Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
zoekerbeeld van de SL66

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2009 20:42    Onderwerp: zoekerbeeld van de SL66 Reageer met quote

Beste mensen,

ik ben weer lekker aan het nachtfotograferen geslagen. Met de SL66 weer. Hoewel mijn SL nu geheel prima in orde lijkt en ik er al wat betere vriendjes mee begin te worden, stuit ik in de praktijk van het nachtfotograferen op flinke problemen: Het zeer donkere zoekerbeeld.

Ik heb een matglas van onze GeertV erin zitten. Bij vergelijking overdag lijkt dit matglas me een fractie helderder en contrastrijker dan het standaard matglas dat in mijn SL66 zat. Voor de vriendenprijs die Geert ervoor rekent kan ik zijn diensten aan iedereen aanbevelen overigens: Op maat gemaakt voor iedere gewenste camera. (Geert heeft bij bestellling overigens eerlijk erbij gezegd dat zijn glazen weliswaar goed zijn, maar dat de Acumat glazen nog een trede hoger presteren).

In de nacht zie ik eigenlijk helaas heel weinig bij gebruik van de zoekerkap. Houd in gedachten dat ik bij dit soort uitstapjes echt de donkere hoekjes opzoek en directe lichtbronnen grotendeels of geheel buiten beeld houd. Ik kan ineens een stuk beter zien wat ik op m'n matglas heb als ik de loupeschachtzoeker erop zet. Maar dan alleen een cirkeltje in het midden he ! Een flinke rand rondom die middencirkel wordt afgedonkerd. Ongeveer 30 procent van het totale zoekerbeeld is nagenoeg zwart. Dat is geen werken natuurlijk.

Verder kan ik zelf nog proberen hoe de prismazoeker zich houdt bij nachtfotografie. Ik heb dat niet uitgeprobeerd omdat de meeste opnamen die ik totnutoe wilde maken zich niet zo goed lenen voor de prisma zoeker en ik weet van eerdere "dag" opnames dat het prismabeeld niet al te helder is en een zeer matig contrast kent.

Mijn vraag is of:

1) een Acumat glas uit een SL 6000 in de SL66 past (ik meen me te herinneren van wel);
2) of iemand uit eigen ervaring kan vertellen hoe die Acumatglazen zich houden bij opnames in het donker.



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, toen wij samen in Delft 's avonds foto's maakte had ik weinig last van donker zoeker beeld. Misschien dat de prisma dit e.e.a. hielp. De mijne is overigens een standaard matglas, niet de High D die nog mooier moet zijn.

En de SL66 en 600x matglazen zijn volgens mij uitwisselbaar.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ha,
een reactie Smile Ik begon me al eenzaam te voelen.

Ik kan me nog herinneren dat ik bij jou thuis eens door de zoeker van jouw Sl6000 heb gekoekeloerd en dat vond ik opmerkelijk mooi. Contrastrijk en driedemensionaal vooral. Het vervelende is eigenlijk dat je pas in het donker kunt zien hoe helder een matglas is. Overdag zijn ze allemaal wel te doen Sad



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Die Bright Matte screen kom je geregled op eBay tegen. De HD ook maar kost gelijk een duit.

Een goed zoekerbeeld ik bij het fotograferen van peuters ook een must Laughing
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Welke van de twee die jij noemt is nu het Minolta fabrikaat, wat -meen ik- AcuMat werd genoemd ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2009 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of het van Minolta komt maar de HD is de dure. Ferdi heeft deze in z'n GX zitten.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group