Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zelf ontwikkelen zwartwit film
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

je zou met die foto's op Flikker bijvoorbeeld eens kunenn proberen om het grijspunt wat te verschuiven, naar een waarde onder de "1.00". Bijvoorbeeld 0.9.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Het begint nu ergens op te lijken!

2 stopjes overbelicht, Tmax 400, 12 minuten ontwikkeld:



Ik kan dit niet meer volgen Manuel, nu gebruik je ineens T-max met een andere ontwikkel combinatie.
Iedere film reageert weer anders dan andere en tevens reageren films in verschillende ontwikkelaars anders.
Meestal belicht men over en ontwikkeld men korter om een te hoog contrast op te vangen. Dus jou methode is mij abracadabra.
Is je methode van lichtmeten wel goed?
Je kunt beter kiezen voor een specifieke film in een bepaalde ontwikkelaar. Als je dat goed onder de knie hebt kun je een keer iets anders proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ja daar heb je wel een punt Hanfo, echter ben ik beperkt tot wat ik momenteel in de koelkast heb liggen. Ik heb zojuist flink wat Tri-x besteld (en een goede thermometer) dus dan kan er wat meer consistent gepobeerd worden. Hoewel ik vind dat de Tmax een mooier (scherper) beeld maakt.

Over het lichtmeten, ik gebruikte de lichtmeter van de Flex. Maar die laatste ziet er toch best goed uit of niet? Ik heb hier 2 stoppen overbelicht maar standaard ontwikkeld. Ik merk dat de film de overbelichting aardig opvangt.

Paul ik zal vanavond eens wat gaan schuiven bedankt voor de tip Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Ja daar heb je wel een punt Hanfo, echter ben ik beperkt tot wat ik momenteel in de koelkast heb liggen. Ik heb zojuist flink wat Tri-x besteld (en een goede thermometer) dus dan kan er wat meer consistent gepobeerd worden. Hoewel ik vind dat de Tmax een mooier (scherper) beeld maakt.

Over het lichtmeten, ik gebruikte de lichtmeter van de Flex. Maar die laatste ziet er toch best goed uit of niet? Ik heb hier 2 stoppen overbelicht maar standaard ontwikkeld. Ik merk dat de film de overbelichting aardig opvangt.

Paul ik zal vanavond eens wat gaan schuiven bedankt voor de tip Smile


Overbelichting + nominale ontwikkeling zou moeten leiden tot grovere korrel, onscherpte, uitgebeten lichten en nog grijzigere foto's. Ik denk dat je waarschijnlijk de foto's bij kunstlicht gemaakt hebt daarom zijn ze nog 'goed' belicht. Anders heb je een fikse afwijking van je lichtmeter of meet je niet goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het was invallend licht van buiten, verder niets eigenlijk. Misschien heb ik gewoon geluk gehad, ik weet het ook niet.

Het de lichtmeter van de flex gelijk even gecontroleerd met die van mijn 20d, ze zijn vrijwel gelijk. Nou ja maakt niet uit, bedankt voor het meedenken in ieder geval, wordt gewaardeerd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de foto's zo bekijk dan is de omgeving van de foto vrij licht, gezicht, muur en trui. De meter heeft een vrij grote meetruimte m.a.w hij ziet veel licht dus knijpt hij de meting af. Resultaat te krappe belichting. Nu heb jij overbelicht en daarmee dus ruim gecompenseerd door over te belichten.

Eventueel een vuistregel die kunt je gebruiken in dit soort situaties is gewoon je palm van je hand meten. De gemeten waarde daar tel je een stop bij.
bijvoorbeeld gemeten waarde F8 wordt dan F5.6. Dit komt ongeveer overeen met een meting op een grijskaart hetzij niet zo nauwkeurig natuurlijk en al helemaal niet als je zwarte piet bent Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een goeie tip, thanks! Vind het altijd moeilijk een neutraal punt te pakken voor de meting. Ik las nog even verder en ik zag ook dat het gebruikelijk is zw film een stop of 1,5 over te belichten, hoe sta jij daar tegenover?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af waar je dat gelezen hebt en in welk verband, Manuel.
De ISO waarde van een filmrolletje die door de fabrikant wordt gegeven is een globale waarde. Men spreekt van een effectieve film gevoeligheid dan als je alle variabelen hebt uitgetest en daarop je film gevoeligheid baseert.

