Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
ontwikkelaar AM74
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 17:47    Onderwerp: ontwikkelaar AM74 Reageer met quote

De laatste keer heb ik met veel pijn in de knie toch nog wat foto's gemaakt.
Deze volgens de amalocokrant ontwikkelt op 1:7 =4 min.
Blijkt achteraf dat in de tabel bij de Fuji neopan acros 100 dat wordt aanbevolen om deze op 1:15 basis te ontwikkelen i.v.m de tijd.
Dus jammer. Crying or Very sad Crying or Very sad
Maar zoals Johan Cruiff zegt: "Ieder nadeel heeft zijn voordeel" . Razz Razz
Ik vond namelijk dat de textuur zeer mooi (voller) ondanks dat de tijd eigenlijk te kort was.
De negatieven leken eerst alsof deze sterk onderbelicht waren. Bij nader onderzoek bleek er toch meer tinten in te zitten dan bij een onderbelichte foto.

Dus komen we op een keerpunt.

Het lijkt me niet meer verstandig om een ander standpunt te gaan bepalen t.a.v. Fuji Neopan Acros 100 en AM74. De AM74 raakt op.
De Fuji blijf ik gewoon gebruiken. Dus.....................................
Een andere ontwikkelaar ................ Maar welke??
Bij ROVO zie ik als een "bekend merk" alleen de Rodinal.
Maar dat is toch niet de enige??

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als je even goed kijkt op de site van Rovo dan zie je daar staan:
http://shop.fotohuisrovo.nl/product_info.php?cPath=31_37&products_id=118

Groet,

Han
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

@Han,

Bedankt voor je reactie.
Ik had nog geen relatie gemaakt tussen de AM74 en de HRS.
Naast dit bericht had ik ook Robert een link van deze topic gestuurd om dat deze niet kan reageren via de site.
Inmiddels had ook Robert via de mail gereageerd en gewezen op de HRS welke ook de AM74 gaat opvolgen.
Dus verder gaan met de AM74 en later met de HRS heeft zeker zijn.
Heb jij nog ervaringen om met tijden en/of oplossingen te spelen.
Het probleem geldt alleen voor de Acros 100 met 1:7 oplossing.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Theo, ouwe reus:

Allereerst begreep ik eerst jouw opmerking niet dat de " AM74 op begint te raken", maar ik kreeg een onaangenaam vermoeden. Even naar de site van Amaloco gefietst en ja hoor:

ZE STOPPEN ERMEE !!

Potvolkoffie, weer een instituut naar de vaantjes Sad
Maarja, we weten allemaal dat dit er aan zat te komen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met 1+15 wordt aangeraden ivm. de tijd. Ik lees dat nergens in de handleiding en ook niet in de dokakrant. Heb Across ook nimmer ontwikkeld in 1+15, uitsluitend 1+7.

Geen klachten over de negatieven met 1+7. Ja, ik ben een tijdje van mening geweest dat ze wat aan de harde kant waren, maar ik ben er nu grotendeels van overtuigd dat dat aan mijn scantechniek lag.
Het onderzoek waaraan ik mijn negatieven wilde onderwerpen is er overigens nooit gekomen (bij gebrek aan analoge hoog-technische vrijwilliger om dat te doen Smile )

Ik lees overigens op de site van Amaloco dat AM74 "compatibel" is met Agfa Rodinal. Ik vraag me af wat dat compatibel betekent, in dit geval. Want dezelfde chemische samenstelling zullen deze ontwikkelaars niet hebben, lijkt me ...



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Theo,

Ik heb even mijn voorraad negatieven bekeken en vond ook enige films Fuji Across 100. Zagen er best mooi uit.
Ik heb ze ontwikkeld in Rodinal 1:50 13 minuten

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groet, Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

ja dat is al een tijdje bekend.

er komt een amaloco-doorstart met een firma in duitsland.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Nov 18, 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het is trouwens RHS wat staat voor Rollei High Speed. Dat zou ons als Rollei gebruikers toch moeten bevallen. Er schijnt nog een versie te zijn die heet Labor Partner LP Supergrain. Bij Duitse webwinkels kun je die bestellen.

Rovo heeft ook veel z/w film onder de naam Rollei. Ik meen dat dit oude Agfa "receptuur" is gemaakt door Maco.

Ben zelf ook weer eens begonnen met z/w ontwikkelen; vroeger veel AM 74 gebruikt en heb het nu ook weer geprobeerd. Echter met Tri-X en Hp5+ geeft dit stevige korrel die met scannen meer naar voren komt dan vroeger met afdrukken.

Misschien heeft iemand een tip voor een wat fijnkorrelige ontwikkelaar die net zo makkelijk is in het gebruik als AM 74?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

@Jon,
Ik kan je helaas niet helpen.

@Sophia,
Dat was ook mijn eerste gedachten. Maar nu ik heb gelezen dat de AM74 een doorstart heeft hou ik me liever bij AM74.

@Manuel,
Toen bekend werd dat Amaloco zou stoppen was het ook bekend dat er een firma mogelijk zou overnemen.
Maar daarna werd het stil........... tot op heden.

@Paul,
Er staat wel degelijk in de tabel op pagina 5 bij Fuji Neopan 100 Acros een sterretje, met onder de tabel een opmerking:
Het verdient aan beveling deze films ontwikkelen in de verdunning 1+15 ............
Indien jij stellig beweert dat de acros gewoon met een 1+7 oplossing ontwikkeld kan worden dan betekent dit dat er mogelijk iets verkeert gegaan is.
Heb jij je precies aan de 4 min gehouden?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Het is trouwens RHS wat staat voor Rollei High Speed. Dat zou ons als Rollei gebruikers toch moeten bevallen. Er schijnt nog een versie te zijn die heet Labor Partner LP Supergrain. Bij Duitse webwinkels kun je die bestellen.

