte muur meet dan ziet de lichtmeter deze als 18% grijs dus je muur wordt dan gewoon grijs.
Als je een zwarte kat in een kolenhok meet dan ziet de lichtmeter deze situatie ook als 18% grijs en dat vertaalt zich dan in een te lichte foto.

Je kunt in zo'n extreme situatie beter op een grijskaart meten of een opvallend licht meting doen.

Contrastrijke films krijg je inderdaad als je langer ontwikkeld maar dat heeft ook nadelen. Zoals onscherpte en vooral korrel toename.
Belangrijk is om eerst goed te leren meten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, natuurlijk lekker slim... als ik een foto met de lichtmeter van mijn digitale camera maak is die muur ook grijzig. Tegen die muur maak ik normaal gesproken foto's met mijn flitser en zonder lichtmeter (alleen adhv het histogram).

Ik was even bang dat het aan mijn ontwikkeltechniek lag.

Gisterenavond weer 2 rollen Tri-x ontwikkeld met D76. Ziet er best leuk uit, maar ik vind dat er wel erg veel korrel in zit en weinig echte scherpte maar vooral tegenvallende grijswaarden (nog het belangrijkste van allemaal vind ik). Geschoten bij daglicht. Voorbeelden op http://www.flickr.com/photos/14803231@N03/

Is dat echt te wijten aan de film, of kan dit nog verbeterd worden met anders ontwikkelen?

Alle andere tips zijn zeer welkom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Tri-X is zo wie zo een korrelrijke film maar met een heel pittig karakter.
Ik zou niet van de scans uitgaan om de grijswaarden te beoordelen, je moet de foto's gewoon afdrukken om daadwerkelijk iets zinnigs te kunnen zeggen over het bereikte contrast.
Scans geven, naar mijn ervaring, een grotere korrelindruk dan afdrukken op papier.
De foto's op flicker zien er goed uit, niets te grijs naar mijn mening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, thanks Hanfo Smile De foto's op flickr zijn wel bewerkt in PS hoor. Ik heb net een nieuwe rol volgeschoten en de belichting aangepast, ben benieuwd, je krijgt ze te zien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het begint nu ergens op te lijken!

2 stopjes overbelicht, Tmax 400, 12 minuten ontwikkeld:



(en ja... Esther denkt: heb je die camera weer Razz ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group