Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Za Dec 20, 2008 17:46 Onderwerp: Wie heeft ervaring met Tmax 3200? |
|
|
Uit nieuwsgierigheid naar deze film 2 rolletjes geschoten.
1 filmpje ontwikkeld in tmax ontwikkelaar, 14 minuten (iets langer dan voorgeschreven) bij 20 graden. Zwaar onderbelicht! Bij controle bleek ik mijn camera ingesteld te hebben op 6400 ipv 3200. De onderbelichting is echter veel ernstiger, dan je bij 1 stop zou verwachten. Ik vraag me nu af of een standaardbelichting op 1600 wellicht beter zou zijn.
De tweede rol is goed belicht (3200) maar ik aarzel met ontwikkelen.
Kortom: wie heeft een tip?
Zie gallery voor de meest bruikbare, in zware mist geschoten, foto, |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1568 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Za Dec 20, 2008 23:45 Onderwerp: |
|
|
De TMAX3200 is een vrij kritische film, onderbelichting compenseer je niet door langer ontwikkelen. Je pept hoogstens de middentinten op en bij de lichten loop je het risico van uitbijten. Het beste kun je de film gewoon ontwikkelen zoals standaard op de verpakking staat. Een maat geven om anders te ontwikkelen kan ik je niet geven omdat ieders omstandigheden anders zijn mbt, belichtingsmeting, afwijkingen meter, sluiter e.d.
Je moet altijd rekening houden bij z/w fotografie dat de belichtingsmeters van camera's ingericht zijn op het maken van dia's. Dus bij gemiddelde omstandigheden belicht de camera voor z/w eigenlijk standaard onder.
Dit vang je op door van de schaduwen uit te gaan bij meting. Dit moet je zeker doen bij kritische films zoal TMAX.
De mist foto is geen referentie om uberhaupt iets uit te lezen. Mist geeft een enorme eigenaardige lichtval die niet door een lichtmeter te vangen is. Je staat als het ware in een hele lichte omgeving en de lichtmeter zal dan automatisch de belichting afknijpen, dus onderbelichte foto's. |
|
Naar boven |
|
 |
Manuel Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 8-3-2007 Berichten: 668
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 9:09 Onderwerp: |
|
|
ik heb er prima ervaringen mee, je krijgt een enorme korrel als je het schiet op ISO3200 en ontwikkelt met D76. een soort grafische uitstraling. ik hou daar wel van!
je hebt niet veel grijswaarden, maar nooit problemen gehad met de belichting. ik belicht en ontwikkel gewoon op ISO3200.
voorbeeld met 85mm op 1.8, zeer weinig licht aanwezig hier;
 |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 29-11-2008 Berichten: 972 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 9:59 Onderwerp: Re: Wie heeft ervaring met Tmax 3200? |
|
|
Frank schreef: | Uit nieuwsgierigheid naar deze film 2 rolletjes geschoten.
1 filmpje ontwikkeld in tmax ontwikkelaar, 14 minuten (iets langer dan voorgeschreven) bij 20 graden. Zwaar onderbelicht! Bij controle bleek ik mijn camera ingesteld te hebben op 6400 ipv 3200. De onderbelichting is echter veel ernstiger, dan je bij 1 stop zou verwachten. Ik vraag me nu af of een standaardbelichting op 1600 wellicht beter zou zijn.
De tweede rol is goed belicht (3200) maar ik aarzel met ontwikkelen.
Kortom: wie heeft een tip?
Zie gallery voor de meest bruikbare, in zware mist geschoten, foto, |
Ik heb in het verre verleden wel eens wat geëxperimenteerd met T max 3200, maar ik heb er niet echt mee gewerkt vanwege de keien van korrels.
Ik heb ik mijn negatieven archief een paar testnegatieven opgezocht en gescand. Ik weet niet of ze vandaag de dag nog relevant zijn, de techniek heeft natuurlijk niet stilgestaan. De gegevens heb ik er onder gezet.
Ik heb de negatieven gescand, maar geen stof en krassen verwijderd, het gaat immers alleen om het resultaat van mijn test van ca 20 jaar geleden (!)
Foto 1
Negatief : zw-010-4-1
Datum : 28-12-1988
Gegevens:
T-max 3200, belicht als 6.400 asa
Ontwikkelgegevens onbekend, alleen dat er te weinig is bewogen bij het ontwikkelen
Foto 2
Negatief : zw-020-7-5
Datum : 25-02-1990
Gegevens:
T-max 3200, belicht als 12.500 asa
Ontwikkeld in T-max ontwikkelaar, 1op 4, 29 graden, 9 minuten
Foto 3
Negatief : zw-127-6-4
Datum : 17-11-1991
Gegevens:
T-max 3200, belicht als 4.000 asa
Ontwikkeld in T-max ontwikkelaar, 1op 4, 20 graden, 12˝ minuten
Foto 4
Negatief : zw-127-7-1
Datum : 17-11-1991
Gegevens:
T-max 3200, belicht als 4.000 asa
Ontwikkeld in T-max ontwikkelaar, 1op 4, 20 graden, 12˝ minuten _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Laatst aangepast door frederix op Zo Dec 21, 2008 14:23, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 11:58 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties. De normaal belichte film ga ik dus normaal ontwikkelen. |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 5-9-2006 Berichten: 1283
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 14:04 Onderwerp: |
|
|
Fred,
Even een klein vraagje.
