Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
het is zover: een digitaal versus analoog discussie :)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Okt 03, 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Super 8 ?

Wow, dat is een Audi, toch ?


Paul Wink
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Okt 03, 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Geert schreef:
Hanfo schreef:
De tijd zal het leren, nu zijn er al DSLR met 25 miljoen pixels en wanneer het dynamisch vermogen op gelijk niveau komt als analoog dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde van analoog nog is t.o.v. digitaal.


Ik noem er nu maar eentje:

De prijs, in omgekeerde zin dan wel.
Weet je wel wat zo'n Canon D5 Mark II wel gaat kosten?
Niet voor ieders portemonnee!


Daarom zal de tijd het leren. Geert. Op een vroeg of laat moment zit dezelfde sensor in een voor de doorsnee consument te betalen camera.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Zo Okt 05, 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Niet geheel toevallig heb ik een aantal Rollei diaprojectoren en heb daarnaast een volkleinbeeld digitaaltje die 10+ Mpixels maakt. Film en digitaal is echt appels met peren vergelijken. Als ik de bestanden uit de DSLR en m'n 4000 dpi scanner vergelijk dan is de DSLR zeker scherper. Aantal stops die de digitaaltje vangt is echt veel meer dan op Provia, laat staan de harde Velvia. Een projector geeft alleen veel meer licht dan een TFT-tje en daarom beleef je het bij projectie de beelden veel intenser Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

waarom vind ik bijvoorbeeld zwartwit portetten uit een digitale camera dan zo slecht in vergelijking met analoge zw foto's? of zit dat nou gewoon alleen in mijn kop? er zit totaal geen sfeer in, het is veel te hard, te precies. dat idee heb ik eigenlijk bij alle digitale foto's, het is voor mij idee geen goede representatie van de werkelijkheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Niet geheel toevallig heb ik een aantal Rollei diaprojectoren en heb daarnaast een volkleinbeeld digitaaltje die 10+ Mpixels maakt. Film en digitaal is echt appels met peren vergelijken. Als ik de bestanden uit de DSLR en m'n 4000 dpi scanner vergelijk dan is de DSLR zeker scherper. Aantal stops die de digitaaltje vangt is echt veel meer dan op Provia, laat staan de harde Velvia. Een projector geeft alleen veel meer licht dan een TFT-tje en daarom beleef je het bij projectie de beelden veel intenser Very Happy


Je kunt natuurlijk niet een ingescande dia vergelijken met een product uit een DSLR. Tweede generatie kopie en daarmee verlies je zo wie zo details e.d. Verder heb ik vorig jaar nog eens een test gelezen waarin een vergelijking werd gemaakt tussen de Canon EOS-1Ds Mark 3 en een film.
Daarbij bleek dat de film hoger scoorde m.b.t. de weergave van details in schaduw en lichten. Nou weet ik niet meer of dit een diafilm betrof maar ik weet wel dat kleurenfilm een vrij hoog dynamisch vermogen heeft hoger dan Diafilm.

Overigens is het zo dat de scherpte indruk voornamelijk bepaald wordt door briljantie. Vandaar dat geprojecteerde foto's of doorzicht een mooier beeld geven dan op papier.
Te denken valt aan z/w/ fotografen die het liefst op bariet afdrukken, deze geeft het hoogste wit en het diepste zwart.

Dat de zwart-wit beelden uit een DSLR minder mooi zijn dan analoge film is deels te verklaren door het gebrek aan korrel. Korrel geeft een suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker. Ook m.b.t nabewerking in PS is een hoop te bereiken, wellicht zelfs meer dan dat analoog het geval is. Een korrel filter er over heen bijvoorbeeld en je bent een heel eind.

O,ja hoeveel dynamisch vermogen heeft ons Poloshirt, Paul? Om even weer een beetje on-topic te komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1775
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijven appels, peren, citroenen, maar gelukkig wel allemaal fruit.
Wellicht een keer een "nattte" analoge afdruk op papier vergelijken met digitale afdruk op hetzelfde formaat? Flink groot natuurlijk, dan kunnen we tenminste zien waar het eventueel mis gaat.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Dat de zwart-wit beelden uit een DSLR minder mooi zijn dan analoge film is deels te verklaren door het gebrek aan korrel. Korrel geeft een suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker. Ook m.b.t nabewerking in PS is een hoop te bereiken, wellicht zelfs meer dan dat analoog het geval is. Een korrel filter er over heen bijvoorbeeld en je bent een heel eind.


