Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Flow fim&scan
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2009 22:22    Onderwerp: Flow fim&scan Reageer met quote

Om even terug te komen op de reactie van Paul op mijn (voor)laatste inzendingen.
Ik gebruikte voor de Epson 1200 altijd Gimp=> Xsane + Epson driver. (Linux Slackware 13.0)
Helaas er geen directe Epson driver voor Sane van de Epson 4180.
Via de site van Epson wordt wel verwezen naar een Japanse site voor driver en een plugin voor Iscan.
Helaas werkt deze niet naar behoren. Met het gevolg dat je doorschiet om toch een redelijk beeld te krijgen.
De beelden spraken voor zich. Misschien moet ik wel nog veel leren zoals Jon zegt.
De nieuwe beelden zijn gemaakt in Windows XP => Gimp => EpsonScan.XP werkt in een VirtualBox onder Linux.
In de 120-filmhouder kunnen 3 negatieven echter hiervan kunnen slechts 2 negatieven gescand worden.De houder is ook bedoeld voor 6x6, 6x7 en 6x9.
Ik heb van passe-partout-karton een houder gemaakt met de negatieven direct op het glas. Moet wel nog kijken voor een glaasje, hoewel de negatieven goed vlak liggen.(misschien wel beter dan in de houder)

Flow film:
Flim Fuji Neopan Acros 100. Variosix F op 64 ISO.
Ontwikkeling: 1:15 AM74 tijd volgens het boekje = 1:15 = 1,6 x 4 min = 6,4 min = 6 min 24 sec

Scan scan:
EpsonScan: 600 dpi. Indien nodig kleine verstellingen in de curve.
Gimp: Terug schalen naar 800 px. Klein beetje verscherpen.
RolleiflexClub: Uploden.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2009 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Theo,

Uit je werkwijze concludeer ik dat scannen van 6x6 voor jouw alleen voor het web gebeurd; je scant op een lage resolutie (600 dpi) en doet je curves al bij de scan.

Voor mij is het scannen de enige methode om het beeld te krijgen; ik scan 6x6 op 3200 dpi en doe verder in het scan programma geen enkele bewerking. Ik scan alleen als tiff (wordt dus in kleur een groot bestand) en doe alle bewerking achteraf in Photoshop Elements.

De tiff verklein ik tot 5000x5000 of 4000x4000 en doe daarna een unsharp mask (150/1/0) en zit vervolgens een paar uur stofjes weg te stippen... Evil or Very Mad

Ik scan niet op de hoogste resolutie van de scanner (4800 dpi) of in 16 bits omdat de files dan te groot worden en laat de scanner zelf geen bewerkingen doen omdat ik denk dat die software vaak te grof is.

De uiteindelijke file sla ik op als jpeg in bijna de hoogste (11) compressie; van deze file maak ik een 800x800 kopie voor de site.

Als ik je beschrijving zie over het aantal negatieven dat je kan scannern dan lijkt mijn Canon software iets gebruikersvriendelijker omdat ik zelf een gebied of meerdere gebieden kan selecteren.

Hoe bevalt de 4180 nou tov de 1200?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Jon,
Voorlopig scan ik idd alleen voor het web en voor het archief.
De Doka ligt ook stil. Ik weet nog niet zeker of ik wel met de doka doorga.
De doka is een hobby kamer, die voor dat hij als doka gebruikt kan worden, nogal bewerkelijk is en heb nog geen goede printer. Dus ik zweef nog.

