Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleicord Va probleem met een belichtingsset
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Aug 03, 2008 20:38    Onderwerp: Rolleicord Va probleem met een belichtingsset Reageer met quote

Beste mensen, op de eerste plaats groetjes uit de Dordogne!

2 weken terug heb ik een Rolleicord Va aangeschaft voor een mooi prijsje. Ik heb hem mee naar Frankrijk genomen voor wat foto's, maar nu schoot ik net mijn 12e frame vol en ik kon gewoon doordraaien. Ik dacht dit klopt niet, maar ik schiet maar gewoon door. Kon doorschieten tot 16 belichtingen en het blijkt dat op de rolleicord een 16 belichtingsset is gemaakt. Dat is zo'n schijfje aan de zijkant die je kan vervangen.

Hoe kan ik nu foto's maken, wat is mijn framegrootte? Kan ik de camera nog gebruiken als 6x6 formaat? En zo ja, hoe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Ma Aug 04, 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Dordogne! Ik wou dat ik er ook zat. Waar zit je precies?

Het telwerk van de Va is inderdaad uitwisselbaar. Kun je zelf makkelijk doen; behalve dat je natuurlijk het andere telwerk niet bij de camera hebt gekregen. Of toch? In principe staat het aantal opnamen in witte letters op het uitwisselbare telwerk. Kijk eens aan de rechter kant van de camera, de kant van het filmtransport. Op de ronde schijf van mijn telwerk staat in witte letters "12". Daar zou bij jou dan nu "16" moeten staan. Het schroefje midden in de schijf los draaien is al wat nodig is. Het is mij niet duidelijk of de riemhouder ook even los moet. Lijkt mij wel, maar een plaatje in een boek dat ik heb suggereert van niet.

Een groter probleem is waarschijnlijk dat je het "12" telwerk niet (bij je) hebt. Een ander probleem is vermoelijk dat de 16 opnamen maskers voor het matglas en het filmvlak er ook niet bij, anders had je ze wel meteen gezien. Die heb je wel nodig.

Ik denk dat je de camera maar niet moet gebruiken zoals die nu is: 16 opnamen van 4.5x6 in landschap formaat, maar zonder (?) maskers. Aangenomen dat het matglas-masker ontbreekt zou je provisorisch een masker kunnen maken door aan de boven en onderkant van het beeld een deel af te plakken of een potloodstreepje te trekken. Dat lost dan het (waarschijnlijke) ontbreken van het masker voor het filmvlak niet op. Aangezien de lens ruimschoots 6x6 dekt zal er zonder het filmmasker telkens teveel film worden belicht: de huidige opname en een deel van de vorige en de volgende opname.

Het hangt er dus vanaf of jouw camera compleet is omgezet naar 16 opnamen inclusief beide maskers of je hem nu zo kunt gebruiken. Omzetten naar 12 kan alleen als je het telwerk daar voor bij je hebt. Gelukkig heb je voor "12" geen maskers nodig.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Aug 04, 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Ferdi! Very Happy ik zit in Correze, dat is een boerengehucht ongeveer in de buurt van Argentat. Ik heb al heel wat foto's gemaakt met de XPan, maar helaas niet met de 'cord, al had ik dat graag gedaan! Sad

Het klopt op de teller staat "16". En je hebt gelijk ik had even gekeken en volgens mij moet de schroef van de achterwand en de riem ook los.

De 12 teller is niet meegeleverd, ik ga contact leggen met de verkoper, ik hoop maar dat hij kan helpen. Helaas ook geen masker op het matglas dus ik ga inderdaad maar niet meer schieten. Heeft weinig zin denk ik.

Als de verkoper de teller niet meer heeft, is het lastig/prijzig om eraan te komen? Anders is het misschien verstandig met de verkoper af te spreken hoe we dit oplossen, want ik wil wel 6x6 schieten natuurlijk!

Bedankt voor je info en snelle reactie! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Di Aug 05, 2008 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Ik heb ten zuiden van Argentat gezeten: St Céré, Autoire, Loubressac, Martel, Castelnaud.

Die 16-opnamen setjes raken vaak verstrooid. Verkopers weten nog al eens niet waar ze mee bezig zijn en hebben bovendien de neiging alles los te verkopen, soms ook dingen die bij elkaar horen.