Er is nog een andere, zeker niet te onderschatten reden:

Veel mensen die digitaal Z/W printen (als ze al printen...) hebben een DOKA voorgeschiedenis. Je kan echter niet verwachten dat ze op een jaartje (of meer) tijd dezelfde resultaten zal halen als wat ze daarvoor langs de DOKA bereikten.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de kwaliteit van digitaal Z/W nog zal stijgen, zeker wanneer de dedicated Z/W printers betaalbaarder worden.

Aan de prijs van Z/W printen twijfel ik wel nog steeds. Moest ik deze digitaal printen, dan ben ik een fortuin aan inkt kwijt. :-)

Hanfo schreef:
O,ja hoeveel dynamisch vermogen heeft ons Poloshirt, Paul? Om even weer een beetje on-topic te komen.

Zone VII meten en je bent er ;-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk zone "oogverblindend" Razz Razz

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Eens met Theo en eens met Geert:

Dit oogverblindende kleinood komt in solid white met een borduursel in near black. Ik schat het geheel dus op een contrastomvang van zes stops.

Ik geloof Soef direct dat zijn fullframe veel MP Canon een zeer goede scherpte heeft die kleinbeeld film inmiddels is voorbijgestreefd. Soef heeft zo'n ding daadwerkelijk in zijn bezit, heeft inmiddels bewezen dat hij niet blind is en kan vergelijkingen uit de eerste hand geven.

Maar Hanfo zij iets dat zeer mijn aandacht trok: "korrel geeft de suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker "

Het is eigenlijk wat ik in mijn eerdere post wilde zeggen: Digitaal mag inmiddels even gedetailleerd zijn of beter dan analoog, maar ik heb alle recht in de wereld om het karakter van film te prefereren boven klinisch digitaal. Op mij komt film natuurlijker en ruimtelijker over. Vriendelijker, zo je wilt.

Uiteraard komt er dan een leukerd die een PS plugin ontwerpt om korrel te creeren en dan hebben we pas echt het paard achter de wagen gespannen Smile
Dat wordt dan net zo stupide als de foto's die ik met regelmaat op de bushokjes zie: kunstmatig gefotosjopte onscherpte. Laat me niet lachen zeg, het ziet er niet uit en laat de fotograaf in kwestie alsjeblieft eerst eens iets gaan leren over compositie !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1775
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Toch denk ik, dat je uit een vergelijking tussen een digitaal opgenomen beeld en een gescand negatief niet kunt concluderen, dat digitaal analoog voorbij is.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vergeet nog te zeggen dat die indruk van diepte, mogelijkerwijze door de korrel, mij bij kleur evengoed opvalt als bij zwart wit.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bij Z/W film heb je nog iets wat heet in het engels acutance. Dat is randscherpte. Daar heb je met name bij wat grover korrels film en het beeld lijkt scherper dan dat het werkelijk is. Zeer laag gevoelig en fijn korrellig film als de oude APX25 en Tech Pan hebben dit vrijwel niet en deze lijken dan ook minder scherp dan bij een Plus-X in Rodinal terwijl deze veel minder details bevat.

Dergelijks heb je ook met digitaal. Het is heel fijn gedetaileerd en lijkt het minder scherp. Je hebt daar ook geen korrels maar vakjes in een vierkant grid en als je daar de acutance verhoogt met unsharp mask filter dan wordt dit heel snel heel lelijk Sad
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn klacht was juist niet dat digitaal minder scherp lijkt ...

Zou je overigens denken, dat wanneer je zo'n laaggevoelige film inscant en met beleid wat USM toepast, dat de scherptebeleving dan juist enorm toeneemt ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 06, 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volgde op een ander forum een discussie betreffende het gebruik van filters op een drsl, filters ervoor of er na. Iedere nabewerking heeft invloed op het totaalbeeld.
Hoewel een USM een omgekeerde filter is, is het geen wondermiddel. Als een beeld niet scherp van zich zelf is krijg je het ook niet scherp.
Digi kan maar één stap een 0 of een 1. Analoog kan oneindig klein zijn. Maar dat is voor de film ook maar beperkt.
Ik weet niet hoeveel lijnen een ISO 25 film heeft. Maar dat betekent wel, zoals Paul al aangaf, dat de USM zeer delicaat uitgevoerd moet worden. Maar dat geldt net zo zeer voor de scan.
Wordt het dan toch hybride???
Maar ongeacht of het nu appels zijn en/of citroenen weet je wat ik nou echt mis aan digitaal? Crying or Very sad Crying or Very sad
Het moment dat de film na het spoelen uit de ontwikkeltank komt. Razz Razz

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di Okt 07, 2008 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

..........

Laatst aangepast door tootles op Vr Okt 10, 2008 8:05, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group