Ik gebruik de curve zowel tijdens het scannen als bij het afwerken. (ik zal mijn eerste bericht even aanpassen)
Ik vraag me iid af of dit nu nog wel nodig is. Dit omdat de techniek als zowel de software duidelijk verbeterd is.
a. voor archief juist wel de curve bij het scannen gebruiken
b. bij na bewerken alleen tijdens het nabewerken (web en/of printen)

Unsharp mask gebruik ik alleen tijdens het nabewerken. De verhoudingen zijn in Gimp alleen anders (2,/0.2/0) (standaard 5/0.5/0)

Voorheen sloeg ik ook alles in tiff op. Eigenlijk onzinnig voor archief.
Nu het archief nog niet zo groot is wil/ga ik het misschien opnieuw indelen en mogelijk opnieuw scannen.
Wanneer ik ook ga printen dan weet ik nog niet of ik deze bewaar.
Immers wanneer je in jpeg opslaat (en zeker als je zwaar comprimeert) dan is er een hoop data weg juist voor het print proces.
Jon, jij schrijft dat je niet in 4800 dpi en/of 16 bit scant. Dan heeft tiff ook weinig zin omdat juist in de 16 bit meer data aanwezig voor het bewerken c.q printen.
Ik weet niet of 16 bit invloed heeft het op het beamer-proces.
Eigenlijk heb je 2 flows.
1 analoge/digitale negatieven.
2 analoge/digitale bewerking.

Wat de negatieven betreft. In de originele film houder kan een strip van 3x 6x6 in. Echter het (pre)scan veld is maar 2x 6x6 groot. Je moet dus altijd schuiven. Niet echt practies. Vandaar het eigen maaksel. Heb nu een (pre)scan veld van 3x 6x6 in één keer. Dus een duidelijke verbetering.

Na de driver perikelen is de 4180 een duidelijke verbetering. Dit ligt dus vooral in de specs. Zelfs in 600 dpi is het beeld beter. tov van de 1200 in 2400 dpi.
Bij het na bewerken moest ik voorheen meer verscherpen. Dus optisch duidelijk beter.

Voorlopig blijf ik de software van beide scanners in XP gebruiken. Het voordeel van Vuescan is dat deze ook in Linux te gebruiken is.
Echter deze moet betaald worden terwijl je al software hebt.
De software van de Minolta vind ik beter dan Vuescan.
De software van de 4180 is duidelijk verbeterd tov van de 1200.
Ik ga wel onderzoeken of ik met Wine de scanners direct in Linux kan aanspreken.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Theo,

Ikzelf ben ook weer over een printer aan het nadenken; mijn oude heeft de geest gegeven en was met z/w ook niet erg goed.

De TIFF is voor mij alleen maar een tussenstap om te voorkomen dat de scan software zelf een jpeg compressie doet; die is bij mijn scansoftware namelijk veel te sterk en dat zag je wel in het beeld. Zodra de TIFF in PS als JPEG is opgeslagen gooi ik hem weg (veel te groot!). De JPEG is van meer dan voldoende kwaliteit om een hele mooie a4 print te maken en is op zich vaak nog best groot (soms 8-10 mb).

Persoonlijk vind ik de combi van negatieven scannen een mooie methode die veel digitale gemakken verenigd met toch de mogelijkheid klassieke oude camera's te gebruiken. Verder hebben scans m.i. vaak erg weinig last van sommige digitale artefacten die je met "echte" digitale foto's nog wel eens aan kunt treffen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dus sparen voor een nieuwe printer. Waar gaat jou voorkeur naar uit.

Ik ben wel benieuwd hoe de andere hun flow indelen. Met de voor en nadelen.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Theo,

Vooral het scannen van zwart wit film is en blijft onzettend moeilijk.
Ik worstel er zelf ook regelmatig mee en een echte definitieve oplossing heb ik nog steeds niet. Ik heb Vuescan geprobeerd, maar ik vond de resultaten zelfs minder goed dat\n met de standaard Minolta software. En over die laatste was ik nu juist niet tevreden.

Ook heb ik (wederom) SilverFast geprobeerd en dat vond ik helemaal uien, net zoals ik dat een paar jaar geleden al had geconcludeerd.

Mijn klachten inzake die software richten zich voornamelijk op het tintengedoe, soms de kleurbalans en iets minder de belichting.

