Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Merkwaardige streepstructuur in mijn scans
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Jan 02, 2009 22:42    Onderwerp: Merkwaardige streepstructuur in mijn scans Reageer met quote

In mijn laatste film die ik van "mijn" fotograaf heb opgehaald zit een merkwaardige streepstructuur. Het is een vertroebeling van de drager lijkt het wel, maar dan als banden, strepen in de lengterichting van de film. Het lijkt een beetje op het niet 100% uitgefixeerd zijn van een zwartwitfilm.

Bij een "normale" foto valt dit niet of nauwelijks op, maar bij grijzige mistfoto's best wel duidelijk. Zie de onderstaande voorbeelden.






Kent iemand dit verschijnsel en weet iemand waar dit door wordt veroorzaakt? Het lijkt mij op een ontwikkelfout, misschien te oude chemie in het ontwikkelapparaat. Immers, rolfilm komt niet zo vaak meer voor en ze ontwikkelen de films nog zelf.

Terugkijkend naar de 46 films die ik heb laten ontwikkelen bij deze fotograaf, zijn er meer films die er last van hebben.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jan 02, 2009 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou eens moeten vragen hoe ze de films ontwikkelen?
Wat voor een machine, een doorloop, vuile rollen bijvoorbeeld?
Handmatig, te heftige agitatie???
Vreemd is het zeker, ik zou bij de handelaar zelf ook eens informeren.

Eigenlijk zou ik persoonlijk de negatieven moeten beoordelen om iets te concluderen, zo op het eerste oog wordt via het internet gokken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr Jan 02, 2009 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Je zou eens moeten vragen hoe ze de films ontwikkelen?
Wat voor een machine, een doorloop, vuile rollen bijvoorbeeld?
Handmatig, te heftige agitatie???
Vreemd is het zeker, ik zou bij de handelaar zelf ook eens informeren.

Eigenlijk zou ik persoonlijk de negatieven moeten beoordelen om iets te concluderen, zo op het eerste oog wordt via het internet gokken.

Het wordt door een ontwikkelmachine getrokken, dat zal dan een doorloopmachine zijn?

Het is een nauwelijks waarneembare melkachtige vertroebeling. Als je de film onder bv een bureaulamp houdt, kun je melkachtige strepen wél duidelijk zien. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken:



Het ís te zien, maar wel moeilijk.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb het ook wel eens gehad, maar geen idee wat het is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het patroon is erg regelmatig, dat doet mij vermoeden dat het op machinale wijze is ontstaan.
Het lijkt me dat dit niet bij een ontwikkelgang gebeurd. Misschien juist bij het uit het ontwikkelbadje trekken van de film, voordat e.e.a. het fixeerbad in gaat ? Misschien een soort automatische afstrijktang die zijn beste tijd heeft gehad ...

Ik zou maar eens reclameren, want de beste man weet waarschijnlijk niet dat er iets mis is in zijn apparatuur.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Melkachtige strepen, misschien is het te hard gedroogd en is er heel verdund kalk achtergebleven. Kun je ook zien of de strepen erop liggen en op de glanzende kant of matte (emulsiezijde)?

Als het op de emulsie zijde zit dan zijn de rapen gaar en kun je er niets meer aan doen omdat de strepen als het ware in de emulsie gevreten zijn. Zit het op de glanzende kant dan kun je de negatieven opnieuw proberen te spoelen in wetta of H10.
Je zou het kunnen uitproberen met een onbelangrijk strookje negatief van de film.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Melkachtige strepen, misschien is het te hard gedroogd en is er heel verdund kalk achtergebleven. Kun je ook zien of de strepen erop liggen en op de glanzende kant of matte (emulsiezijde)?

Als het op de emulsie zijde zit dan zijn de rapen gaar en kun je er niets meer aan doen omdat de strepen als het ware in de emulsie gevreten zijn. Zit het op de glanzende kant dan kun je de negatieven opnieuw proberen te spoelen in wetta of H10.
Je zou het kunnen uitproberen met een onbelangrijk strookje negatief van de film.

Ik kan op de film geen matte strepen ontdekken. Zoals ik al heb aangegeven lijkt het op onvoldoende uitgefixeerd zijn van de film. Het zit niet óp de film (je zou dan glansverschil moeten zien), maar lijkt in de film (emulsie) te zitten.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

De strepen zijn vrij rechtlijnig. Volgens mij zie je pas dat een film slecht gefixeerd is na verloop van tijd en dat zie je vooral op plekken waar de film niet of nauwelijks belicht is (vlekvorming, donker wordende plekken).
Ik weet het verder ook niet, maar je zou de handelaar zelf toch eens moeten benaderen over dit probleem.
Hoe ontwikkelt de handelaar de film?

Heb je al een nieuwe film door de camera gehaald?
Kijk eens of de rollen of aandrukplaat wel goed schoon zijn, staat de aandrukplaat wel op de goede stand? Door teveel druk op de film wil deze op sommige plekken ook 'spontaan belichten'. Het is namelijk vreemd dat de lichtbanen rechtlijnig zijn.

Zijn het allemaal dezelfde films, gekocht uit eenzelfde serie?
Is het een fout in de film dus?

Vragen te over...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
De strepen zijn vrij rechtlijnig. Volgens mij zie je pas dat een film slecht gefixeerd is na verloop van tijd en dat zie je vooral op plekken waar de film niet of nauwelijks belicht is (vlekvorming, donker wordende plekken).
Ik weet het verder ook niet, maar je zou de handelaar zelf toch eens moeten benaderen over dit probleem.
Hoe ontwikkelt de handelaar de film?

