Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
het is zover: een digitaal versus analoog discussie :)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Okt 31, 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteravond zeker iets verkeerd gegaan. Post niet doorgekomen???
Maar even opnieuw en meteen ook op de post van Frank.

We hebben zeker verder in de doos gekeken. Er zitten uiteraard veel meer items in welke ook in PS en/of Elements zitten. Maar het sterkste punt vond ik toch de archivering.
Met oorspronkelijke bestand behouden bedoel ik dat ze onverbrekelijk met Lightroom verbonden moeten zijn.
Wanneer door e.e.a reden de raw bestanden verplaats moeten worden je een hoop werk hebt. Dit zou in nieuwere versies verbeterd worden.
Lightroom is voor mij verder niet interessant omdat ik voor opensource ben.
Voor fotobewerking heb ik voorlopig gegoeg aan GIMP.
Helaas ben ik onder Linux nog geen goede foto-archivering tegengekomen.

Paul,

Wat slachtoffers betreft een goed voorstel:
Jij levert je Minolta Duo Pro bij mij in en jij gaat volledig analoog.
Voor het web maak je gewoon een scan van de foto.
Zien we meteen het verschil. En kunnen we het dialoog onderhouden.
Iedereen gelukkig en we hebben maar één slachtoffer. Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Okt 31, 2008 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

hoho ik was de eerste gegadigde voor de superscanner van paul hoor Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Nov 01, 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dus twee slachtoffers Cool Cool Razz Razz Razz

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Za Nov 01, 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft het analoog versus het digitaal ben ik voor mezelf alles eens op een rijtje aan het zetten.
Als ik jullie foto's bekijk zie ik er prachtige platen bij. Als ik mijn analoge foto's vergelijk met mijn digitale begin ik me af te vragen of het alle extra moeite wel waard is. Dat zal wel aan mijn onbeholpenheid liggen maar daar heb ik digitaal minder last van.
Ik werk digitaal tot nu toe met een paar compactcamera's. Ik neem de foto's in kleur en zet ze vervolgens om in PS3. Hier gebruik ik verschillende manieren voor. Soms grayscale en duotone en soms met black and white. Ik vind de resultaten wel bevredigend.
Een nadeel vind ik dat de doortekening bij digitaal wel eens minder is dan bij analoog. Vooral bij luchten is dat het geval. Dat was ook de reden om het analoge werk weer ter hand te nemen. Maar helemaal tevreden ben ik er ook niet mee.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Kennis maakt macht, Sophia. Dat geld zowel voor digitaal alsmede het analoge werk. Digitaal is eigenlijk vrij simpel op het eerste oog, je schuift aan een paar schuifjes en je ziet meteen resultaat. Dat is analoog wel anders, kennis van materialen en de wijze van bewerken vereisen heel wat studie en testen voordat je resultaten boekt die jij graag ziet.

Het is inderdaad zo dat het dynamisch vermogen van digitaal nog steeds minder is dan dat van analoog. Zeker als je werkt met compact camera's.
De betere DSLR's komen nu erg dichtbij bij analoog.

Je kunt heel wat bereiken digitaal met onderstaande methode.
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
Hier wat foto's.
http://raym.deds.nl/hdr%20fotos.html

Succes ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

ik zie op die site geen enkele foto die ik mooi vind, HDR is echt spuuglelijk in de meeste gevallen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bij veel opnamen op deze site is dat beslist zo het geval, Manuel.
Maar bij enkele is het HDR effect vrij subtiel gebruikt en die resultaten zijn beslist aardig om te zien. Overdrijven is geen kunst met HDR dat zie je daar wel weer. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, toch eens doen als de tijd dat toelaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de links Hanfo. De foto's op de tweede site kun je misschien niet allemaal mooi vinden maar ze zijn wel knap gemaakt. Ik zou inderdaad kiezen voor iets meer subtiliteit. Die foto's vid ik ook het mooiste.
Zelf heb ik deze techniek ook nog niet uit geprobeerd. Voorlopig heb ik nog genoeg aan het 'gewone' werk.
Vandaag ben ik naar een expositie van een Japanse fotografe in Foam geweest en naar de polaroids van Cy Twombly in Huis Marseille. Heel inspirerend en ik ga toch nog even door met analoog fotograferen. Misschien moet ik voor mezelf wat beperkingen aanbrengen in de onderwerpen en ook in de soorten films waar ik mee ga werken.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

SophiaK schreef:
Misschien moet ik voor mezelf wat beperkingen aanbrengen in de onderwerpen en ook in de soorten films waar ik mee ga werken.
Sophia


In onderwerpen hoef je je natuurlijk geen beperkingen op te leggen, wel verstandig is het om dat met materiaal te doen. 1 of 2 verschillende soorten films en een dezelfde ontwikkelaar. Zodra je de ins-outs kent van de combinaties kun je weer wat verder experimenteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