In jouw scans zie ik deze problemen in extenso: zeer vlak tintengedoe, zeer beperkte toonschaal welke je geprobeerd hebt op te peppen met de curve. Door toepassing van een curve komen er zwarten en witten. Daartussenin ontstaan de problemen. In jouw afbeeldingen kun je bij wijze van spreken drie grijstinten tellen. Dat moeten er minstens tweehonderd zijn voor een fijne plaat, niet meer te tellen en niet meer afzonderlijk voor het oog te onderscheiden dus.

Het ligt niet aan je film of de ontwikkelwijze. De zeer vlakke tinten kunnen m.i. maar drie oorzaken hebben:

1) Hopeloze scansoftware (meest waarschijnlijk)
2) onjuiste bediening van die software;
3) onjuiste bewerking na het scannen.

Je schrijft dat je zowel tijdens het scannen als daarna aan de curven sleurt. Daar moet je onmiddelijk mee stoppen. De curves bewerk je slechts eenmalig. Hoe minder goed het bronmateriaal is, hoe eerder en duidelijker je overigens met dat heen-en-weer geschuif door het ijs zakt.

Het is niet mogelijk om de curves heen en weer te schuiven om vervolgens op hetzelfde uit te komen. Je bent dan onderweg fors wat kwijtgeraakt. Wat in het digitale domein eenmaal kwijt is, komt niet meer terug !

Een goede scan doe je zonder enige vorm van bewerkingen. Het uitgangspunt is om een zo breed mogelijk histogram te verkrijgen in je initiele scan (opnames van de zwarte kat in de kolenmijn even daargelaten).

Een goed scan heeft weliswaar alle nuances geregistreed, maar ziet er vlak uit: er is geen pittig contrast. Zwart wit negatieven zijn het vlakst, kleurnegatieven zijn ook vlak maar iets minder dan ZW. Zo zijn negatieven nu eenmaal. Eigenlijk alleen dia's hebben van huis uit een pittig contrast. Mede daardoor zijn ze relatief makkelijk te scannen.

Als een zwart wit negatief uit de scanner komt en er al heel aardig contrastrijk uitziet, dan heeft de scansoftware dus bewerkingen uitgevoerd. Dat moeten we zien te vermijden. Helaas biedt de software die ik ken (Minolta, Vue, SilverF) geen mogelijkheid om dat knopje uit te zetten.

Ik vermoed dat die knopjes waarmee je kunt kiezen voor bewerking tijdens scannen aan/uit soms wel aanwezig zijn, maar onder een andere naam verborgen zitten. "Automatische belichting van ...." ofzoiets.

Na het scannen is het zaak om een s-curve toe te passen, als vervanger voor de papiergradatie die je in een natte doka moet kiezen. Wanneer de oorspronkelijke scan een breed tintenscala heeft kunnen registreren, zul je zien dat een klein zwiepertje aan de curves al meteen het gewenste resultaat oplevert: Een plaatje met diepe zwarten, heldere witten en ALLES daartussenin.

Misschien vanavond nog meer overpeinzingen, ik moet nu even weg.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn workflow is als volgt:

Ik scan al mijn negatieven als 8 bits jpg op een relatief lage resolutie, meestal 1200dpi.

Zo bouw ik een archief op en door de nummering kan ik de bijbehorende negatieven makkelijk terugvinden.

Dat archief importeer ik in Lightroom. Daarin kan ik de negatieven bekijken en spelen met de correcties.

Als ik meer met een negatief wil scan ik het op hoge resolutie (kleinbeeld op 5400dpi, middenformaat op 2400 of 4800 dpi) vroeger als 16 bits tif, tegenwoordig als dng met vuescan.

Vervolgens importeer ik de scan in Lightroom en bewerk het daarin. Photoshop gebruik ik alleen nog voor rechtzetten etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

@ Paul,

Gaande discussie ben ik begin ik inderdaad nijgen naar een "kale scan"

Het probleem van de software is bekend. Hierbij neem ik aan dat de software van de de PRO gelijk is aan de 5400 betreffende kb. Hierbij gezegd dat ik persoonlijk de software van de Minolta nog het beste vind van de genoemde progs.
Wat betreft het uitzetten van belichtingen. Ik zal het scanprogramma van de 5400 nader onderzoeken.
Bij de EpsonScan zag ik in de prescan dat het histogramveld gereset kon worden. Hierbij ging de autm. belichting uit. Dit dan toch weer een plus.

