Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Meetzoeker
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ook hier heb ik een heel duidelijke mening over Laughing

De M8 is en blijft een exoot. Tuurlijk zullen er individu zijn die aan dit apparaat de voorkeur geven omdat dit beter bij hun past. Maar in z'n algemeenheid kan je stellen dat dit maar een hand vol mensen en dat de gross van de fotografen met reflex camera's werken.

Laat ik het misschien anders stellen. Ik heb niet gemerkt dat een meetzoeker mij beter foto's laat maken. Andersom loop ik tegen de beperkingen van meetzoekers (beperkt lenskeuze en geen scherptediepte weergave in zoeker). Dus ik hou deze appart maar voor het echte werk pak ik toch een reflex camera Wink
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Ook hier heb ik een heel duidelijke mening over Laughing

De M8 is en blijft een exoot. Tuurlijk zullen er individu zijn die aan dit apparaat de voorkeur geven omdat dit beter bij hun past. Maar in z'n algemeenheid kan je stellen dat dit maar een hand vol mensen en dat de gross van de fotografen met reflex camera's werken.

Laat ik het misschien anders stellen. Ik heb niet gemerkt dat een meetzoeker mij beter foto's laat maken. Andersom loop ik tegen de beperkingen van meetzoekers (beperkt lenskeuze en geen scherptediepte weergave in zoeker). Dus ik hou deze appart maar voor het echte werk pak ik toch een reflex camera Wink


Ik heb daar ook een duidelijke mening over, voor bepaalde fotografie bv documentaire fotografie is een meetzoeker in het voordeel. Zeker in combinatie met een groothoek in moeilijkere lichtomstandigheden.
Door de vrijwel stille sluiter en nauwelijks trilling van de body is deze camera te prefereren boven een reflex.
En je maakt mij niet wijs dat er reflexcamera's zijn die vrijwel geluidloos werken en bovendien trillingsvrij zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat de AF van reflexcamera's super de lux zijn, maar toch blijft de beoordeling op je matglas van het onderwerp in geringe omstandigheden lastig.

Nog een voordeel is dat door de onbekendheid van de meetzoeker bij een groot publiek je 'ongestoorder' je werk kan doen.
En natuurlijk werkt een gros van de fotografen met een reflex, de mogelijkheden van deze camera zijn eindeloos en de prijsstelling is anders.
Dat jij geen betere foto's maakt met een meetzoeker heeft niets met de camera te maken maar meer met jouw gevoel mbt deze camera. Smile

Ik heb er trouwens geen meetzoeker in bezit, maar wel altijd willen hebben. Nu is die noodzaak wat minder, willen hebben.
Ik heb er geen onderwerpen voor laat staan het geld er voor over (wat ik zo wie zo niet heb Crying or Very sad )

Nu heb ik nog een vraag, het meetzoeker verhaal geldt in zekere zin ook voor je Rolleiflex F. Maak je ook betere foto's met je SLX dan met de F?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1778
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk, dat hier de emotie een grote rol speelt. Gezien het onderwerp van dit forum, denk ik, dat veel bezoekers op z'n minst belangstelling hebben voor mechanische camera's of er zelfs de voorkeur aan geven.
Gezien de voordelen van digitale fotografie komt voor die groep de M8 in beeld. Alleen financieel zal dat voor de meesten een probleem zijn. Ik fotografeer inmiddels met veel plezier met een digitale reflex, maar als je me vraagt wat ik een fijne camera vind, dan zit dat toch in een hele andere richting.
@Theo:
Ik heb er niet zo'n moeite mee, als je de cle een keer wilt uitproberen, kun je 'm lenen.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Bedankt voor het aanbod. Ik wil de CLE best een keer uitproberen.
Wanneer we weer een "rollei-uitje hebben en je kan aanwezig zijn dan hou ik me aan bevolen.
Cool Cool Maar hou de camera wel heeeeeel ver weg van Paul. Cool Cool Wink Wink
Die heeft de smaak geproefd met de Hi/matic. Wink Wink
De M8 is inderdaad een andere tak van sport.

Razz Razz In neem wel genoegen met een M8-x. Razz Razz

Is iemand bekend met de Hexar?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Han, er zijn inderdaad hele goeie fotografen dit zweren bij een meetzoeker en ik ben met je eens dat het een gevoel is die de plaat bepaald. Maar zuiver analytisch gezien bied het geen voordeel. Wat jij noemt van onbekentheid van een meetzoeker snijdt geen hout meer omdat de meeste digi-compact lijkt verdacht veel op meetzoekers. Een EOS RT fotografeert weliswaar niet geruisloos maar is wel trillingsvrij. Het geluid wat die maakt is het filmtransport en omdat die zowel AF heeft als 5bps kan je veel sneller mee reageren.

Maar goed, ieder mag weten wat ze kopen. Tenslotte heb ik ook een stel meetzoekers gekocht voor de " heb" Laughing

Overigens gaat jouw vergelijk tussen de F en de 6008/6006 (ik heb geen SLX) niet op want een twee-oog heeft een reflex zoeker Wink En voor sommige foto's pak ik toch een 1-oog ondanks dat ik twee-oog gek ben Laughing
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Die Canon RT is inderdaad een zeldzame en mooie camera en vrijwel trillingsvrij.