Waarom foto 2 op 29 grd. en 9, min. t.o.v 20 grd en 12,5 min.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 29-11-2008 Berichten: 972 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 14:19 Onderwerp: |
|
|
Theo Bartelings schreef: | Fred,
Even een klein vraagje.
Waarom foto 2 op 29 grd. en 9, min. t.o.v 20 grd en 12,5 min.
groet,
Theo |
Theo,
Het is bijna 20 jaar geleden, ik zou het echt niet meer weten.
In mijn negatievenbestand en in mijn database heb ik wel de gegevens opgenomen die ik bij de negatieven had geschreven. Zodoende kon ik deze informatie erbij zetten.
Ik probeerde waarschijnlijk maar wat uit om te kijken hoever je kon gaan met die film. Er zal een reden geweest zijn om die ontwikkelaar zo warm te maken, maar zoals eerder gezegd, ik weet het niet meer. _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 5-9-2006 Berichten: 1283
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 15:01 Onderwerp: |
|
|
Fred,
Jammer.
Ik dacht even omdat je deze foto nog meer gepush had dan de andere.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 21:02 Onderwerp: |
|
|
De film hangt inmiddels te drogen. Ziet er stukken beter uit.
Al met al begrijp ik niet hoe 1 stop onderbelichting tot een bijna doorzichtige film kon leiden. |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 29-11-2008 Berichten: 972 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 21:12 Onderwerp: |
|
|
Frank schreef: | De film hangt inmiddels te drogen. Ziet er stukken beter uit.
Al met al begrijp ik niet hoe 1 stop onderbelichting tot een bijna doorzichtige film kon leiden. |
Dan zal er waarschijnlijk ook wel wat anders aan de hand zijn geweest. _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1568 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 21:51 Onderwerp: |
|
|
Frank, vergelijk de dekking van de merk kodak op de rand van de films eens met elkaar. Indien daar merkbaar verschil inzit is er iets misgegaan met de ontwikkeling. Anders is toch de belichting van de film de oorzaak. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Zo Dec 21, 2008 23:54 Onderwerp: |
|
|
Had ik dus even niet aan gedacht.
Op het oog is de dekking van de tekst gelijk, dus daar lijkt niets mis.
Ik kan 1 ding bedenken:
De lichtmeter van de cle gaat maximaal tot 1600. Daarom heb ik de correctieknop gebruikt. Echter in plaats van 1 stop, in een vlaag van verstandsverbijstering, 2 stops gecorrigeerd, waardoor de belichting dus op 6400 ipv 3200 plaats had.
Wel gecontroleerd of in die maximale stand de correctie nog goed werkte en 1/30 werd keurig 1/125, dus dat zag er goed uit. Mijn idee is, dat dat toch niet goed gewerkt heeft. De tweede film is in de Leica met losse belichtingsmeter belicht en ziet er goed uit. De ontwikkelijk is nagenoeg gelijk, alleen heb ik de 1e film op het gevoel iets langer ontwikkeld. |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1568 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Ma Dec 22, 2008 10:43 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het niet helemaal. Indien je van 1/30 naar 1/125 gaat dan belicht je dus 2 stops krapper. Dat betekend dus dat je ipv ISO 1600 op ISO 6400 belicht. Dat verklaart dan de onderbelichting. 2 stops krapper belichten heeft een grote impact op je film. |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 29-11-2008 Berichten: 972 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma Dec 22, 2008 10:49 Onderwerp: |
|
|
Hanfo schreef: | Ik snap het niet helemaal. Indien je van 1/30 naar 1/125 gaat dan belicht je dus 2 stops krapper. Dat betekend dus dat je ipv ISO 1600 op ISO 6400 belicht. Dat verklaart dan de onderbelichting. 2 stops krapper belichten heeft een grote impact op je film. | Tmax3200 is een 3200 asa film. Bij 1600 asa wordt dus 1 stop overbelicht, bij 6400 wordt er 1 stop onderbelicht. _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Ma Dec 22, 2008 12:42 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad.
Mijn camera is instelbaar tot 1600 en de meter wees in een bepaalde situatie 1/30 aan.
Ik had echter een film van 3200 en gebruikte daarom de belichtingscorrectie. Ik had 1 stop moeten onderbelichten, hetgeen overeen zou komen met 3200 en de meter zou dan 1/60 moeten aanwijzen.
Ik maakte echter de fout 2 stops te corrigeren, waardoor hij als 6400 ging belichten bij een tijd van 1/125 bij dezelfde lichtomstandigheden.
De film is dus 1 stop onderbelicht.
Zoals eerder geconstateerd, is de ontwikkeling correct geweest voor een belichting op 3200. Het resultaat is echter veel slechter dan bij een onderbelichting van "slechts" 1 stop verwacht zou mogen worden.
Mijn voorlopige conclusie is dus, dat de combinatie van instelling van de voor deze camera maximale gevoeligheid en de maximale correctie over de grenzen van hetgeen met de ingebouwde haalbaar is, heen gaat. |
|
Naar boven |
|
 |
|