Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Zwart-wit portretten op Kodak BW400CN rolfilm

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Sep 22, 2009 22:20    Onderwerp: Zwart-wit portretten op Kodak BW400CN rolfilm Reageer met quote

Ik ben niet erg bedreven in het maken van portretten. In het kader van de foto-competitie bij ons bedrijf -het thema wordt zwart-wit portretten- heb ik geprobeerd om enkele zwart-wit portretten te schieten in het centrum van Amersfoort.

Ik vind het lastig om wildvreemde mensen op straat aan te schieten en ze te vragen of ik een portret mag maken. Hieronder staan een aantal portretten van mensen aan wie ik het wel durfde te vragen en het nog goed vonden ook.

De foto's zijn met mijn onvolprezen Rolleicord Vb gemaakt op de Kodak BW400CN film. De negatieven zijn gescand met mijn Epson V500.


Foto 1



Foto 2



Foto 3



Foto 4
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Fred,

Wederom een sterke serie. Juist omdat de karakters totaal verschillend zijn.
Heel goed.
Ik wil wel één opmerking maken.
Ik vind dat de gallery toch de aangewezen plaats is om ook series te tonen.
Ik een draadje kan vervolgens je verwijzen naar de serie.
Waarom deze opmerking?
Deze serie is alleen ik dit draadje te zien. Dit draadje vervliegt met ......... helaas deze mooie opname.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Fred,

Wederom een sterke serie. Juist omdat de karakters totaal verschillend zijn.
Heel goed.
Ik wil wel één opmerking maken.
Ik vind dat de gallery toch de aangewezen plaats is om ook series te tonen.
Ik een draadje kan vervolgens je verwijzen naar de serie.
Waarom deze opmerking?
Deze serie is alleen ik dit draadje te zien. Dit draadje vervliegt met ......... helaas deze mooie opname.

groet,

Theo

Hoi Theo,

Je hebt tot op zekere hoogte gelijk, maar een serie als die door mij in Brugge is geschoten kan ik dus nooit in zijn geheel in één keer tonen. Dat vind ik jammer.

Misschien kan ik een tussenweg bewandelen door bv de hele serie op deze manier te tonen en de allermooiste in de gallery te zetten. Dat heb ik nu gedaan met deze portretten, er staan 3 portretten in de gallery.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 21:18    Onderwerp: Re: Zwart-wit portretten op Kodak BW400CN rolfilm Reageer met quote

frederix schreef:

Ik vind het lastig om wildvreemde mensen op straat aan te schieten en ze te vragen of ik een portret mag maken. Hieronder staan een aantal portretten van mensen aan wie ik het wel durfde te vragen en het nog goed vonden ook.


Je zou eens op www.dutchheaven.nl kunnen kijken. Daar komen fotografen en modellen samen, die zich aanbieden voor o.a. portretten.

Maar het lijkt me dat je er al aardig bedreven in raakt, gezien de mooie portretten die hier tussen zitten.

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker mooie portretten Fred. En dapper om zo op die mensen af te stappen. Blijkbaar heb jij de goede uitstraling, anders zou men niet zo ongedwongen in de lens kijken. Een Rollei met lichtkapzoeker helpt daar zeker bij, men voelt zich minder begluurd.

En de oplossing om de in jouw ogen best gelukte exemplaren in de Gallery te zetten en de gehele serie hier lijkt me prima. De limiet van drie per dag in de Gallery is niet om serieschieters als jij te dwarsbomen, zoals je zult begrijpen. Het is in de eerste plaats een veiligheidsvoorziening en in de tweede plaats een maatregel om anderen ook aan bod te laten komen. Iedereen wil graag een mogelijkheid hebben om zijn werk te laten zien, zonder "weggedrukt" te worden door een veelschieter.

Wanneer je nu een serie wilt plaatsen en deze dient vanwege genoemde maatregel over verschillende dagen verspreid te worden, dan is dat niet zo'n nadeel als je misschien denkt. Zouden er foto's van andere leden tussenkomen, dan kunnen de bezoekers van de Gallery heus wel jouw inzendingen in samenhang bekijken. We zijn allemaal tenslotte ervaren gallery kijkers geworden Smile

Doe zo voort, ik geniet echt van jouw werk !

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Zeker mooie portretten Fred. En dapper om zo op die mensen af te stappen. Blijkbaar heb jij de goede uitstraling, anders zou men niet zo ongedwongen in de lens kijken. Een Rollei met lichtkapzoeker helpt daar zeker bij, men voelt zich minder begluurd.

Bedankt Paul,

Ik had zelf de meeste last van zenuwen, bij de eerste foto's is het nog een wonder dat de foto niet bewogen is . . .

Paul Jenner schreef:
En de oplossing om de in jouw ogen best gelukte exemplaren in de Gallery te zetten en de gehele serie hier lijkt me prima. De limiet van drie per dag in de Gallery is niet om serieschieters als jij te dwarsbomen, zoals je zult begrijpen. Het is in de eerste plaats een veiligheidsvoorziening en in de tweede plaats een maatregel om anderen ook aan bod te laten komen. Iedereen wil graag een mogelijkheid hebben om zijn werk te laten zien, zonder "weggedrukt" te worden door een veelschieter.

