Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
ontwikkelaar AM74
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Teo,


om dit verhaal nog effe af te maken ....:

Waarom zou voor jou 4 minuten een niet goed hanteerbare tijd zijn ?



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Dat weet ik niet precies.
Als ik weer wat beter ter been ben ga ik weer een paar rolletjes proberen.
met verschillende tijden en oplossingen.
Dit omdat ik toch wel waarde hecht aan jou verhaal dat jij ook de acros in 1+7 4min ontwikkelt.

Voorlopig blijf ik bij de AM74 en zijn eventule opvolger. Van film verander ik nog niet.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Nov 27, 2008 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook een blije Across gebruiker, maar misschien moest ik ook maar eens een TriX proberen. en vergelijken met Neopan 400 uiteraard Smile

Voorts ooit een keer een Ilford Delta 400 volgeschoten en dat vond ik toch ook errug mooi. Maar misschien haal ik me nu weer teveel op de hals ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Nov 28, 2008 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Teo,
Waarom zou voor jou 4 minuten een niet goed hanteerbare tijd zijn ?
Paul.


4 minuten ontwikkelen is zo wie zo niet aan te raden.
Op de eerste plaats wordt het moeilijker op alle variabelen op elkaar af te stemmen. Door de korte tijd van ontwikkelen is een keer teveel, te hard of te weinig bewegen, een paar tiende graad te hoog of te lage temperatuur al direct 'voelbaar' zodat je nimmer een consistente ontwikkelmethode kunt krijgen. Zie maar eens waar het nu mis is gegaan.

Kort ontwikkelen betekend ook dat de ontwikkelaar vrij agressief het proces doet, dit gaat ten koste van de scherpte en de korrel neemt toe.

Je kunt beter iets meer verdunnen en een wat langere tijd ontwikkelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Nov 28, 2008 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer men de tabel van AM74 bekijkt dan zijn haast alle films onder ISO200 4 min of kleiner met een * . met een verwijzing om 1+15 te ontwikkelen (1,6 x t).
Ik vermoed dat de 4 min. een omslagpunt is en zeer kritisch.
Vandaar ik ook aan Paul vroeg of hij zich exact aan de tijd ect. houdt.

Mogelijk dat Paul een paar voorbeelden kan laten zien.

Ik kijk even of ik van iemand van de club een een V500 kan lenen dan laat ik ook een paar probeersels zien.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Vr Nov 28, 2008 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind 4 min voor ontwikkelen wel erg weinig. Als je zo'n krachtige ontwikkelaar hebt, laat dat weinig ruimte over voor een foutje of een kleine aanpassing. Met D76 en Tri-x bijvoorbeeld kan ik behoorlijk met de tijd spelen, maar in bij ontwikkeling van 4 min wordt elke 10 sec. of elke druppel extra ontwikkelaar al van invloed op de film.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2008 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

AL mijn ZW films zijn ontwikkeld in AM74 op 4 minuten. In de Gallery dus voorbeelden te over zou ik zeggen ...

Ik werk met een rotatie-ontwikkelaar, dus nauwelijk variatie in agitatie of kiepritme. Voor het aanzetten van de vloeistoffen werk ik nauwkeurig met maatbekertjes. De temperatuur stel ik zeer zorgvuldig is. Ik heb niet alleen een thermostaat in die rotatie-ontwikelaar, maar ook een nauwkeurige digitale thermometer. Voorst draai ik de tank "droog" een of twee minuutjes voor, zodat het tankje al op temperatuur is voordat ik de ontwikkelaar erin giet. Alle andere vloeistoffen worden ook zeer nauwkeurig op temperatuur gehouden in de tussentijd. Dat lijkt me dus het probleem ook niet. Maar het systeem van verdere verdunning en dan eenmalig gebruik spreekt me ook wel aan hoor.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2008 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

De nauwkeurige methode met toch een korte onwikkeltijd van Paul lijkt als ik naar zijn foto's kijk prima te werken.