Maar goed een digi compact lijkt dan wel op een meetzoeker en dat wil juist zeggen dat mensen niet zo gauw in de gaten hebben dat ze hier met een professional te maken hebben. Mensen gedragen zich eerder ongedwongen dan wanneer ze weten of de indruk hebben dat een pro hun staat te fotograferen. En dat bedoel ik er eigenlijk mee. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
chris van den bemt
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-1-2008
Berichten: 21
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Over de vraag: "Wat is beter; spiegelreflex of meetzoeker" wordt al meer dan vijftig jaar zonder duidelijk resultaat gedebatteerd. Beide cameratypes hebben zo hun eigen voor-en nadelen.
Voor mijn kleinbeeldwerk gebruik ik al enige jaren (en met veel plezier) een Leica M6 en een M3 met een objectievenrange van 21 tot 90 mm. Mijn spiegelreflexen heb ik de deur uitgedaan.

Ik wil je wel attenderen op het volgende: een meetzoekercamera is het meest in zijn element met een groothoek- of standaardobjectief. Dat betekent dat je je tussen de mensen moet begeven, wil je ze kunnen portretteren, terwijl je ze met een tele-objectief op je reflex lekker veilig op afstand kunt houden. Voor een meetzoeker moet je derhalve een beetje brutaal zijn.

Er is een goede manier om te ontdekken of een meetzoeker iets voor je is:
zet een groothoeklens op je reflex (of pak dat oude compactje met een vast 35 mm. lensje) en ga midden op een drukke markt de mensen om je heen fotograferen. Durf je dat (en voel je je er happy bij), dan moet je beslist de aanschaf van een mooie meetzoeker overwegen.

Chris (nieuw hier, maar gelijk in het diepe...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Technisch gesproken geen meetzoeker, maar een van mijn favoriete camera's is de Olympus XA-2. Z'n voorvader, de XA, is overigens wel een echte meetzoeker, maar bij het soort fotografie waarvoor ik ze (ik heb drie XA-2's en een XA-3) gebruik is meer scherpstelling dan dichtbij/normaal/veraf toch niet nodig.

De XA serie zijn minieme kleinbeeld compactcamera's (alleen de Rollei 35 is kleiner) met een ingebouwde lensbeschermer ("clamshell"), die ze ideaal maakt om bij je te steken als de omstandigheden een reflexcamera onhandig maken. Voor een paar tientjes koop je ze op Internet, minder als je mazzel hebt iemand te treffen die nog niet op de hoogte is van de cultstatus van deze oude beestjes.

De XA-3 is vrijwel gelijk aan de XA-2, maar heeft tegenlichtcompensatie en DX instelling. De tegenlichtcompensatie is een pre, de DX functionaliteit wat mij betreft weer niet, aangezien ik in deze cameraatjes Ilford Delta 400 Pro of Fuji Sensia 400 op 800 belicht, zodat ik altijd en overal zonder flits toe kan. Kan ook op de XA-3, maar dan moet ik niet vergeten de DX codering op m'n rolletjes af te plakken.

Het hangt er maar net vanaf wat voor soort foto's je wilt maken; altijd het juiste gereedschap voor de juiste klus kiezen, nietwaar? Voor landschappen pak ik de Bronica SQ-Ai mee, voor rondwandelen op straat de Rolleiflex 4x4, langs het circuit de 350D met 70-200 L zoom. Maar afgelopen zomer op Lowlands had ik geen van die camera's willen meebrengen in de plaats van een XA-2'tje. Gewoon in de broekzak, en op de meest ongelegen momenten snel tevoorschijn halen en klikken maar. De helft van de tijd kijk ik niet eens door de zoeker, gewoon een beetje in de juiste richting mikken en het komt wel goed.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Allen bedankt voor de reacties.

Chris, goed idee om met alleen een groothoek te proberen. Alleen mijn oude Minolta's zijn niet even geruisloos. Alhoewel, de XD heeft een Leica R4 sluiter.

Alien, mijn voorkeur gaat uit naar meetzoeker met verwisselbare objectieven.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Alien, mijn voorkeur gaat uit naar meetzoeker met verwisselbare objectieven.

Staat ook nog op mijn verlanglijstje. Een M2 of M4-2, misschien ook nog eens een middenformaat meetzoeker... Smile

Zoals ik al zei: voor elke klus het juiste gereedschap! Ik vind het altijd weer intrigerend om te merken hoe je door het gebruiken van verschillende typen apparatuur anders gaat kijken en denken.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Joost, een van de meetzoeker die ik heb is een Olympus XA Smile

Een andere is een Crown Graphic. Dat is dus een 4x5" camera met een gesynchroneerd meetzoeker. Ik heb ze alleen niet in middenformaat, wel een klapcamera in 4,5x6.

Han, ik heb twee RT's dus in principe ook 1 over mocht je interesse hebben Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het aanbod Soef, maar klb analoog houd ik voor gezien, voorlopig. En indien dan wel met de Nikon. Een overstap is een dure hobby.
Maar ik denk dat er liefhebbers genoeg zijn voor je RT Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Foei Theo !

Een Leica R4 heeft een Minolta sluiter, vandaar dat die Leica's zo geruisloos zijn. Dat weet toch iedreeen ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, Paul.

Wink Wink Hierbij bied ik aan alle Minolta XD bezitters mijn exuse aan Wink Wink

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfs ik wist dat Laughing
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group