Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scherminstellingen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Aug 12, 2008 0:00    Onderwerp: Scherminstellingen Reageer met quote

Naar aanleiding van wat commentaren op sommige foto's in mij gallery krijg ik de indruk dat mijn foto's op mijn scherm donkerder en soms met iets meer contrast worden weergegeven dan op andere schermen.

Wat voor scherminstellingen gebruiken jullie? Is er een bepaalde standaard? Een scherm kan natuurlijk zowel met software als hardware matig (knopjes op het scherm zelf) ingesteld worden.

Ik kan hier op het internet niet echt iets goeds over vinden.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Aug 12, 2008 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

Elk scherm is anders en vooral TFT schermen varieren enorm. Ze geven doorgaans ook de foto's een stuk donkerder weer dan ze zijn. Is geen pijl op te trekken. Een zgn. Spider, een tool voor kleurcalibratie kan helpen.

Maar als ik min of meer zeker wil zijn bekijk ik mijn foto's gewoon op een CRT scherm op mijn werk, daar hebben we die oude krengen nog Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Aug 12, 2008 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ook die oude krengen moeten gecalibreerd worden wil je de juiste informatie overbrengen.

Het calibreren van TFT schermen blijft moeilijk omdat de stand van het scherm al een grote invloed heeft, vooral bij laptops ( zoals bij mij).
Of afhankelijk van de tijd van de dag. Tussen 18:00 en 20:00 ga ik geen foto's inscannen. Als ik die de volgende ochtend bekijk zijn het ineens andere foto's.

Zoals Paul al aangaf in het commentaar op de wijziging van Frank, zat er nog voldoende informatie in de linker spooringang.
Mogelijk dat er tijdens het scannen meer uit te halen is.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Aug 12, 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Oei,

ik kan zo vanachter de laptop even niet helemaal reproduceren hoe ik mijn scherm van mijn vaste computer heb ingesteld, maar ...:

Zet je contrastregelaar op maximaal;
voer dan de applicatie "adobe gamma" uit, dat zit standaard in iedere pc, weet helaas niet precies waar. Maar met een zoekopdracht in Google o.b.v. deze trefwoorden kom je een eind natuurlijk. Je kunt hiermee de helderheid en tint van je scherm heel behoorlijk instellen. Ik geloof dat je dat het beste kunt doen in een verduisterde kamer, on invloed van kunstlicht weer te omzeilen.

Verder moet je bij een TFT er inderdaad voor zorgen dat je er recht voor zit en dat het midden van het scherm horizontaal gezien op ooghoogte zit.

Je hebt id. een spider met software nodig om het perfect te doen. De meesten hebben echter geen spider, ik ook niet, maar die staat nog wel op het verlanglijstje.

Zo, ik hoop dat je hiermee een eindje op weg bent.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

En dan is er traditioneel nog het verschil tussen Mac en PC. Van oudsher staan de schermen van Mac's op een gamma van 1,8 en die van PC's op 2,2. Beelden gemaakt op een PC komen dan op een Mac wat vlak over en omgekeerd zijn op een Mac gemaakte beelden wat contrastrijk op PC's. Je kunt het beeldscherm van een Mac overigens ook op 2,2 zetten.

Ook kunnen, naar ik begrepen heb, beelden voor publicatie op het web het beste worden omgezet naar sRGB. Normaal gebruik ik een royalere kleurruimte zoals Adobe RGB. Het web schijn er van uit te gaan dat alle beelden sRGB zijn, zodat je het beste de bestanden kunt omzetten voor uploaden.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zag dat Frederix op zijn homepage een soort testbalk heeft voor de contrastinstelling; bij een goede instelling van je scherm zouden alle grijswaarden zichtbaar moeten zijn.

Mijn scherm stond te donker ingesteld. Het zal mij benieuwen of mijn nieuw geplaatste foto's nu ook een minder vlak contrast hebben.

Prima tooltje Frederix!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2009 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

TFT-schermen lijken mij echt waardeloos voor fotobewerking. Je moet er inderdaad recht voor zitten anders worden kleuren anders weergegeven dan dat je er recht voor zit. Toen mijn CRT stuk ging heb ik zwaar moeten zoeken om weer een CRT te vinden. Ik heb nu een Samsung SyncMaster 797mb. Ik heb dit scherm gekalibreerd met een Spyder (was een keer in de aanbieding bij KE) Een goed ingesteld scherm is voor fotobewerking een eerste vereiste. Eerst stelde ik mijn scherm ook in met Adoba Gamma. Dat week overigens niet eens zo heel veel af met een gekalibreerd scherm.

