Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Experiment met pinhole-camera (2)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 19:16    Onderwerp: Experiment met pinhole-camera (2) Reageer met quote

Ik ben verder gegaan met het experimenteren met pinhole-camera's. Ik heb mij nu geconcentreerd op een tweetal punten:

1) Maken pinhole
2) Controle van grootte en kwaliteit pinhole

Van een medelid van het Nikon-forum heb ik wat latoenmessing gekregen. Dat is een soort messingfolie in diverse dikten, ik heb nu gewerkt met een folie van 0,025 mm dik. Hierin heb ik een gaatje gemaakt met een naald. Probleem was het meten van het gaatje en het beoordelen van de kwaliteit van het gaatje.

Ik doe dat nu met mijn Epson V500 scanner. Ik zet de scanner in filmscanmodus en leg het versgemaakte gaatje onder de scanner. Ik scan het gaatje met de hoogste resolutie (12800 dpi). Ik selecteer een gebied van ca 3 x 3 mm.
In PS wijzig ik de resolutie van 12800 dpi in 1000 pixels per mm. Vervolgens verklein ik het canvas (niet de afbeelding) tot 998x998 pixels. Daarna vergroot ik het canvas naar 1000 x 1000, dat geeft een erg dun zwart lijntje om de scan. Ik print de scan op 100 x 100mm, dit is een vergroting van 100x Op de print meet ik de diameter van het gaatje en kan de kwaliteit van het gaatje beoordelen. Zie twee voorbeelden hieronder:


Gaatje gemaakt in dik aluminiumfolie. Let op de braampjes.



Gaatje gemaakt in latoenmessing van 0,025 mm dik. Let op het mooie ronde en gladde gaatje.

Het zwarte vierkant is 100 x 100 mm, het gaatje in de laatste plaatje is 0,41 mm.

De onderstaande foto's zijn gemaakt met een pinhole van 0,27 mm. Dit vrijwel gelijk aan de berekende ideale pinhole van 0,29 mm. Hieronder staan een viertal voorbeelden:



Foto 1




Foto 2




Foto 3




Foto 4


Wordt vervolgd.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Di Dec 30, 2008 1:01, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Frederix,

Ziet er goed uit! Niet veel slechter dan de originele lens (van de Isola of Click) en je bent eventuele problemen met vlakligging van de film kwijt.

2 vragen; wat voor naald gebruik je en is dat "latoenmessing" gewoon te koop bij een doe-het-zelf zaak?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Hoi Frederix,

Ziet er goed uit! Niet veel slechter dan de originele lens (van de Isola of Click) en je bent eventuele problemen met vlakligging van de film kwijt.

2 vragen; wat voor naald gebruik je en is dat "latoenmessing" gewoon te koop bij een doe-het-zelf zaak?

Jon

Ik heb een gewone naald gebruikt, maar deze niet helemaal door de messing heen gedraaid.

Latoenmessing (ik had er ook nog nooit van gehoord) is een materiaal dat in de machinebouw wordt gebruikt om lagerblokken exact uit te lijnen. Het is er in verschillende dikten te koop. Moet bv een lagerblok bij het uitlijnen wat hoger worden afgesteld, wordt er een laag van de vereiste dikte toegepast. Latoenmessing is niet in de doe-het-zelfwinkel te koop. Wordt volgens mij ook wel gebruikt in de klokkenherstelwereld.

Ik heb gezien dat er "banding" in mijn scans zit, ik ben nu aan het uitzoeken hoe dat kan. Het histogram van mijn scan is erg smal, het kán daar wel aan liggen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Een gewone naainaald dus; wat voor formaat?

Die latoenmessing klinkt een beetje onbereikbaar voor mij. Zou je iets weten wat erop lijkt? Misschien heb je er een foto van?

Bedoel je met banding de vlekkerige overgang in de blauwe luchten of de strepen die bovenin de blauwe luchten te zien zijn?