Als je contact opneemt met de verkoper heb je dus of alleen het 12-telwerk nodig voor een bruikbare camera; of een complete 16-set bestaande uit het telwerk dat je al hebt en dan nog drie maskers. Ik had het tot nu tot over twee om de zaak niet nog ingewikkelder te maken, maar er horen drie maskers bij voor matglas, filmvenster en voor de opklapbare doorzicht- of sportzoeker.

Mocht de verkoper je niet kunnen helpen is denk ik de enige mogelijkheid een rondje langs de gebruikelijke leveranciers en reparateurs.

Goede vakantie!

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Di Aug 05, 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel, als de verkoper de 4,5x6 filmmasker echt niet meer heeft dan heb ik nog wel 1-tje voor je. Neem ik bij de volgende meeting voor je mee Smile

Om de teller te wisselen moet de achterwand open zijn. Althans, zo werkt het volgens mij op m'n Vb.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Wo Aug 06, 2008 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

Te gek Soef Very Happy Dan heb ik in ieder geval iets. Ik ga eerst proberen een gewone 12 teller te vinden, ik wil toch het liefst 6x6 schieten natuurlijk Very Happy Ik hou jullie op de hoogte en mochten jullie een 12 teller tegenkomen hoor ik het natuurlijk graag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Wo Aug 06, 2008 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog even de 'cord opengemaakt en ik die dat er een 4,5x6 masker is geplaatst. Alleen niet op het matglas, dus ik hoop dat de composities een beetje kloppen van de foto's die ik heb gemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Wo Aug 06, 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dan wordt het toch even wat bekende Rollei reparateurs bellen om te kijken of ze een 12 teller kunnen leveren.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Aug 06, 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel.

naast jouw 3.5F op 6x6 is het toch best leuk om ook een 4,5x6 erbij te hebben ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2008 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog een Vb liggen met een 12 teller.
Als we omruilen is jouw probleem opgelost en de Vb blijft nog redelijk compleet.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je dat ik de 16 teller omruil met jouw 12 teller Theo? Dat lijkt me perfect! Very Happy Weet je zeker dat je dat wilt dan? En is de teller wel uitwisselbaar, ik heb immers een Va.

4,5 x 6 trekt me eigenlijk niet zo Paul, weet eigenlijk niet precies waarom. Een gevoelskwestie denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat bedoel ik.
Volgens mij zijn er geen verschillen in de Va/Vb betreffende de teller.

Paul,

Ik begrijp het ook niet.
Heeft een mooie Mamiya (6x4,5), verkoopt deze.
Heeft een mooie Rolleicord Vb, verkoopt deze.
Heeft een mooie Digi Canon, gooit deze te water.
Koopt vervolgens een Rolleicord Va (6x4.5)
Volgende keer gewoon je Vb bewaren. Rolling Eyes Rolling Eyes

Soef,

Heb jij nog een 6x4,5 masker over voor het matglas?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, wel volgens mij een 4x4 masker voor de Va.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Ja dat bedoel ik.
Volgens mij zijn er geen verschillen in de Va/Vb betreffende de teller.

Paul,

Ik begrijp het ook niet.
Heeft een mooie Mamiya (6x4,5), verkoopt deze.
Heeft een mooie Rolleicord Vb, verkoopt deze.
Heeft een mooie Digi Canon, gooit deze te water.
Koopt vervolgens een Rolleicord Va (6x4.5)
Volgende keer gewoon je Vb bewaren. Rolling Eyes Rolling Eyes

Soef,

Heb jij nog een 6x4,5 masker over voor het matglas?

groet,

Theo
Hahaha Theo! Very Happy


Maar perfect dan!

Een 6x4,5 masker heb ik ook voor je! Ik ben inmiddels thuis en ik had dat masker nog liggen van de Vb!! Very Happy Dus als je het 6x4,5 masker voor de film en matglas wilt ruilen tegen een 12 teller, dan heel graag!

Die Vb had ik inderdaad niet moeten verkopen. Was een heel mooi exemplaar. Destijds wilde ik erg graag een 'flex, maar nu ik de 'cord niet meer had miste ik die vanwege zijn gewicht en hij is toch compacter. Ik pak hem net even iets sneller mee dan de 'flex. Bovendien voor €75,- en zo goed als ongeschonden kon ik hem niet laten staan!

Zullen we adresgegevens even uitwisselen, je woont niet in de buurt toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Aug 10, 2008 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel,

Ik heb er geen haast mee. De volgende meeting is voor mij vroeg genoeg.
Mocht jij meer haast hebben PB dan even.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group