Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Experiment met pinhole-camera (1)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 24, 2008 15:52    Onderwerp: Experiment met pinhole-camera (1) Reageer met quote

Ik roep wel eens dat ik overal foto's mee maak, als er maar een lens voor zit.

Nu, ik wil wel eens proberen om te fotograferen zonder lens. Ik heb zelf een pinhole-camera samengesteld uit een achterkant van een Agfa Isola die ik gebruik als rolfilmhouder. Daarop heb ik lichtdicht een kunststof plaatje gelijmd met een gat van 10 mm. Aan de binnenzijde van dat gat heb ik mijn "pinhole" geplakt. De pinhole is een gaatje van ca 0,5 mm in dik aluminiumfolie, dit komt neer op een diafragma van ca 60. De beeldhoek is vrij groot, ik schat dat het een sterke groothoek-pinhole is. Frappant is dat rechte lijnen recht blijven. Door het ontbreken van een lens geen vertekening.

Ik heb een film volgeschoten met deze pinhole-camera. De belichting is op zich niet verkeerd, de bepaling van de belichting is redelijk onder controle. Bij de avondopname heb ik een rekenfout gemaakt, deze zijn dan ook onderbelicht. De belichting had ca 30 minuten moeten zijn, ik heb 10 minuten staan blauwbekken. Ik heb gewoon lichtgemeten met mijn losse belichtingsmeter en de tijd bij f:64 afgelezen. Ik kwam op tijden van 15 seconden bij bewolkt weer.

De kwaliteit van de opnamen, met name de scherpte, is niet echt goed. Dit heeft denk ik te maken met de kwaliteit van de pinhole. Waarschijnlijk niet zuiver rond, braampjes aan de achterzijde niet goed weggehaald e.d. en de zijkanten van het gat niet scherp genoeg. Eigenlijk moet ik het gaatje in koperfolie maken, maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

Zie hieronder de eerste resultaten.



Foto 1, brommer van mijn jonste zoon in onze berging




Foto 2, onze woonkamer




Foto 3, avondopname Kattenbroekerweg bij het Valleikanaal




Foto 4, speelboot in het gras bij het Valleikanaal


De opnamen zijn niet Gallery-waardig, maar ik wilde ze toch even hier laten zien. Indien jullie dat leuk vinden wil ik jullie wel op de hoogte houden van verbeteringen aan mijn pinhole-camera.

De strepen op de foto's zijn krassen haaks op de filmrichting en veroorzaakt door een behandelfout bij de fotograaf. (De negatieven staan naast elkaar op de film)
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Wo Dec 24, 2008 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk experiment Frederix en de resultaten vallen voor een eerste keer toch best mee. Je ziet toch duidelijk wat er op staat.
Ik neem de laatste tijd ook regelmatif met mijn pinholecamera maar ik heb er eentje van Zero gekocht. Misschien een beetje lui maar de resultaten zijn bevredigend.

Sophia

Ik zet er meteen maar een paar voorbeelden bij.






_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2117
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Dec 24, 2008 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Frederix, het lijkt alsof je door een vitrage heen fotografeert, een heel licht patroon zit er in de foto's.

Sophia, indrukwekkende foto van het strand! Zijn alle foto's lichter in het centrum dan aan de rand? Is dat typisch pinhole?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 24, 2008 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Frederix, het lijkt alsof je door een vitrage heen fotografeert, een heel licht patroon zit er in de foto's.

Sophia, indrukwekkende foto van het strand! Zijn alle foto's lichter in het centrum dan aan de rand? Is dat typisch pinhole?

De structuur komt misschien omdat ik de foto's wat hebt bewerkt, waaronder verscherpt. Verder zijn er diverse krasjes o.i.d. op de negatieven aanwezig.

De randen zijn inderdaad wat donkerder. Het diafragma="afstand pinhole-film"/"diameter pinhole". De afstand pinhole-film is in het midden kleiner dan aan de rand. Het diafragma in het midden is dan ook groter (kleiner getal) dan aan de randen. De randen worden dus wat donkerder.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 24, 2008 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

De strand foto van Sophia vind ik inderdaad erg mooi. De onscherpe opname is daar niet zo van belang.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Dec 25, 2008 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

SophiaK schreef:
Leuk experiment Frederix en de resultaten vallen voor een eerste keer toch best mee. Je ziet toch duidelijk wat er op staat.
Ik neem de laatste tijd ook regelmatif met mijn pinholecamera maar ik heb er eentje van Zero gekocht. Misschien een beetje lui maar de resultaten zijn bevredigend.

Sophia

Ik zet er meteen maar een paar voorbeelden bij.






Nette foto's uit jouw pinholecamera. Ik heb mijn pinhole weer uit mijn camera gepeuterd. De pinhole was veel te groot. Ook zat er een braampje in het gaatje. Volgens de theorie zou deze ca 0,3 mm moeten zijn, maar hij was 0,65 mm. Ook schijnt messing beter voor een pinhole te zijn dan het door mij gebruikte aluminium. Iemand heeft mij messingfolie in het vooruitzicht gesteld (latoenmessing), ik wil daar betere (kleinere en gladdere) gaatjes mee maken.

Hieronder nog een paar foto's van de making of:









PS
Eerste kerstdag is 4 minuten geleden begonnen, ik luister nu naar "X-mas/War is over" van John Lennon. Prettige Kerstdagen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Do Dec 25, 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk ook de beste wensen voor de feestdagen.

Hoe meet je de doorsnee van het gaatje eigenlijk? Ik zou op goed geluk met een speld of zo maar iets prikken. Dat was ook de reden dat ik maar een pinholecamera gekocht heb. Maar zelf maken lijkt me ook erg leuk.

Waar ik verder ook wel verbaasd over ben is dat de horizon recht blijft. Dat was mij ook al opgevallen. Ik vind het verbazingwekkend hoe goed de foto's, door zo'n gaatje genomen, toch zijn.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Dec 25, 2008 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

SophiaK schreef:
Natuurlijk ook de beste wensen voor de feestdagen.

Hoe meet je de doorsnee van het gaatje eigenlijk? Ik zou op goed geluk met een speld of zo maar iets prikken. Dat was ook de reden dat ik maar een pinholecamera gekocht heb. Maar zelf maken lijkt me ook erg leuk.

Waar ik verder ook wel verbaasd over ben is dat de horizon recht blijft. Dat was mij ook al opgevallen. Ik vind het verbazingwekkend hoe goed de foto's, door zo'n gaatje genomen, toch zijn.

Sophia
Hoi SophiaK,

Ik heb geen gereedschap om dat gaatje te meten. Wat ik doe is dat ik het gaatje onder mijn scanner leg in filmscanmodus met een hoge resolutie het gaatje scan. Ik bekijk de scan op mijn scherm. Ik bekijk de scan ongeveer 10 x groter. Op het scherm kan ik dan goed zien of het gaatje mooi rond is, of er braampjes aan zitten en nameten hoe groot deze is geworden.

Hoe groot is trouwens het gaatje in jouw pinhole-camera? Gaat daar ook rolfim in en krijg je dan ook 6x6 negatieven?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Vr Dec 26, 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wel slim van je, dat meten via de scanner.

Het gaatje van mijn pinhole is 0,2 mm, de f/no is 138 en de focal lenght is 25 mm
Er gaat inderdaad rolfilm is. Aan de voorkant zit een houten schuifje dat voor het gaatje zit en als ik de opname maak schuif ik het weg.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group