Echter ik denk dat zo'n rotatieontwikkelaar daarbij onontbeerlijk is; daarbij kun je al draaiend de ontwikkelaar ingieten en dan meteen met tellen beginnen en verder hoef je "niks" te doen. Ook het uitgieten gaat sneller denk ik en kun je dus sneller stopbad erbij doen.

Het werken met een gewone tank is toch iets minder nauwkeurig en dan is een wat langere tijd wel erg handig volgens mij. Het controleren van de temperatuur is ook moeilijker met een gewone tank alhoewel 20 graden meestal wel wil lukken.

Bij de Fomapan instructies viel het me op dat ze een tijd tussen de 5 en 6 minuten opgeven waarmee ze aangeven dat die minuut meer of minder niet echt veel uitmaakt.

Sowieso heb ik altijd de indruk gehad dat het geen exacte wetenschap is. Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:


Sowieso heb ik altijd de indruk gehad dat het geen exacte wetenschap is. Wink

Jon


Daar vergis je je behoorlijk in.
Het is de huidige trend van digitalisering dat mensen gemakzuchtig worden.
Foto's worden niet meer gewoon afgedrukt op papier, een proces dat zeer kritisch is indien jij top kwaliteit wilt hebben.
Negatieven door een scanner halen geeft geen enkele maat voor de uiteindelijke kwaliteit.
Door verlies van detaillering, het gemak van softwarematige verbetering en het 'bedrog' van de foto op het beeldscherm te bekijken werken allemaal mee dat er gedacht wordt dat je een prima resultaat neergezet hebt.

Een rotatie ontwikkeling heeft niet mijn voorkeur, simpelweg doordat de film in een spiraal rondgedraaid wordt zal de densiteit van de film in de binnenste ring meer toenemen dan in de buitenste. (de film draait sneller in de binnenste kern) Een bijkomend risico zijn broomstrepen, onscherpte, uitgebeten lichten.
Ook een probleem voor de dokawerker is dat de foto's aan het begin van de film een geheel andere afdruktijd en gradatie heeft dan die aan het einde van de film.
M.a.w. je krijgt op die manier geen enkele consistentie in je foto's en serieel afdrukken is een crime.

5 of 6 minuten ontwikkelen van een film geeft al een dramatisch verschil. In bepaalde maat ook onder je scanner en wellicht niet op een ongeoefend oog. Maar uiteindelijk komt dit vooral tot uitdrukking in de doka en op papier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ongetwijfeld zal er voor topkwaliteit nauwkeurig gewerkt moeten worden. Dit geldt voor zowel de ouderwetse (in de doka) als de moderne (PC en printer) methode.

Niet iedereen heeft echter topkwaliteit nodig. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld nog nooit groter dan a4 geprint; in de doka kwam ik nooit verder dan 18x24. De rest was te duur. En wat belichting betreft gaf de doka me altijd genoeg mogelijkheden om eventuele onder/over ontwikkeling te compenseren met wat langer/korter belichten of een ander gradatie te kiezen. Ik was altijd erg tevreden met de resultaten.

Juist met scannen ontdek ik dingen die ik nooit had ontdekt met afdrukken zoals onscherpte in de hoeken en zelfs kleurschiftingen! Dit allemaal omdat de scanners mij uiteindelijk veel verder laten vergroten (dmv 100 % view op het scherm) dan ik ooit had gedaan met mijn 18x24 prints. Verder is een scanner best wel kritisch met belichting; over of onder belichting wordt niet door iedere scanner goed opgevangen (te lage Dmax) en dan krijg je bijvoorbeeld uitgebeten hoge lichten. Dit is vaak ook niet softwarematig te herstellen zonder vlekkerige grijswaarden oid te krijgen.

Maar ik denk dat ik nu teveel off-topic bezig ben. Het lijkt me veel beter om hierover eens te discussieren onder het genot van een topkwaliteit biertje oid.

Wel verbaast het me dat een rotatieontwikkeling blijkbaar toch niet zo nauwkeurig is als ik dacht.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group