In het probleem van Sophia herken ik mijn eigen problemen.
Door camping perikelen ben ik de laatste tijd nog niet veel in de gelegenheid geweest om te fotograferen. De laatste foto's zijn van Doesburg.
De foto's vallen tegen. Dit ligt NIET aan "Mister ..T" maar aan mij.
De camping perikelen zijn nu voorbij en hoop weer de fotografie op te pakken.
Door een meniscus is mijn loopvermogen echter beperkt.
Voorlopig blijf ik wel analoog. Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Ik moet wel..................... Mijn analoge toestellen zijn voorlopig nog niet op. Razz Razz Razz

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Sophie,

ik fotografeer analoog omdat ik een paar oude camera's en lenzen heb die mij in het gebruik zeer goed bevallen. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om de film handmatig te transporteren, ik geniet dan van het mooie mechaniekje dat ik in mijn knuisten heb. De oude lenzen geven me ook zo'n kwaliteitsgevoel, veel fijner dan die vederlichte moderne tegenhangers.

Voor mij zijn dat soort zaken belangrijk. Er is namelijk niemand die mij verplicht om foto's te gaan maken. Ik doe dat alleen als ik er zelf zin in heb. Dat ik er soms naar verlang om mijn oude, duur aanvoelende ambachtelijke camera's weer ter hand te nemen helpt me daarbij absoluut, het is een stimulans om te gaan fotograferen.

Verder blijk ik de beste foto's te maken als ik er echt even de tijd voor ga nemen en er speciaal voor op pad ga. Ik ben geen beste snapshot fotograaf. Alleen bij weloverwogen opnames kom ik tot een goed resultaat. Die oude analoge camera's met de bijbehorende vertraagde verkrijging van de beeldresultaten helpen daarbij. Ik vrees, dat het instant resultaat bij digitaal er bij mij voor kan zorgen dat ik minder weloverwogen te werk zal gaan en dientengevolge met minder goede resultaten op de proppen kom. Ik heb veel overstappers van analoog naar digitaal die fout zien maken, zeker in de beginfase.

Uit die oude camera's blijken voorts hele mooie kwaliteit plaatjes te komen, dus daar ook geen reden om ze te vervangen.

Voor het geld dat ik ondertussen besteed heb aan scanners, extra dure pc en ook camera's had ik ondertussen wel meer dan een puike digitale set kunnen kopen, daar gaat het niet om.

Zo, misschien dat ik met deze overwegingen jou een beetje een hart onder de riem heb kunnen steken (of hoe zeg je dat ?). Maar ik kan me levendig voortstellen dat jij het bijvoorbeeld minder belangrijk vindt om met een fijn stukje oude mechaniek aan het werk te zijn.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens, Manuel, ik heb de foto's op die site ook eens bekeken. Ik vind dat er weldegelijk fraaie stukken bij zitten, maar helemaal mijn smaak is het ook niet. De auteur schrijft dat zelf ook, soms krijg je een heel onwerkelijk resultaat.

Het doet me denken aan enige tijd geleden toen ik nog weleens nachtfotografie bedreef, met zulke extreem lange belichtingstijden dat de opnames wel bij daglicht gemaakt leken. als je er daarbij voor zorgt dat je directe lichtbronnen buiten beeld houdt, kun je hele fraaie opnames krijgen. Met een extreem dynamisch bereik, vanzelf, door het reciprociteitsgedrag van film, vermoedelijk. Zeer de moeite waard. Soms spookachtig of onwerkelijk, in zekere zin, maar absoluut veel natuurlijker dan die op deze site getoonde foto's. Deze zien er te technisch en gekunsteld uit, naar mijn smaak. Het lijken wel computeranimaties.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 03, 2008 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Precies Paul, het is niet alleen dat onwerkelijke, want een onwerkelijke foto kan best mooi zijn, maar vooral het overduidelijk bewerkte (bijvoorbeeld die halo's om de contrastrijke stukken heen en die mierzoete gecomputerizeerde kleuren) wat het extreem kunstmatig en voor mij althans enorm lelijk maakt.

Ik gebruik ook incidenteel HDR, voor mijn urbex foto's. kijk maar op mijn site. Ik onverzadig die foto's dan voor 75% en haal de helft van het HDR effect eruit handmatig. Dan krijg je een soort tusseneffect die voor dat doel wel aardig is. Maar het is een heel beperkte tool voor mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 03, 2008 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Manuel,

leuke straatfoto's uit Toscane. die met de tjienko tjenko bij het tankstation, met vader en zoon , het zonovergoten terras en de "groenteboer" vind ik zeer de moeite waard ! Jammer dat je met zo'n Mju het diafragma niet wat verder open kunt gooien.

Ik kan die urbex foto's van jou niet vinden, wel de site van Tommy van Leeuwen (die is nog eens ergens geweest zeg !).

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Nov 03, 2008 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Paul, dank je Very Happy Dat is zeker een nadeel van zo'n point and shoot cameraatje, maar de snelheid is weer een groot voordeel, zeker bij straatfotografie! Very Happy

Mijn Urbex foto's
http://www.meewezen.nl/blog/?p=147
http://www.meewezen.nl/blog/?p=134
http://www.meewezen.nl/blog/?p=140
http://www.meewezen.nl/blog/?p=138

en zo heb ik nog wat meer topics Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group