Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Wie heeft hier ervaring mee, matglas Rolleiflex?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 10:11    Onderwerp: Wie heeft hier ervaring mee, matglas Rolleiflex? Reageer met quote

Op ebay zag ik deze advertentie: Focus screen.
Dat ziet er toch wel interessant uit voor die prijs, heeft iemand toevallig een matglas gekocht van deze verkoper die hier de site bezoekt?
Wat is de ervaring?

En verder vraag ik me af of alle matglazen van zowel de Rolleicords alsmede de flexen onderling vervangbaar zijn m.a.w. zijn de afmetingen van het matglas bij alle Rolleiflexen en cords hetzelfde?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

het bezitten van een moderner matglas voor je twee-oog is zeker geen overbodige luxe. Ik vind het feitelijk het enige zwakke punt aan de camera (buiten het niet leveren van een autopol, maar dat is een ander verhaal Smile )
Met licht van boven slaat het scherm snel blank. Bij donkere omstandigheden zie je niet veel meer.

Ik heb zelf het matglas van een Mamiya RB67 gekocht, met rangefinder spot in het midden, en die heb ik op maat gebroken voor mijn 3.5F. Dat is een hele verbetering, kost je ongeveer twee tientjes.

De officiële heldere matglazen voor de Rollei's zijn duur: > € 100,-

Niet alle flexen en cords hebben hetzelfde matglas. Ze zij ook niet hetzelfde als van de SL66 en 600* serie.

In ieder geval is bij de 3.5F aan aanverwanten het matglas "langer", om de paralax-correctie mogelijk te maken.



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo een plastiekje (ze zijn van plastiek) gekocht voor in mijn Rolleiflex3.5 Het werkt en geeft een redelijke verbetering. Ik heb ook baat gehad bij een origineel Rollei fresnel plaatje. En dat laatste vind ik een elegantere oplossing wegens origineel.

De originele zijn vaak nogal donker, ja, maar ze zijn een flink stuk duidelijker voor scherpstelling als een goedkoop plastiekje dat eigenlijk niet meer is dan een fresnelplastiekje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Han, hou er rekening mee dat als je een oudere model heb waarbij de zoeker niet los kan je de zoekerlens moet bij stellen of de zoeker met matglas met shims moet bijstellen.

Ik heb zelf geen ervaring met deze matglazen. Wel met de originele Rolleis voor de F's en de Rolleigrid (plastic fresnellens voor op het matglas). De originele matglazen zijn zeker niet zo helder als die van de latere eenoog modellen maar voldoen prima.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp hier het verhaal over een losse fresnel lens even niet :

Een matglas is toch altijd voorzien van die inge-etste ringen, fresnel lens genoemd ? Ik heb het even niet over de -stokoude- letterlijk matte glazen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Sep 08, 2006 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp dat deze 'matglazen' aangeboden op ebay eigenlijk 'matplastic' is.
De RB67 oplossing spreekt mij erg aan, ik zal toch eens verder rondkijken.

Soef; Je bedoeld met vewisselbare zoeker daar waarbij je het matglas ook in dezelfde handeling kan verwisselen. De zoekerkap kan eraf bij mij maar het matglas zit vast met schroefjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Vr Sep 08, 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, voor die oude echte glazen bestaat er een ding dat heeft de Rolleigrid. Dat is een plastic fresnellens die je bovenop de oude matglas zet. Ik heb zo een ding en vergeleken met de nieuwere "matplastic" zijn de ringen grovermaar het centrum is wel helder zodat je in het midden wel goed kan scherpstellen. De hoeken worden door de fresnellens een heel stuk opgehelderd en werkt als een simpele maar tegelijk effectieve toevoeging.