Heb je al een nieuwe film door de camera gehaald?
Kijk eens of de rollen of aandrukplaat wel goed schoon zijn, staat de aandrukplaat wel op de goede stand? Door teveel druk op de film wil deze op sommige plekken ook 'spontaan belichten'. Het is namelijk vreemd dat de lichtbanen rechtlijnig zijn.

Zijn het allemaal dezelfde films, gekocht uit eenzelfde serie?
Is het een fout in de film dus?

Vragen te over...

Ik heb mijn films eens terug bekeken.

Ik heb sinds januari 2008 46 films door mijn Agfa Click I en II, Agfa Clack, Agfa Isola I en II en later mijn Rolleicord en pinhole-camera gehaald. Eerst gebruikte ik Fuji film PRO 400 H, daarna heb ik een partijtje Kodak Portra 160 NC en VC (respectievelijk 3 en 6½ jaar over datum) kunnen kopen.

Het blijkt dat de strepen veel vaker voor zijn gekomen, onafhankelijk van het soort film, onafhankelijk van de gebruikte camera. Het ligt dus niet aan de film en/of de camera. Soms komen strepen in het geheel niet voor en zien de ontwikkelde films er prima uit. Alle 46 films zijn zijn bij dezelfde fotozaak ontwikkeld, dat verband is er dus wél.

Mijn laatste rol heb ik bij de HEMA ter ontwikkeling aangeboden, deze kan ik dinsdag of woensdag weer ophalen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Zo Jan 04, 2009 15:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik nu weet wat het is, het zijn 'gewoon' bromidestrepen ofwel broomkalistrepen. Deze worden veroorzaakt door films hangend in een tank.
En inderdaad worden deze weergegeven in lichte vegen in verticale richting.

Ik heb dit uit de foto-encyclopedie en daar schrijven ze dat het verschil zich vooral uit tussen de zwaar en de niet belichte delen van het negatief. Dus sommige plekken vlak naast een zwaar belicht en minder belichte details op een negatief wordt de ontwikkeling plaatselijk meer geremd dan plekken er vlak naast.
Je negatieven lijken mij iets onderbelicht en hebben toch een vrij steil contrast, e.e.a versterkt elkaar.

De enigste remedie is voldoende beweging, het is helaas niet meer te herstellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ik denk dat ik nu weet wat het is, het zijn 'gewoon' bromidestrepen ofwel broomkalistrepen. Deze worden veroorzaakt door films hangend in een tank.
En inderdaad worden deze weergegeven in lichte vegen in verticale richting.

Ik heb dit uit de foto-encyclopedie en daar schrijven ze dat het verschil zich vooral uit tussen de zwaar en de niet belichte delen van het negatief. Dus sommige plekken vlak naast een zwaar belicht en minder belichte details op een negatief wordt de ontwikkeling plaatselijk meer geremd dan plekken er vlak naast.
Je negatieven lijken mij iets onderbelicht en hebben toch een vrij steil contrast, e.e.a versterkt elkaar.

De enigste remedie is voldoende beweging, het is helaas niet meer te herstellen.

Hierbij een poging om het één en ander beter in beeld te brengen.



De strepen lopen over de hele film door, ook over de blanke stukken tussen de negatieven, óók op de aan- en afloopstrook. Er is voor zover ik kan bekijken geen verband tussen zwaar ontwikkelde delen en minder zwaar ontwikkelde delen van een negatief. De strepen trekken zich niets aan het negatief. Op het voorbeeld hierboven is een vrij dun negatief zonder zwaar belichte delen. De strepen lopen gewoon recht door.

Het idiote is dat de film die ik op 29-12-2008 heb laten ontwikkelen helemaal goed is (film was ca 6 stops overbelicht, dus erg donkere negatieven), de film die ik op 30-12-2008 heb laten ontwikkelen ook helemaal goed is, maar de film die ik op 31-12-2008 heb laten ontwikkelen is niet goed, zie fragment hierboven.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien toch ook maar naar de Hema voor ontwikkelen? Zijn de meeste leden erg positief over.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2009 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug komen op de strepen, als je de film neerlegt zoals deze aan een stuk was, zijn de strepen aan het begin of einde van de film minder.
M.a.w. worden de dekkings verschillen naar een kant van de film duidelijker.

Dat de strepen zich niets aantrekken van blanke stukken ljkt mij logisch indien je spreekt van bromidestrepen o.i.d. Bromidestrepen kunnen ook ontstaan door te krachtig en teveel agiteren.
Bij film ontwikkeling neemt ook de grondsluier toe, dus op plaatsten waar meer ontwikkeld heeft de grondsluier meer dekking.



Je kunt hier zien dat het wel een hele regelmatige structuur betreft, alsof het 'geperst' is.
Ik ben er dus nog niet uit, derhalve vind ik het wel interessant om te weten hoe er nu ontwikkeld wordt.[/i]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2009 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Han,

de streepstructuur is wel erg regelmatig van verschijning. Ik heb daarom de mogelijkheid van een versleten afstrijktang nog niet helemaal opzij gezet ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vanmiddag met mijn negatieven naar de betreffende fotograaf geweest. De verkoper in de winkel zei dat hij toch wel sterk de indruk had dat het aan de ontwikkeling lag, de laborant was daar echter nog niet zo zeker van. Men gaat het verder onderzoeken.

Wordt vervolgd, ik hoop daar deze week meer over te horen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group