De vlekkerigheid kan denk ik een gevolg zijn van het smalle histogram maar waren het misschien erg donkere (overbelichte) negatieven? Als je dan veel corrigeert in PS dan zou je dit kunnen krijgen. Maar het kan ook komen door de kleine weergave van je foto en is het "origineel" goed wbt vlekkerigheid.

Die strepen kunnen het gevolg zijn van een niet helemaal schone glasplaat van je scanner en dan bedoel ik vooral de onderkant. Bij mijn Canon 8600 had ik ook zulke strepen en die zijn pas verdwenen toen ik hem gedemonteerd heb en de onderkant van de glasplaat schoon heb gemaakt.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:

Een gewone naainaald dus; wat voor formaat?
Welnee geen breinaald, maar een dunne naald met een oog waarmee je naait. De naald is ca 0,5 mm dik en 35 mm lang.


Jonnie88 schreef:

Die latoenmessing klinkt een beetje onbereikbaar voor mij. Zou je iets weten wat erop lijkt? Misschien heb je er een foto van?
Het lijkt op aluminiumfolie, maar is wat dikker (de 0,025 mm variant tenminste). Aluminiumfolie gaat al stuk als je ernaar kijkt, latoenmessing is daarentegen best wel sterk. Misschien dat je bij een machinebouwer wat kan regelen. Als je op latoenkoper, latoenmessing of voelerband googled kom je o.a. bij een bedrijf in Den Bosch terecht. Wellicht dat deze een rolletje kan/wil verkopen.


Jonnie88 schreef:
De vlekkerigheid kan denk ik een gevolg zijn van het smalle histogram maar waren het misschien erg donkere (overbelichte) negatieven? Als je dan veel corrigeert in PS dan zou je dit kunnen krijgen. Maar het kan ook komen door de kleine weergave van je foto en is het "origineel" goed wbt vlekkerigheid.
Ik denk dat de negatieven zijn overbelicht. De negatieven welke ik met mijn Rolleicord heb gemaakt hebben een veel breder histogram, maar wel veel smaller dan ik gewend ben. Als ik in PS de levels bekijk, loopt die wel over de hele schaal. De scannersoftware van Epson rekt het smalle histogram uit over de hele schaal. Daarbij ontstaat volgens mij de "banding" in mijn scans.
Als ik de kleurcorrectie van de scannersoftware uitzet krijg ik een erg lichte, blauwachtige scan.


Jonnie88 schreef:
Die strepen kunnen het gevolg zijn van een niet helemaal schone glasplaat van je scanner en dan bedoel ik vooral de onderkant. Bij mijn Canon 8600 had ik ook zulke strepen en die zijn pas verdwenen toen ik hem gedemonteerd heb en de onderkant van de glasplaat schoon heb gemaakt.
Welke strepen bedoel je?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat we het wel over dezelfde naald hebben...

Zal eens googlelen op latoenmessing.

En ik snap in ieder geval nu wel wat je bedoeld met banding.

Foto 3 heeft een niet goed zichtbare streep die loopt van de bovenkant van beide palen. Als je contrast flink opvoert zie je hem.

Ik kan volgens mij geen foto's hier plaatsen anders had ik het even kunnen illustreren. Eventueel kan ik wat naar je thuis e-mail sturen als je wilt.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ik denk dat we het wel over dezelfde naald hebben...

Zal eens googlelen op latoenmessing.

En ik snap in ieder geval nu wel wat je bedoeld met banding.

Foto 3 heeft een niet goed zichtbare streep die loopt van de bovenkant van beide palen. Als je contrast flink opvoert zie je hem.

Ik kan volgens mij geen foto's hier plaatsen anders had ik het even kunnen illustreren. Eventueel kan ik wat naar je thuis e-mail sturen als je wilt.

Jon

Ik heb de streep gezien, bij fors bewerken van negatieven komt die streep vaker te voorschijn.

Je kunt hier foto's plaatsen, kijk maar bij mijn start-posting. Als je wilt stuur ik mijn E-mailadres even per PB-tje.