Han, bij jouw kan het matglas vervangen worden maar als de dikte niet exact gelijk is dan moet de kijklens bijgesteld worden wil je de scherpstel nauwkeurigheid behouden. De reden hiervoor is dat je op het matte onderkant scherpstelt. Bij de nieuwere (zeg maar F) ligt het matglas met zijn matte kant op de camera en zodoende ligt het matte kant altijd op het metalen referentie positie. Bij de oudere zit het matglas tegen de bovenkant vastgeschroeft en steunt het matglas aan de bovenkant. Zodoende varieert het matte scherpstelvlak met de dikte van het matglas en moet de scherpstelling bijgesteld worden als de dikte niet hetzelfde is.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 10, 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu "één rol" met mijn nieuwe matglas van Mamiya op stap geweest.
De helderheid, contrast en flare bestendigheid bevallen uitstekend. Maar ik mis wel heel erg een scherpstel hulpje. Het is niet fijn om telkens de camera aan je oog te moeten hijsen en de loupe uit te klappen. De scherpstelling klopt dan natuurlijk ook niet meer helemaal als je vervolgens de camera weer voor je borst laat zakken alvorens af te drukken.

Vooral voor straatportretten denk ik dat zo'n raster met microprisma erg handig zal zijn.

Wat is jullie ervaring met de scherpstelhulpjes en met name die prisma-dingetjes ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jij wil natuurlijk die coole buikhouding niet opgeven hé macho.

En toch is dat vergrootglaaasje de beste methode om scherp te stellen.

Ik heb de matglazen nog eens naast elkaar gezet. Die van mijn rolleicord Vb bevalt me het best (heerlijke hulplijntjes en erg helder glas plus wig), dan die van mijn 2.8f, maar ook de andere matglazen met Rolleigrid voldoen gewoon erg goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
En toch is dat vergrootglaaasje de beste methode om scherp te stellen.

Maar daarvoor moet je de camera aan je oog hijsen en dat doe ik niet graag met de Rollei. Jij wel ?

en bovendien: Mét vergrootglaasje heb ik nog steeds behoefte aan een scherpstelhulpje !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 740

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2006 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stel eigenlijk altijd scherp met de loup en maak foto met de camera opgetild. De instelwig (zoals dat ding heet) gebruik ik zelden want dat werkt toch alleen goed met vertikale lijnen.

De meest heldere matglas op m'n twee-oog heeft trouwens ook geen instelwig en ik mis het niet.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 28, 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft er trouwens nog iemand zo'n matglas van deze aanbieder gekocht ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 01, 2006 6:58    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Heeft er trouwens nog iemand zo'n matglas van deze aanbieder gekocht ? Paul.


Ivophoto schreef:
Ik heb zo een plastiekje (ze zijn van plastiek) gekocht voor in mijn Rolleiflex3.5 Het werkt en geeft een redelijke verbetering. Ik heb ook baat gehad bij een origineel Rollei fresnel plaatje. En dat laatste vind ik een elegantere oplossing wegens origineel.
De originele zijn vaak nogal donker, ja, maar ze zijn een flink stuk duidelijker voor scherpstelling als een goedkoop plastiekje dat eigenlijk niet meer is dan een fresnelplastiekje.


Volgens mij heeft Ivo er ooit een gekocht zoals hij schrijft. Maar door zijn verhaal heb ik niet zo'n behoefte meer aan dit plaatje. Het beeld mag dan wel helderder worden maar het scherpstellen word weer lastiger??
Ik wil van beide walletjes eten Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Okt 01, 2006 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een algemene klacht dat bij steeds helderder beeld het scherpstellen moeilijker wordt. Ik heb daar met mijn Mamiya matglas in de 3.5F geen last van overigens. Kwestie van HOE je die heldeerheid bereikt. Met van die concentrische ringen is altijd goed, als het er maar véél zijn.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 552
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Okt 25, 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben wel wat laat met mijn reactie, maar ik ben een paar weken weg geweest. Ja, rustig maar aan, met de Rolleiflex. Smile Wat ik zeggen wil is dit: een te donker beeld op het matglas wordt vaak veroorzaakt door een vuile spiegel. Alvorens (veel) geld uit te geven voor een nieuw matglas is het beslist de moeite waard te onderzoeken of de spiegel niet vervuild is.

Ferdi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group