Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Demonteren en schoonmaken matglas

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fred P. Smith
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-10-2007
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 17:51    Onderwerp: Demonteren en schoonmaken matglas Reageer met quote

Wie heeft er ervaring in het demonteren van het matglas van de Rolleflex?
Ik heb vooral aan de randen en onderaan geen helder beeld meer op het matglas van mijn Rolleiflex. Best mogelijk dat een 'voorzichtige' schoonmaakbeurt helpt. Bij de Mamiya 645 was het een fluitje van een cent om bij het matglas te komen. Bij de Rolleiflex weet ik dat nog niet.
Iemand ervaring? En kun je dan ook bij de spiegel?
_________________
Fred P. Smith
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt eraan welke Rolleiflex je hebt, voor de 3.5F had ik daar al eens een vraag over gesteld op dit forum.
http://www.rolleiflexclub.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=64
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred P. Smith
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-10-2007
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inderdaad een 4.5.
De lichtkapzoeker verwijder je met de 4 schroefjes aan de zijden van de lichtkapzoeker?
_________________
Fred P. Smith
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nee,

door de beide knopjes aan weerszijden in te drukken (eigelijk naar beneden) en dan het matglas naar je toe te schuiven.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Fred,

Het hangt er van af of je een camera hebt met verwisselbare zoekerkap of een ouder model met vaste zoekerkap. De cameras met verwisselbare zoekerkap hebben ook een zelf verwisselbaar matglas.

Zoals Paul af schreef kan bij de verwisselbare zoeker gedrukt worden op de beide knoppen aan weerszijden van de zoeker. De zoeker glijdt dan weg naar achteren. Kan dit bij jouw camera dan is het matglas ook gemakkelijk verwisselbaar. Druk het matglasframe iets naar beneden en dan een paar mm naar achteren. Het is dan ontgrendeld en scharniert naar boven. Het scharnier zit aan de achterkant; dus de voorzijde komt omhoog. Het matglas zit dan op de hoeken vast in veren, die je voorzichtig los maakt.

Heb je een ouder model, dan zit de zoekerkap vast. Inderdaad met de vier schroeven ( 2 aan iedere kant). Probleem is dat het matglas met z.g. "spacers" is afgesteld i.v.m. correcte focusering. Die moeten uiteraard ieder weer op de juiste plaats komen te zitten. Als je geen ervaring hebt met dit soort werk, kun je er naar mijn mening beter van af blijven en het overlaten aan een expert.

Groeten,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb laatst ook mijn matglas schoongemaakt, maar huh..... Embarassed is er een bepaalde kant dat boven ligt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ik heb laatst ook mijn matglas schoongemaakt, maar huh..... Embarassed is er een bepaalde kant dat boven ligt?


Jazeker! Volgens mij moet de matte kant, dus de kant waarop het beeld wordt geprojecteerd, onder en de gladde kant boven. Als het glas verkeerd om ligt, klopt de scherpstelling niet.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Hanfo schreef:
Ik heb laatst ook mijn matglas schoongemaakt, maar huh..... Embarassed is er een bepaalde kant dat boven ligt?

Jazeker! Volgens mij moet de matte kant, dus de kant waarop het beeld wordt geprojecteerd, onder en de gladde kant boven. Als het glas verkeerd om ligt, klopt de scherpstelling niet.
Ferdi.


Bedankt voor je antwoord Ferdi, ik heb 'm volgens mij zo terug gemonteerd maar ga het zo nog even nakijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fred P. Smith
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-10-2007
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Wo Nov 21, 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Fred,

Het hangt er van af of je een camera hebt met verwisselbare zoekerkap of een ouder model met vaste zoekerkap. De cameras met verwisselbare zoekerkap hebben ook een zelf verwisselbaar matglas.

Zoals Paul af schreef kan bij de verwisselbare zoeker gedrukt worden op de beide knoppen aan weerszijden van de zoeker. De zoeker glijdt dan weg naar achteren. Kan dit bij jouw camera dan is het matglas ook gemakkelijk verwisselbaar. Druk het matglasframe iets naar beneden en dan een paar mm naar achteren. Het is dan ontgrendeld en scharniert naar boven. Het scharnier zit aan de achterkant; dus de voorzijde komt omhoog. Het matglas zit dan op de hoeken vast in veren, die je voorzichtig los maakt.

Heb je een ouder model, dan zit de zoekerkap vast. Inderdaad met de vier schroeven ( 2 aan iedere kant). Probleem is dat het matglas met z.g. "spacers" is afgesteld i.v.m. correcte focusering. Die moeten uiteraard ieder weer op de juiste plaats komen te zitten. Als je geen ervaring hebt met dit soort werk, kun je er naar mijn mening beter van af blijven en het overlaten aan een expert.

Groeten,
Ferdi.


Ferdi,

Ik heb inderdaad een ouder model met vier schroeven. Voorlopig laat ik
het dus even zitten.

Bedankt voor je advies!
_________________
Fred P. Smith
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group