Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Ervaringen met Rollei R3

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 28, 2006 22:59    Onderwerp: Ervaringen met Rollei R3 Reageer met quote

Het gebruiken en ontwikkelen van Rollei R3 film:

Aangezien ik graag donkere steegjes bij nacht fotografeer, heb ik enige tijd geleden op aanraden van Ivo eens een paar rollen Macu CuBe 400 aangeschaft. Dit is een film die een verhoogde gevoeligheid heeft tot iets in het infrarode bereik. Hoewel dit geen échte infrarood film is, zou deze verhoogde gevoeligheid tot 730 nm moeten zorgen voor een betere doortekening in de schaduwpartijen.

De maco Cube 400 bleek allereerst mechanisch nogal een problematische film te zijn. Hij krult enorm. Dat is erg lastig om in de scanner of onder de vergoter te krijgen, zelfs als je glasplaatjes gebruikt om de boel vlak te houden. Voorts heeft de Maco een iets blauwe basiskleur. Ik weet niet of dat negatieve effecten heeft, maar het nut zie ik er ook niet van in.

Maco introduceerde een gewijzigde versie. Een antikrullaag aan de achterkant van de drager, die inderdaad wonderen verricht. De drager is nu geheel transparant en als voorheen van polyester. Dat is zeer sterk en goed archiveerbaar. Deze film wordt op de markt gebracht onder de naam Rollei R3, en daar gaat de rest van dit verhaaltje over.

Rollei R3 is een zogeheten drielaags cubische kristalfilm. Je kunt de film daardoor voor verschillende gevoeligheden inzetten. Afhankelijk van de ontwikkeltijd en de toegepaste ontwikkelaar realiseer je dan een bepaalde gevoeligheid. Je kunt de film inzetten van ongeveer 50 tot 1600 ASA, dat laatste is misschien wat aan de opportunistische kant. 25-100 ASA dien je te ontwikkelen in Rollei Low Speed (=CG 512). Voor de 400-1000 ASA gebruike men Rollei High Speed (= Amaloco AM74).

Ik belicht de film op 400 ASA. Bij opnames in zeer donkere omstandigheden, waar ik juist de R3 voor inzet, is het volgende nog aan de orde: Bij lange sluitertijden, groter dan één seconde, dient men bij alle films rekening te houden met het reciprociteitsgedrag. Dit houdt in dat bij langere sluitertijden de film als het ware steeds minder gevoelig wordt. Dit dien je te compenseren door langer te belichten dan door de belichtingsmeter wordt aangegeven. Zo ook bij de Rollei R3. Het reciproke gedrag (tjonge wat een moeilijke woorden, zeg ik dat zo goed ?) van de R3 is als volgt:

1=2
2=4
4=10
8=20
15=60
30=150
60=350

Dit zijn de gemeten belichtingstijden in secondes, met daarachter de tijden die je werkelijk moet hanteren om aan correcte belichting te komen.

Vervolgens ontwikkel ik in Amaloco AM74. Daarbij maak ik gebruik van een JoBo rotatieprocessor op de laagste snelheid. Amaloco geeft aan dat de ontwikkeltijden met haar producten met 12 –14 % ingekort dienen te worden, ingeval van roteren. Bij mij thuis is dat dus 13% Wink De volgende methode en tijden hanteer ik daarbij:

Voorspoelen : 1 minuut

Ontwikkelen : 11 minuten 45 seconden
(13,5 minuut – 13 %)

stopbad : 1 minuut

fixeerbad : 3 minuten

vloeistoffen:

ontwikkelaar : 31 ml
water : 219 ml +
totaal : 250 ml

stopbad : 13 ml
water : 238 ml +
totaal : 251 ml

fixeer : 50 ml
water : 200 ml +
totaal : 250 ml

Mijn resultaten zijn op deze manier uitstekend. De nachtopnames die jullie van mij in de Gallery (gaan) zien, zijn op deze wijze tot stand gekomen. Anderen hebben de korrel in mijn opnames beoordeeld aan de hand van 100% detailscans van o.m. onscherpe gebieden. Ik zal die detailscans later hieronder weergeven. Hun oordeel aangaande de korrel was positief.

Ik heb van Ivo begrepen dat hij zijn R3 heeft ontwikkelt in Xtol 1+2 op 29 minuten.

Leverancier Robert Vonk (www.fotohuisrovo.nl) beveelt de volgende methode aan voor de kiepers onder ons: Agitatie eerste minuut continu, daarna 1 x per 30 seconden. De ontwikkeltijd tussen haakjes is dan van toepassing.

Succes,


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Aug 29, 2006 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn enkele details van de foto "Delft, Fiets in steegje" :

Stuur:



detail korrel (het stuur is nog juist te zien):




Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Aug 29, 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij lag de scherpte eigenlijk meer op het wiel:




Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group