Ik ben er achter gekomen wat ik verkeerd heb gedaan. Eigenlijk zou ik het hier niet moeten vertellen, maar ik doe het toch. Ik heb mijn belichtingsmeter verkeerd afgelezen . . . Embarassed

Waar ik minuten heb afgelezen moest seconden zijn, dus 60x overbelicht.

Ik heb nu een nieuwe pinhole gemaakt (eentje van 0,23 mm, mooi rond en glad) Ik heb een 2-tal opnamen in huis gemaakt en probeer nu een avondopname (belichtingstijd 1 uur!)
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Geert
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 7-6-2007
Berichten: 91

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 0:44    Onderwerp: Reageer met quote

strepen bij scans zijn het gevolg van stof op de scankop, niet op de glasplaat... scanner openmaken en de leeskop afstoffen is de enige oplossing, óf gewoon een nieuw scannertje kopen ;-)

G
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Latoenmessing lijkt de juiste benaming omdat het van messing gemaakt wordt.
Het wordt echter in de volksmond gewoon latoenkoper genoemd.
Het gebruik is zoals Fred al omschreef.
Wij hebben enkele jaren terug met de fotoclub gewoon frisdrank blikjes gebruikt.
Deze zijn ook goed bruikbaar. Het voordeel van frisdrank blikjes is dat deze "diepgetrokken" zijn en daardoor een andere structuur krijgen. Hierdoor onstaat een dun en stevig materiaal. Zeer geschikt voor pinehole.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig resultaat Frederix. Wat zijn ze een stuk beter dan de vorige.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Dec 30, 2008 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

@ Theo; goed idee! Blikjes zijn wat makkelijker aan te komen.

@ Geert; ik kan je genoeg voorbeelden van scans laten zien met daarop vage strepen die verdwenen nadat ik de onderkant van de glasplaat van mijn scanner had schoongemaakt. Er zat hierop altijd al een soort aanslag maar die kon ik niet verwijderen totdat ik het aandurfde de scanner uitelkaar te halen. Het feit dat ik er nu geen last meer van heb geeft ook aan dat de scankop schoon is.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Geert schreef:
strepen bij scans zijn het gevolg van stof op de scankop, niet op de glasplaat... scanner openmaken en de leeskop afstoffen is de enige oplossing, óf gewoon een nieuw scannertje kopen ;-)

G

Ik heb mijn scanner uit elkaar geschroefd en de leeskop afgestoft. Resultaat, streep weg!

PS En de scanner werkt ook nog . . . Laughing
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Het is duidelijk; de ene scanner is de andere niet. Gelukkig maar.

De beste wensen nog voor iedereen!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de mensen, die een keer een zonder al teveel kosten met een pinholecamera willen experimenteren: Ik zag bij Urban Outfitters in Antwerpen een zelf in elkaar te plakken kleinbeeldcamera voor nog geen 20 euro. Je mag daarbinnen overigens geen foto's "trekken".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Voor de mensen, die een keer een zonder al teveel kosten met een pinholecamera willen experimenteren: Ik zag bij Urban Outfitters in Antwerpen een zelf in elkaar te plakken kleinbeeldcamera voor nog geen 20 euro. Je mag daarbinnen overigens geen foto's "trekken".

Die van mij is goedkoper:

Oude Agfa Isola (bij kringloopwinkel) - - - - - - - - - € 4,00
Tube secondenlijm in gelform - - - - - - - - - - - - - - € 5,00
Rolletje zwarte isolatietape - - - - - - - - - - - - - - - € 2,00
Deurspion als zoeker - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - € 5,50

Totale kosten - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - € 16,50

Hierbij moet ik aantekenen dat de deurspion als zoeker niet echt nodig was, alleen maar handig. Ik zou mijn camera voor ongeveer € 11,00 klaar kunnen hebben.

Mijn pinhole camera ziet er uiteindelijk zo uit:

_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Zo Jan 04, 2009 12:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group