Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Wisselzak
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wie heeft er nu gelijk?

Als een TL licht oplicht in het donker dan ben je dar getuigen van, zeker in een donkere doka. Het feit blijft dat een TL buis met de frequentie van het licht aan en uit gaat en daar ben je geen getuige van door het 'nagloei' effect in de ogen.

Mocht een TL buis in een donkere ruimte oplichten dan zie je dat zeker.

Ik ben overigens benieuwd welke LED's jij gebruikt in jou Doka Alien? En waar je die verkrijgt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gezegd: jullie hebben allebei gelijk. Een TL gloeit niet na. Maar TL's die oplichten terwijl ze staan uitgeschakeld, zijn geen onbekend verschijnsel.

Ik heb geen doka, ik gebruik een wisselzak.

Toen ik met plannen voor een doka op zolder rondliep, heb ik er veel informatie over zitten zoeken op internet. Op de diverse fotografie-forums is alle benodigde informatie te vinden.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2009 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Paul Jenner schreef:
Spreek eens met FRank, die kan je ook wat nadelen noemen, zoals zweterige handen.
Geen optie om een kast onder de trap lichtdicht te maken ? Kost je bijna niets en hooguit twee uurtjes werk.


Paul.

Hoi Paul,

Ik heb er over nagedacht om mijn PC-hok lichtdicht te maken. Op zich is dat geen probleem, maar als ik een film wil ontwikkelen moet ik mijn switch en ADSL-router uitzetten. Je weet niet half hoeveel licht uit die vermaledijde LED's komen. En zo vaak zal het niet gebeuren dat ik films ga ontwikkelen..

Ik had het zelfde gedaan het lijkt wel een kerstboom. Voor het afdrukken is dat niet nodig, valt in het zelfde licht als het doka licht.
Ik heb nu de badkamer lichtdicht voor het opspoelen van de film. Het ontwikkelen doe ik in de keuken.
Afdrukken doe ik haast niet meer. Mogelijk dat ik alleen nog hybride ga.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Aug 01, 2009 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Met alle respect Frederix, maar TL lampen gloeien niet na, deze zijn echt uit als je de stroom eraf doet.
Wat betreft PL-lampen daar kan ik dat niet met zekerheid van zeggen maar deze zijn gelijkend aan TL lampen.

Het punt is, indien je fotografeert onder serieel geschakelde TL lampen met een sluitertijd hoger dan 1/250 sec de kans bestaat dat er niets op de film staat en deze niet belicht wordt. TL lampen gaan namelijk op de frequentie van de wisselstroom letterlijk aan en uit. Gaat je sluiter af op het moment dat de lamp uit is dan staat er dus niets op de film.
Het nagloei effect in onze ogen registreren niet dat deze lampen aan en uit gaan en zien de lampen als voortdurend aan.
Sommige mensen krijgen hoofdpijn doordat onze hersenen wel in staat zijn om het te registreren. Daarom is het altijd verstandig om TL lampen parallel te schakelen.

De sluier werd waarschijnlijk veroorzaakt door een slecht doka filter voor de lamp. Neem je bijvoorbeeld de klassieke geelgroene doka lamp bij het afdrukken op variabel papier dan is de kans groot dat het papier sluiert.

Dat komt omdat variabel papier gesensibiliseerd is tot diep in het groen, in tegenstelling tot het vaste gradatiepapier dat enkel gevoelig is voor UV en blauw licht. Daarom kun je met variabel papier dmv kleurtjes voor de vergroter lamp de gradatie beïnvloeden. Je moet dus bij variabel papier een oranje lamp gebruiken. Het is zelfs zo dat de spectrale gevoeligheid bij deze filters voor lampen erg nauw komt. Zomaar oranje folie o.i.d. voor de lamp geplakt kan ook sluier veroorzaken. De ene oranje is de andere niet.

Verder hebben de kleur filters een nare eigenschap dat ze gedurende de tijd langzaam van kleur verschieten. Dat geeft dan problemen, om de zoveel tijd een testje doen en eventueel het filter vervangen.

Ik wil niet echt eigenwijs zijn, maar op één van mijn projecten van jáááren terug, Nieuwbouw voor Diergeneeskunde in Utrecht, waren alle ruimten voorzien van TL's behalve de DOKA's. Toen ik vroeg naar het waarom kreeg ik deze uitleg. TL's en dus ook PL's gloeien tot een kwartier na in een voor het oog onzichtbaar licht dat wel invloed heeft op lichtgevoelig materiaal.

