Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Dag allemaal
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2009 22:37    Onderwerp: Dag allemaal Reageer met quote

Hallo allemaal,

Mijn naam is Phelim, en ben van ierse afkomst. Sinds 1 kleine week ben ik de trotse eigenaar van een prachtige Rolleiflex 4x4 baby grey. Sinds een tijd ben ik erg veel met fotografie bezig. Eerder dit jaar heb ik een aantal maanden door India en Nepal gereisd, hier kwam ik via een canadese vrouw in aanraking met de Rolleiflex. We hebben een tijd samen doorgebracht en vond de camera prachtig. Terug in Nederland besloot ik er ook een te gaan kopen, en nu heb ik hem dan eindelijk.

Ik heb al veel op het forum kunnen lezen, jammergenoeg kon ik nog nergens op reageren omdat mijn acount niet geactiveerd was. Maar nu ben ik van plan flink wat info tot mij te nemen, en indien ik vragen heb deze ook te stellen.

Mijn 4x4 baby gebruikt VP 127 film, en film die moeilijk te verkrijgen is.
Natuurlijk heb ik een aantal vragen voor jullie allen, maar dat komt later Smile

Vind het leuk om hier te zijn!

Bedankt,

Phelim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2009 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Phelim,

Welkom bij de club!

Je zou wel eens de enige kunnen zijn die een Baby Rolleiflex gebruikt.

127 film is nog wel (zij het beperkt) te krijgen: kijk maar bij : http://www.fotoimpex.de/Home/films/e-127/body_e-127.html of http://www.frugalphotographer.com/cat127.htm.

In Nederland zie ik regelmatig de Efke 127 aangeboden op Fotograficabeurzen.

Het schijnt dat je bij een Baby Rolleiflex wel beslist een metalen spoeltje moet gebruiken. In principe zou er nog 1 in je camera moeten zitten.

Overigens is die Efke wel een echte z/w film; ik weet niet of je die nog kunt laten ontwikkelen. Zelf doen is natuurlijk altijd mogelijk.

Ben benieuwd naar de foto's!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 5:18    Onderwerp: Re: Dag allemaal Reageer met quote

FleM schreef:
Hallo allemaal,

Mijn naam is Phelim, en ben van ierse afkomst. Sinds 1 kleine week ben ik de trotse eigenaar van een prachtige Rolleiflex 4x4 baby grey. Sinds een tijd ben ik erg veel met fotografie bezig. Eerder dit jaar heb ik een aantal maanden door India en Nepal gereisd, hier kwam ik via een canadese vrouw in aanraking met de Rolleiflex. We hebben een tijd samen doorgebracht en vond de camera prachtig. Terug in Nederland besloot ik er ook een te gaan kopen, en nu heb ik hem dan eindelijk.

Ik heb al veel op het forum kunnen lezen, jammergenoeg kon ik nog nergens op reageren omdat mijn acount niet geactiveerd was. Maar nu ben ik van plan flink wat info tot mij te nemen, en indien ik vragen heb deze ook te stellen.

Mijn 4x4 baby gebruikt VP 127 film, en film die moeilijk te verkrijgen is.
Natuurlijk heb ik een aantal vragen voor jullie allen, maar dat komt later Smile

Vind het leuk om hier te zijn!

Bedankt,

Phelim

Hoi FleM,

Welkom op dit forum. Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw fotowerk.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

@Flem,

Van harte welkom.
Je bent niet de enige met een baby. Ik meen dat Joost (@Alien) er ook een heeft.
Veel plezier met de kleine.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties. Had dit weekend een aantal vaklabs een mail gestuurd met de vraag of ze 127 konden ontwikkelen. De een die bij mij op de hoek zit blijkt het te kunnen!! Te gek, heb ze net 2 erg oude efke films weggebracht en ben erg benieuwd naar het resultaat. Kan ze woensdag na werk ophalen... Als het een beetje ok is maak ik wel een scan.

Ben benieuwd of het overbelichten zin heeft gehad op de oude film (okt 1972 ging deze over datum).
Gegroet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Phelim, welkom.

Het is nog maar een kleine stap naar -zelf ontwikkelen-. Heb je daar al ervaring mee?
Staat je Canadese inspirator misschien op Flickr of een andere site? Reisfoto's uit India en Nepal met een Rolleiflex, dat klinkt heel goed en maakt nieuwsgierig.
Heb je bewust voor de 4x4 baby gekozen? Die 127 film is inderdaad minder gangbaar.

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Phelim.