Rovo heeft ook veel z/w film onder de naam Rollei. Ik meen dat dit oude Agfa "receptuur" is gemaakt door Maco.

Ben zelf ook weer eens begonnen met z/w ontwikkelen; vroeger veel AM 74 gebruikt en heb het nu ook weer geprobeerd. Echter met Tri-X en Hp5+ geeft dit stevige korrel die met scannen meer naar voren komt dan vroeger met afdrukken.

Misschien heeft iemand een tip voor een wat fijnkorrelige ontwikkelaar die net zo makkelijk is in het gebruik als AM 74?

Jon


Een gemakkelijke universeel ontwikkelaar is Kodak D76 of Ilford ID11, deze zijn nagenoeg identiek qua samenstelling.
Deze ontwikkelaars zijn semi-nivellerend en kunnen bijvoorbeeld zeer goed gebruikt worden bij onderwerpen met veel verschillende contrasten op één film (reportage e.d.).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

De Kodak D76 en/of Ilford ID11 zijn toch gelijk aan AM74?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

D76 en ID11 zijn allebeide alleen in poedervorm te krijgen. Dat is nou net wat ik niet gemakkelijk noem. Als ik wil knoeien met poeders dan neem ik wel koffieontwikkelaar. Wink

RHS/AM 74:
hydroquinone <1 %
1-phenyl-3-pyrazolidone <1 %
sodium sulfite < 20 %
sodium carbonate < 1-5 %
potassium bromide <2 %

D76:
Metol 2 g
Sodium sulfite (dessic) 100 g
Hydroquinone 5 g
Sodium borate 2 g

Niet hetzelfde lijkt mij.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen dat AM74 meer nivelleerd dan D76 en ID11. Maar dat weet ik ineens niet meer zeker omdat D76 metol bevat en AM74 niet, bedankt Jonnie Smile
Verder valt het wel mee met het bereiden van de poeder. Ik neem liever een klein zakje mee dan een hele literfles. Je kunt D76 en ID11 ook prima met eenmalige verdunningen gebruiken. De poeder bestaat uit twee zakjes die je gewoon moet mengen in water, that's all.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
@Paul,
Er staat wel degelijk in de tabel op pagina 5 bij Fuji Neopan 100 Acros een sterretje, met onder de tabel een opmerking:
Het verdient aan beveling deze films ontwikkelen in de verdunning 1+15 ............
Indien jij stellig beweert dat de acros gewoon met een 1+7 oplossing ontwikkeld kan worden dan betekent dit dat er mogelijk iets verkeert gegaan is.
Heb jij je precies aan de 4 min gehouden?


Hallo Theo,

je hebt inderdaad gelijk, die opmerking staat in de dokakrant vermeld. Ik had het eerlijk gezegd niet eens gezien. Ik laat me op het verkeerde been zetten doordat in de handleidng van AM74 zelf deze opmerking NIET staat.
De mildere verdunning met de verlenging van de ontwikkelingstijd met factor 1,6 wordt aanbevolgen om "tot een beter hanteerbare ontwikkeltijd te komen". Er wordt nergens aangegeven dat dit wordt aanbevolen ivm. contrastbeheersing. En 4 minuten vind ik an sich een "zeer goed hanteerbare" ontwikkelingstijd. Ik zie het probleem niet zo.

Misschien interessant voor diegenen die zich van de kiep-methode bedienen. Er zit van persoon tot persoon natuurlijk nogal wat variatie in de wijze van kiepen en agiteren. Aangezien ik met de Jobo rotatie-ontwikkelaar werk, is mijn "kiepritme" steeds hetzelfde.

En ja, ik houd me nauwkeurig aan de voorgeschreven 4 minuten. Behalve dan, dat ik die tijd met 13 % verkort, zoals wordt aanbevolen bij het gebruik van de Jobo color processor.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie,

Amaloco zelf adviseert om AM74 NIET te gebruiken met TriX en HP5 Plus. Juist voor deze twee films adviseert men AM20 of AM50.

Je kunt dit eenvoudig nalezen in hun overzicht van aanbevolen film/ontwikkelaar combinaties op:

http://amaloco.nl/pdf/overzicht.pdf


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Nov 20, 2008 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad is AM 74 niet echt optimaal voor deze films; echter AM 20/50 zijn veel minder goed verkrijgbaar en over het algemeen stoor(de) ik me ook niet zo aan de korrel. Echter met scannen is de korrel prominenter aanwezig. Alhoewel echt slecht ziet het nou ook weer niet uit. Zal wel eens wat in de gallery zetten.

Overigens is AM 74 wel geschikt om met beide films te pushen; dan krijg je nog meer korrel maar dat is ook de bedoeling.

Vroeger heb ik ook wel Ilfosol S gebruikt voor HP5 + en dat is een betere optie maar ook bijna nergens meer te krijgen. Het liefst koop ik het trouwens gewoon in een winkel maar tegenwoordig weet je dan niet meer hoe lang het er al staat; gek genoeg staat er nooit een houdbaarheidsdatum op.

Misschien maar eens een andere optie proberen die Rovo in huis heeft. Heb daar trouwens wat Fomapan 200 film besteld en die schijnt wel OK te zijn in AM 74.

Iemand daar ervaringen mee?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group