Als je foto's op het web wilt laten zien, moeten deze zijn geconverteerd naar sRGB. Internet Explorer kan niet met kleurprofielen over weg en geeft foto's in bv Adobe RGB veel te flets weer. Ik ben er achter gekomen dat Internet Explorer foto's so wie so erg slecht (onscherp, met kleine blokjes e.d.) weergeeft. Alleen daarom al ben ik overgestapt op Firefox. Dat kijkt een stuk lekkerder.

Het grijstrapje kwam ik een keer op Internet tegen, leek mij wel handig. Blij dat hij een keer van pas gekomen is. . . .
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2009 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staan vrij uitgebreide tutorials over monitor callibratie incl. hulpmiddelen.

http://www.normankoren.com/

Zelf gebruik ik een TFT scherm, die heb ik met een het programma gekalibreerd wat uitsluitend voor mijn monitor geschikt is.
Adobe gamma is ook een uitstekend programma. Deze wordt standaard bij photoshop geïnstalleerd en is te vinden in het configuratiescherm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dat tft schermen waardeloos zouden zijn voor fotobewerking lijkt mij een discussie van erg lang geleden. Volgens mij is er geen professionele fotograaf, die nog iets anders gebruikt. Waarom zou je bovendien niet recht voor je scherm gaan zitten als je er aan werkt? Slecht voor je nek! Zelf gebruik ik een 23 inch breedbeeld (Apple cinema diplay) en door de afmetingen zit je er altijd recht voor. Zo nu en dan kalibreren blijft uiteraard belangrijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2009 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Plus dat goede TFT schermen een dermate grote kijkhoek horizontaal en verticaal hebben, dat het niet nodig is om er EXACT recht voor te zitten om een goed beeld te krijgen.

Alleen met de meeste laptops is het erg behelpen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met Han en Paul eens. De moderne TFT-schermen hebben meestal een veel bredere kijkhoek. Dat geldt dan met name voor losse schermen en jammer genoeg vooral voor de duurdere schermen. De iMac van mijn vrouw, veel nieuwer dan mijn oude maar vrij goede Mac panorama scherm, is toch om te huilen wat kijkhoek betreft.

Het is dus wel even uitkijken; niet alles wat nieuwer is, valt in de hoge kwaliteitsklasse. Laptopschermen vaak ook niet. De laptops zijn zo smal, dat ze er van uit gaan dat je er tocht wel recht voor zult zitten.

Heel mooi zijn de Eizo ColorEdge schermen die af fabriek geleverd worden met Spider en software voor automatische calibratie. Prachtige schermen, maar aan de dure kant voor amateur gebruik.

Ferdi
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Dat tft schermen waardeloos zouden zijn voor fotobewerking lijkt mij een discussie van erg lang geleden. Volgens mij is er geen professionele fotograaf, die nog iets anders gebruikt. Waarom zou je bovendien niet recht voor je scherm gaan zitten als je er aan werkt? Slecht voor je nek! Zelf gebruik ik een 23 inch breedbeeld (Apple cinema diplay) en door de afmetingen zit je er altijd recht voor. Zo nu en dan kalibreren blijft uiteraard belangrijk.


Ik moet zeggen dat ikzelf geen ervaring heb met TFT-schermen, maar die ik gezien heb bevestigen mijn mening over TFT schermen. Als ik naar een scherm kijk en de onderzijde van het scherm geeft de kleur anders weer dan de bovenzijde omdat de kijkhoek iets anders is, is zo'n scherm volgens mij voor fotobewerking niet bruikbaar. Misschien dat dure schermen wél goed zijn, daar heb ik geen ervaring mee.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Het is ook mijn ervaring dat de kijkhoek de kleur beinvloed. Zo krijg je meer foto's voor hetzelfde geld. Ik denk dat dat bewust gedaan is Smile
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2009 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Frederix,

op dit punt gelden dezelfde voorwaarden als bij tekstverwerking of andere kantoorapplicaties: Je moet zorgen dat je scherm op de juiste hoogte staat. Niet voor de kleuren, maar om nekklachten te voorkomen Smile

Ik ben afgestapt van de CRT's omdat ik zag dat mijn destijds zeer dure Samsung Syncmaster 19" niet kon tippen aan de scherpte en doortekening in de schaduwen die ik zowat bij alle TFT's zag.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group