Laat snel wat van de foto's uit je Baby zien. Een eerste stap lijkt me wat verse fillems bestellen. Die van jou zijn nog verder over tijd dan de rollen die Frederix doorgaans zijn.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

FleM schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Had dit weekend een aantal vaklabs een mail gestuurd met de vraag of ze 127 konden ontwikkelen. De een die bij mij op de hoek zit blijkt het te kunnen!! Te gek, heb ze net 2 erg oude efke films weggebracht en ben erg benieuwd naar het resultaat. Kan ze woensdag na werk ophalen... Als het een beetje ok is maak ik wel een scan.

Ben benieuwd of het overbelichten zin heeft gehad op de oude film (okt 1972 ging deze over datum).
Gegroet

Hoi FLeM,

Ik heb ook eens heel oude films gebruikt Agfacolor CN17, goed tot ergens in 1971. Ik moest ze zelf ontwikkelen omdat het ontwikkelproces (Agfacolor process N) nauwelijks meer wordt gedaan.

Dit was het resultaat:


Ik ben nieuwsgierig wat er op jouw films staat.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Je bent niet de enige met een baby. Ik meen dat Joost (@Alien) er ook een heeft.
Inderdaad, en het is een heerlijk, handzaam cameraatje.

Efke 127 is te bestellen bij fotofilmfabriek.nl. Verder zijn er wat lui die zelf (120) film hersnijden en op 127 rollen zetten, die worden voornamelijk via eBay verkocht.

Zelf ontwikkelen is prima te doen, de oudere Jobo ontwikkelspiralen (doorzichtig plastic, niet de nieuwe, witte) voor de 1500-serie ontwikkeltanks kunnen op 127 formaat worden aangepast. De grote, zwarte spiralen van de 2500-serie trouwens ook.

Gepe levert nog steeds diaraampjes voor 4x4 ("Super Slides), mocht je diafilm op de kop weten te tikken.

En ten slotte, Foto Den Boer in de Tweede Hugo de Grootstraat in Amsterdam heeft 127 gewoon op voorraad liggen, wel wat duurder dan online bestellen, maar als je toevallig in de buurt bent (of woont Wink ) en je hebt een rolletje nodig, wel zo makkelijk.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.


Laatst aangepast door Alien op Za Jun 06, 2009 12:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Phelim, welkom op deze site. Leuk dat je met een baby Rollei werkt. Ik heb een gewone 6x6 Rollei maar wel een 4x4 yashica. Ik werk ook met Efke film en ontwikkel ze zelf. Dat gaat prima maar wegbrengen is natuurlijk ook erg handig. Ik ben benieuwd naar je foto's.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Mei 27, 2009 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Phelim,

Welkom op ons knusse forum.
Leuk zo'n baby Rollei, veel plezier er mee. Ik hoop binnenkort foto's van je te vinden in onze gallery.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Wo Mei 27, 2009 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

He allemaal,

Bedankt voor alle tips. echt te gek. Heb net een mail ontvangen van de denboer foto's en ze krijgen 127 film volgende week binnen... bedankt voor de tip Alien!

Ga rond een uurtje of 3 mijn ontwikkelde films halen bij het vaklab, ben erg benieuwd. Ze zullen wel een beetje verkleurd zijn ha.

Een vriend van me heeft een negatief scanner... als hij tijd heeft zal ik voorbeeld scannen en posten... of kan het ook met een normale scanner?

Bedankt,

Phelim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Phelim. Welkom op het forum. Ik heb ook een Baby Grey en nog een vooroorlogse. Heb de Baby niet meer gebruikt maar je inspireer mij om 'm weer eens buiten te laten Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2009 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hey!

Leuk je hier te zien, ik neem aan dat jij dus de Phelim bent die mijn Rolleiflex Baby heeft overgenomen? Smile
Fijn om te zien dat deze naar een goed huis is gegaan, en mooie foto's.
Ik kan je wel aanraden even met de levels te spelen na het scannen, als je nu naar je histogram kijkt zit er eigenlijk helemaal niks in het zwart.
Als je je Alt toets ingedrukt houd terwijl je de zwarte slider naar links brengt, zie je wanneer er voor het eerst iets clipt naar puur zwart. Daarna ziet het er al een stuk krachtiger uit. Smile Linkje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
FleM
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-5-2009
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2009 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

ha he Tjibs, ja ik ben "de Phelim" die je camera heeft gekocht ja Smile Er zij niet veel Phelims in Nederland. Sterker nog, ik denk dat ik de enige ben.
Vind het een geweldige camera en heb er enorm veel plezier van, nog bedankt. Die licht meter is ook geweldig, al kijken mensen je soms verbaasd aan als je hem uit de tas haalt. Ze denken dan dat ik asma heb ofzo.

Zie nu dat je ook een link hebt meegestuurd. Ziet er goed uit, meteen toegepast op mijn laatste scan en het ziet er inderdaad veeeel beter uit. Bedankt voor de tip!
_________________
[HTTP]http://www.flickr.com/photos/phelimhoey/[/HTTP]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group