Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scherpstellen binnen 5 meter

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan4130
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 2-9-2008
Berichten: 10
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 14:43    Onderwerp: Scherpstellen binnen 5 meter Reageer met quote

Vandaag m'n eerste foto's van m'n type T opgehaald.
Zaten leuke resulaten bij vond ik zelf. Niks hoogstaands, maar ben ook nog maar net begonnen he..

Alleen wat heel jammer en vreemd is. Alle foto's van onderwerpen die dichter dan 5 meter bij waren (o.a. portretten), zijn onscherp. Nou had ik al enigzins moeite met zien of iets scherp was in het matglas bovenop (eigenlijk glas met allemaal ronde groeven erin).
De foto's van verderaf zijn wel scherp.
Heeft iemand misschien een tip voor me?

Ik heb diafragma en sluiter ingeschat aan de hand van een tabel. De oude selenium sekonic meter van m'n vader is volgens mij niet zo betrouwbaar meer. Maar niet met een heel groot diafragma gegotografeerd ofzo..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bij dichtbij opname is de scherptediepte van nature al geringer, dat heeft niet zozeer met de camera of jouw techniek te maken. E.e.a. luistert dan ineens nauwer.

Controleer of jouw matglas goed vlak ligt en het scherptevlak goed weergeeft. Een pitje van 0,1 mm op het raakvlak geeft al grote afwijking.

Je zou daarvoor het beste eens testopnames kunnen maken vanaf statief, met bijvoorbeeld een meetlint in beeld.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Sep 25, 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Als het met mijn Rolleicord uit 1938 lukt om scherp te stellen dan zou het bij een T uit de jaren 60 ook bij kortere afstanden zeker moeten lukken.

Mijn vermoeden is dat er toch iets mis met je camera.

Een paar zaken kunnen niet in orde zijn:

1. het matglas is niet origineel en verkeerd geplaatst bij de reparatie. Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je met groeven bedoeld. Ik kan op mijn matglas geen groeven ontdekken maar misschien heeft een T die wel.

2. de zoekerlens en opname lens zijn niet uitgelijnd met elkaar. Ook dit kan het gevolg zijn van een ondeskundige reparatie.

Een simpele methode om dit laatste te checken is Scotch tape kruislings te plakken op de plek waar normaal de film zit. Zet de camera op B met een draadontspanner en ga buiten scherpstellen; je zult het beeld op de tape zien. Zodra je iets scherp hebt controleer je dit met het zoekerbeeld; in principe moet dit op alle afstanden overeenkomen met het opnamebeeld. Zorg wel dat de tape goed strak zit en begint op de geleidebaan van de film (vandaar kruislings). Deze test geeft je een redelijke indicatie; beter zou zijn om een stuk matglas te plakken op de filmbaan maar dat heeft niet iedereen zomaar liggen...

Wat trouwens ook een indicatie kan zijn is de afstand die je na het scherpstellen afleest op de scherpstelknop; die moet minimaal overeen komen met je eigen inschatting/meting. Een sterke afwijking wijst ook op een slechte reparatie.

Misschien is het goed om even de historie van de camera na te gaan. Veel oude camera's worden jarenlang niet meer gebruikt omdat ze eigenlijk kapot zijn.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Vr Sep 26, 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Matglas met groeven = fresnel lens.

De vraag is nu: ontbreekt het matglas in je camera niet? Er bestaan matglazen (in kunststof weliswaar) waarin een fresnel verwerkt is, maar een fresnel alleen is niet voldoende om te kunnen scherpstellen.

Misschien is dat de bron van je probleem!

Groeten,
G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Sep 29, 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een origineel Rollei matglas met fresnel lens heeft een hele fijne structuur die nauwelijks zichtbaar is. Als je echt hele duidelijke kringen ziet dan kan het zijn dat deze later is vervangen door een ander.

In beide gevallen, zorg dat de matte kant aan de onderkant richting spiegel en lens staat. Dit is namelijk het referentie vlak. Eventuele fresnel lens moet naar boven.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group