Wanneer je nu een serie wilt plaatsen en deze dient vanwege genoemde maatregel over verschillende dagen verspreid te worden, dan is dat niet zo'n nadeel als je misschien denkt. Zouden er foto's van andere leden tussenkomen, dan kunnen de bezoekers van de Gallery heus wel jouw inzendingen in samenhang bekijken. We zijn allemaal tenslotte ervaren gallery kijkers geworden Smile

Ik ga dat gewoon zo doen . . . .

Paul Jenner schreef:
Doe zo voort, ik geniet echt van jouw werk !

Paul.

Fijn om te horen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tjibs
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 22-7-2008
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

De onbekende voorbijganger portretteren is zo'n beetje wat mij het meest bijhoud, of het nou wel gevraagd is of niet. Na een tijdje went het wel, kan ik je vertellen. Smile Echter bij ongevraagd portretteren wil het nog wel eens uit de hand lopen, logischerwijs is niet iedereen er van gediend.
De laatste twee zijn fijne portretten met zacht licht (Of is hier wat dodge-werk aan te pas gekomen?), de eerste is me wat te gewoontjes, en helaas verstoord het licht (Of juist de schaduwen) de tweede foto te erg om het een succes te maken. Harde schaduwen van neuzen zijn zelden een succes. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2009 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Tjibs schreef:
De onbekende voorbijganger portretteren is zo'n beetje wat mij het meest bijhoud, of het nou wel gevraagd is of niet. Na een tijdje went het wel, kan ik je vertellen. Smile Echter bij ongevraagd portretteren wil het nog wel eens uit de hand lopen, logischerwijs is niet iedereen er van gediend.
De laatste twee zijn fijne portretten met zacht licht (Of is hier wat dodge-werk aan te pas gekomen?), de eerste is me wat te gewoontjes, en helaas verstoord het licht (Of juist de schaduwen) de tweede foto te erg om het een succes te maken. Harde schaduwen van neuzen zijn zelden een succes. Smile

De tweede foto is gemaakt met redelijke zon, dat geeft inderdaad te harde schaduwen. De andere foto's zijn met een bewolkte of een gesluierde zon gemaakt. Dat werkt duidelijk beter. Al doende leert men, het was mijn eerste serie straatportretten. De tweede film met portretten heb ik vandaag bij de HEMA ingeleverd.

Wat ik mijn "modellen" wel nadrukkelijk vraag is om recht in het onderste lensje te kijken. Alleen dan kijkt de persoon op de afdruk je echt aan.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2009 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke foto's!
Een opmerking: Ik heb altijd begrepen, dat mensen juist niet van dichtbij in de lens moeten kijken omdat je dan het risico loopt, dat ze een beetje scheel kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2009 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Leuke foto's!
Een opmerking: Ik heb altijd begrepen, dat mensen juist niet van dichtbij in de lens moeten kijken omdat je dan het risico loopt, dat ze een beetje scheel kijken.

Hoi Frank,

Dat gaat misschien op als ze heel dicht bij zijn, maar op mijn foto's valt mij dat eerlijk gezegd niet op. Ik sta op ca 1 meter van het model verwijderd, dichterbij kan ik met mijn Rolleicord niet scherpstellen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2009 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat had ik me -stom genoeg- helemaal niet gerealiseerd, dat je zo dichtbij stond ! Ik vind de perspectiefvertekening reuze meevallen.

TeleRollei anyone ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2009 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Dat had ik me -stom genoeg- helemaal niet gerealiseerd, dat je zo dichtbij stond ! Ik vind de perspectiefvertekening reuze meevallen.


Het 75 mm objectiefje op mijn Rolleicord is feitelijk een standaardobjectief, geen groothoek o.i.d. Dan valt vertekening toch wel mee?


Paul Jenner schreef:
TeleRollei anyone ?

Question
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

75 mm is net een klein beetje groothoek, vergelijkbaar met 45 mm ofzoiets.
Maar alle lenzen zullen perspectief vertekenen, ook een standaardlens, als je maar dichtbij genoeg komt. In portretten kun je dat zien aan neuzen die iets te groot worden afgebeeld, en toeten die iets boller lijken Smile

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2009 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

1 meter is erg dichtbij.
Ik heb het idee dat de man op foto 4 een tikkeltje loenst (zou ook de drank of een aangeboren afwijking kunnen zijn), evenals het meisje op 3. Bij 2 kan ik het niet zien en van 1 vraag ik me af of ze echt wel naar de lens kijkt.
Beroepsfotografen vragen hun modellen om naar iets achter de camera te kijken (als er tenminste in de richting van de camera gekeken moet worden).
"Kijk eens naar het vogeltje" is niet zomaar een uitdrukking.

Overigens blijf ik van mening, dat het hele leuke foto's zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aks123
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 11-1-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Jan 14, 2010 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Foto nr. 4 vind ik erg goed. Deze man heeft volgens mij een hard leven achter de rug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group