Variabelen zijn:
Eventuele afwijking sluiter camera en belichtingsmeter.
Wijze van ontwikkelen:
Afwijkingen temperatuur, wijze van bewegen tank, verdunning en soort ontwikkelaar.
En tenslotte welk type vergroter, diffuus of condens en daar zitten dan ook weer onderling verschillen in qua licht.

De beoordeling 1,5 stop ruimer nemen neem ik met een hele grote korrel zout. Wink

Er zijn testprocedures om er achter te komen wat voor jou situatie de beste belichting en ontwikkeling is, misschien kun je je eens verdiepen in het zone systeem van Ansel Adams als je dat leuk vind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ik vraag mij af waar je dat gelezen hebt en in welk verband, Manuel.
Op deze webpagina http://members.home.nl/cor.vanbergen/zwartwit.html heb ik iets verkeerd geinterpreteerd?

Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord, ik ga consequenter aan de slag sowieso.

Het punt is dat ik met belichten eigenlijk voorheen nooit de mist ingegaan ben (sterker nog vaak gebruikte ik niet eens een lichtmeter!), vandaar dat ik dacht dat het probleem van het weinig contrast zat in mijn ontwikkeltechniek. Kijk, ik vind het ontwikkelen erg leuk maar wil wél graag de beste kwaliteit benaderen en dat is best lastig met al die variabelen zoals je al zegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Hanfo schreef:
Ik vraag mij af waar je dat gelezen hebt en in welk verband, Manuel.
Op deze webpagina http://members.home.nl/cor.vanbergen/zwartwit.html heb ik iets verkeerd geinterpreteerd?


Je hebt niets verkeerd geïnterpreteerd. Deze man geeft een aantal vuistregels die op zich wel zouden kunnen werken in individuele gevallen.
Maar het is gewoon een gok in de mist, overigens geldt dat voor het hele verhaal op deze pagina.
Het is wel zo dat de lichtmeter van de spiegelreflexcamera is ingericht voor het maken van dia's. Bij Dia's gaat het om goede doortekening van de lichten. Dus daar legt de lichtmeter de nadruk op.
Bij z/w fotografie zijn juist de schaduwen belangrijk en dan knijpt de lichtmeter te veel af. 1 stop ruimer belichten kan dan raadzaam zijn.
Maar nogmaals dat is toch voor iedere persoonlijke situatie anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaar inderdaad dat gezegd wordt dat met dia je soms wel een half tot een hele stop onderbelicht kan worden. Heeft dat dus meer met de manier van presenteren te maken (met dia door een projector en negatief op papier)?

Ik ga gewoon weer aan de slag. Ik ga iets overbelichten wanneer ik tegen een lichte muur fotografeer weinig schaduwen wil en onderbelichten wanneer ik dat wel wil. Het is maar welk effect je wilt. Bij het ontwikkelen hou ik de standaardtijden voorlopig aan die gegeven worden op de verpakking van D76.

Ik hoop binnenkort met meer resultaten te komen, ik heb al wat nieuwe modellen gevraagd Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2007 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Vandaar inderdaad dat gezegd wordt dat met dia je soms wel een half tot een hele stop onderbelicht kan worden. Heeft dat dus meer met de manier van presenteren te maken (met dia door een projector en negatief op papier)?


Onderbelichten bij dia pakt beter uit dan overbelichten.
Heeft inderdaad met projecteren te maken, als de lucht een wit vlak wordt dan is dat erg vervelend kijken bij projectie in het donker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Alien schreef:
Ferdi schreef:
Mensen die ik ken gebruiken een Jobo ATL 1500 of ATL 1000 processor voor E6. Gaat dan prima. Die Jobo's zijn wel dure dingetes. Er werd onlangs op e-bay een ATL-1500 verkocht voor € 1500. De 1000 is wat goedkoper, maar altijd nog zo'n € 750.

Met een Jobo CPE2, CPA2 of CPP2 gaat het ook al prima, hoor. En met een beetje zoeken zijn die voor fiks lagere bedragen al te vinden.

Buitenkansje voor de aspirant kleurenontwikkelaars: Jobo CPE-2 colour processor voor 149 euro op eBay. (Klik! Dit is een link! Is niet zo duidelijk met dit stylesheet...)

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Paul, werk aan de winkel. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik toch al, die processor Smile

Ja, de links zijn niet echt lekker duidelijk, dat haddenw e al gemerkt. Maar de kleur ervan is gekoppeld aan een aantal andere kleuren uit dit stylesheet. Op die andere plaatsen vind ik het wel goed uitpakken ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group