Op dat moment worstelde ik thuis met het probleem dat ik in mijn nieuw gebouwde DOKA last van sluier had op mijn films en mijn afdrukken. Ik kon nergens een lichtlek vinden. Toen ik deze uitleg had gekregen heb ik mijn PL-lampen (in deze DOKA voor het eerst gebruikt voor het witte licht) door gloeilampen vervangen en voilá, mijn probleem was ineens helemaal over.

Voor mij is het duidelijk dat het probleem werd veroorzaakt door de PL-lampen. Het heeft niets te maken met een slecht filter voor mijn DOKA verlichting. Ik gebruikte de als zodanig door Philips gemaakte gloeilampen, deze zijn zonder meer goed. Bovendien was, zoals hierboven als gezegd, het probleem over nadat ik voor het witte licht gloeilampen ging gebruiken. De DOKA-lampen heb ik niet aangepast.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Aug 01, 2009 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het even nagezocht omdat ik zelf het euvel zelf nooit heb gehad in mijn Doka. Daarom herken ik het verhaal ook niet.
Ik heb jaren lang TL buizen gebruikt in mijn Doka.
Twee parallel geschakelde voor de algemene verlichting en een 'daglicht' voor het beoordelen van kleurafdrukken. Ik heb nooit last gehad van sluier.
Dat TL lampen nagloeien heeft te maken met het feit dat de 'fase' niet goed geschakeld is.

Het onzichtbare licht is waarschijnlijk enkel UV licht. Dat zie je niet en films en papier zijn daar uitermate gevoelig voor. De TL buizen waren waarschijnlijk niet goed aangesloten, of de theorie van Alien is daar op van toepassing.

In die zin kan ik mij goed voorstellen dat je gesluierde afdrukken produceerde.

Overigens de Philips lampen voor je Doka zijn zonder meer goed, maar deze verlopen ook van kleurtemperatuur op de duur. Volgens mij omdat de gloeidraad verdampt op den duur en de resten neerslaan op het glas.
Wat dat nu voor een invloed heeft op je Doka werk weet ik niet, hopelijk niets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Aug 01, 2009 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ik heb het even nagezocht omdat ik zelf het euvel zelf nooit heb gehad in mijn Doka. Daarom herken ik het verhaal ook niet.
Ik heb jaren lang TL buizen gebruikt in mijn Doka.
Twee parallel geschakelde voor de algemene verlichting en een 'daglicht' voor het beoordelen van kleurafdrukken. Ik heb nooit last gehad van sluier.
Dat TL lampen nagloeien heeft te maken met het feit dat de 'fase' niet goed geschakeld is.

Het onzichtbare licht is waarschijnlijk enkel UV licht. Dat zie je niet en films en papier zijn daar uitermate gevoelig voor. De TL buizen waren waarschijnlijk niet goed aangesloten, of de theorie van Alien is daar op van toepassing.

In die zin kan ik mij goed voorstellen dat je gesluierde afdrukken produceerde.

Overigens de Philips lampen voor je Doka zijn zonder meer goed, maar deze verlopen ook van kleurtemperatuur op de duur. Volgens mij omdat de gloeidraad verdampt op den duur en de resten neerslaan op het glas.
Wat dat nu voor een invloed heeft op je Doka werk weet ik niet, hopelijk niets.

DOKA is een groot woord, ik heb nu alleen een "volkomen" donkere ruimte om films in ontwikkeltankjes te laden. Er is ook geen DOKA-verlichting aanwezig, alleen wit licht. Ik zorg er voor dat ik daarvoor gloeilampen in voorraad houd.

Het ontwikkelen zelf doe ik overigens in de keuken of de badkamer. Afdrukken e.d. zal ik niet meer doen, dat gaat na scannen in mijn PC. Feitelijk werk ik hybride (?), fotograferen op film, negatieven scannen en bewerken in de PC. Eventuele afdrukken laat ik maken bij Profotonet.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Aug 03, 2009 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb voor mij doka bij de Ikea een kleine rood spookje nachtlampje gekocht om lokaal flink bij te lichten. Moet deze alleen nog een keer uit testen want het blijft nu erg lang licht en ik krijg dan mijn zolder niet helemaal donker.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Te koop gevraagd Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group