Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SL66 met Tilt
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb die tilt van mijn SL nog niet gebruikt, omdat hij nog niet helemaal goed werkt. Ik neem aan dat je op een punt relaief dichtbij gaat scherpstellen en daarna kantelen totdat alles in focus komt ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
chris van den bemt
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-1-2008
Berichten: 21
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet zo zeer een kwestie van scherpstellen op een bepaalde afstand, maar vooral van diafragmeren. Je kunt bij "tilt" gewoon uitgaan van de normale scherptedieptetabel van je objektief. Zo zul je met een 75 mm.objektief, ingesteld op ongeveer 4,5 meter met diafragma 16 alles tussen 2,5 meter en oneindig scherp in beeld krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2008 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen dat je bij tilt het scherpte vlak verlegd. En bij shift het perspectief corrigeert. Op het eerste zijn de regels van http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_Scheimpflug van toepassing. Ik ken dit alleen van het werken met een technische camera en daarbij legde wij het scherpte vlak denkbeeldig aan de hand van het onderwerp. De scherptediepte loopt altijd evenwijdig met het scherpte vlak. Indien je het scherpte vlak goed legt kun je met vrij grote diafragma's toch het gehele onderwerp scherp krijgen als je gewoon in het 'midden' scherpstelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2008 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wat moeilijk voor te stellen, maar door tilten wordt het scherptevlak gekanteld van verticaal naar b.v. horizontaal. Filmvlak en lensvlak moeten elkaar dan snijden ongeveer op de grond onder de camera. In dat geval ligt de hele grond voor de camera in het scherptevlak. Dus van vlak voor de camera tot oneindig. De scherptediepte werkt dan vanaf de grond naar boven. In principe ook naar onderen, maar daar hebben we in dit voorbeeld niets aan. Je gebruikt de scherptediepte dan om objecten die boven het maaiveld uitsteken zo scherp mogelijk weer te geven. Deze techniek wordt veel gebruikt in de grootformaat landschapsfotografie. Je moet dan niet in de voorgrond al te hoge objecten hebben staan, want die vallen dan al gauw buiten de scherptediepte. Ik heb begrepen dat in de praktijk vaak een scherptevlak wordt gekozen dat naar de horizon toe wat oploopt ("fals plat" 'Wink' ), zodat verder weg ook de scherptediepte naar onderen kan worden benut.

Ferdi, die bezig is zich de beginselen van de grootformaat fotografie eigen te maken.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2008 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

We zullen je voortaan "Verdi" noemen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2008 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ook bij landschapsfotografie kun je juist de scherptediepte zowel voor als achter het scherptevlak goed gebruiken. Dit omdat de scherptediepte naar achteren meer toeneemt dan bij objecten voor de camera.
Indien je het scherptevlak precies door het midden van de objecten laat vallen zoals hieronder weergeven krijg je alles scherp indien je daarbij ook goed diafragmeert. Het enige punt bij een middenformaat camera is dat de matglas beoordeling een stuk lastiger is dan bij een technische camera.

Dit plaatje heb ik ingescand uit mijn lesboeken, je ziet hier duidelijk hoe je het scherptevlak moet leggen bij objecten en dat de scherptediepte naar achteren meer toeneemt.

Dus punt a-b is het scherptevlak en de kromme gestippelde lijntjes de denkbeeldige scherptediepte dat toeneemt naarmate je meer diafragmeert.
En je stelt dus scherp waar de denkbeeldige lijn uit het objectief het scherptevlak snijdt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Het is wat moeilijk voor te stellen, maar door tilten wordt het scherptevlak gekanteld van verticaal naar b.v. horizontaal. Filmvlak en lensvlak moeten elkaar dan snijden ongeveer op de grond onder de camera. In dat geval ligt de hele grond voor de camera in het scherptevlak. Dus van vlak voor de camera tot oneindig. De scherptediepte werkt dan vanaf de grond naar boven. In principe ook naar onderen, maar daar hebben we in dit voorbeeld niets aan. Je gebruikt de scherptediepte dan om objecten die boven het maaiveld uitsteken zo scherp mogelijk weer te geven. Deze techniek wordt veel gebruikt in de grootformaat landschapsfotografie. Je moet dan niet in de voorgrond al te hoge objecten hebben staan, want die vallen dan al gauw buiten de scherptediepte. Ik heb begrepen dat in de praktijk vaak een scherptevlak wordt gekozen dat naar de horizon toe wat oploopt ("fals plat" 'Wink' ), zodat verder weg ook de scherptediepte naar onderen kan worden benut.

Ferdi, die bezig is zich de beginselen van de grootformaat fotografie eigen te maken.


En hoe groot wil jij dan wel niet worden, kleine man. Laughing Laughing Laughing

4x5 of 8x10? Je jan natuurlijk ook die platencamera die je hebt gebruiken. Die is ik mij niet vergis 9x12 cm. Als het goed is kan daar wel nog vlakfilm voor krijgen.

groetjes,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

bedoel je dus dat je moet scherpstellen op het punt midden in je beeldveld, voor - achter gerekend ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als iemand geïnteresseerd is kan ik een paar bladzijde uit de les TC voor je inscannen. Maar dan stuur ik ze wel via de PB. Laat maar horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Jobro, het zijn lessen van de Fotovakschool. Wel eens waar uit 1988 maar ik vond ze wel vrij pittig. Het hele pakket toentertijd. Maar ja je komt er wel uit.
Als ik een dezer dagen tijd vind ga ik ermee aan de slag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook best interesse en er zijn natuurlijk mogelijkheden om ziets op de server van de club te zetten (denk ik Smile )


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Feb 07, 2008 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Dat lijkt me wel wat. Dat de cursus uit '88 is, is geen bezwaar. De meeste grootformaat camera's zijn ouder. 'Embarassed'

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2008 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,

Hierbij een link naar de TC lessen zoals ik heb toegezegd.
Ik hoop dat ze leerzaam zijn.
Het is niet zo dat in deze lessen alle ins en outs van werken met de TC worden besproken. Veel zaken zoals belichtingstijd verlenging bij een bepaalde balg uitrek e.d. staan weer behandeld in andere lessen.
Maar deze lessen geven een goed overzicht van hoe te werken met dit exotisch apparaat.

Mocht je vragen hebben dan ben je welkom uiteraard. Verder verwijder ik de link aankomend weekend, dit ivm copyright Embarassed en ik wil mijn bandbreedte van mijn provider niet overschrijden. Anders moet ik sponser geld aan jullie vragen. Het bestand is een ZIP van 38MB groot.
Have fun... Very Happy

Edit: Indien er nog interesse is voor de lessen graag via een PB.


Laatst aangepast door Han op Wo Feb 27, 2008 20:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2008 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

Hartelijk dank. Een eerste vluchtige blik leert al dat het er interessant uit ziet.


Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2008 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan Ferdi, ik heb niet alles nagelopen maar ik zag dat er pagina's wat scheef zijn ingescand. Het is wel storend maar op zich nog goed te lezen.
Mocht het toch problemen geven geef even een seintje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group