@Frank,

Zo heb ik het ook ongeveer opgebouwd.
De originele negatieven in een map op het vel KB001 MF001 DA001 enz.
Deze nummering heb ik ook gebruikt voor de scan nummering.
Helaas is er voor Linux nog geen alternatief voor Lightroom. Daarnaast vind ik het nog steeds te duur ondanks dat het een goed archiverings programma is.
Het voordeel van Lightroom is ook dat het origineel wordt gehandhaafd en de veranderingen opgeslagen zodat je steeds terug kan naar het origineel.
Misschien iets maken in LAMP.

Wat is het voordeel van dng?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

@Paul; ik heb gemerkt met de Minolta Dual 2 & 3 (de 3 is van Theo, test ik nu uit) dat die met zowel Vuescan als met Minolta software erg harde scans geven. Ik vind vaak de scans van mijn Canon flatbed voor kleinbeeld beter. Die zijn wel minder scherp maar hebben een veel betere toonschaal (ook in kleur). Alleen dia's zijn mooi in de Duals. Die 5400's van jullie zijn waarschijnlijk daarmee vergelijkbaar. Of dit nou onderhuids in de scanner zelf of in de software gebeurd weet ik niet.

Ik kan in mijn Canon software wel alles uitzetten en krijg dan prima scans, ook met z/w. Overigens maak ik ze dan zelf wel vaak weer harder... Cool

Hoe het zit met Epson software weet ik niet maar ik vind de scans van Frederix (Epson v500) er wat toonschaal betreft altijd goed uitzien dus die 4180 van Theo zou het ook moeten kunnen. Ik heb ook onbewerkte/"alles uit" scans van de v750 van Richard gezien en die waren redelijk "vlak" en daar kun je dus nog van alles mee doen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring met de software van de Epson 3200 was destijds ook positief, voor wat betreft de tooschalen betreft.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2009 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zover ik het heb begrepen zijn buiten de ICE technieken nieuwe software en een groter filmvlak zijn de 4000 serie tot de 4490 ongeveer gelijk aan de V500.
Daarboven is ongeveer gelijk aan de V700.

Ik zal eens vergelijk maken met de 5400 met de minolta en Vuescan in een kale scan.

Ik wou nog een onbewerkte upload doen echter ik mocht nog niet uploaden. Crying or Very sad Crying or Very sad Gisteren voor het laatst ge-upload. Evil or Very Mad Evil or Very Mad ??



groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 5:49    Onderwerp: Reageer met quote

@Theo
dng is een raw formaat, een open standaard nog wel, dus dat moet jou zeker aanspreken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Negative
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format

voordeel? Ik ben niet zo'n techneut, maar heb wel geconstateerd, dat raw bij digitale camera's grote voordelen heeft boven jpg. Ook vind ik de nabewerking in een raw converter(in mijn geval Lightroom) veel handiger en subtieler, dan in bijvoorbeeld photoshop.
Als raw converter kun je gratis Adobe DNG Converter downloaden (alleen Windhoos en Mac Embarassed )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Het dng was mij wel bekend echter nog niet er mee werken.
De nieuwe scanners(software) kunnen wel raw aan. Ik weet alleen niet welke format. Mogelijk dat het een standaard wordt net als PDF.

Het nadeel van Adobe is echter dat de formaten "bijna" open source zijn.
Vervolgens zijn de converters gratis te downloaden binair files. Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

Dit geldt voor alle Adobe formaten. We hebben nog een lange weg te gaan.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

RAW als output van een scanner lijkt een mooi idee maar ik weet niet of een raw file van een scanner wel vergelijkbaar is met een raw file uit een digicam. De beeldopbouw is natuurlijk heel anders.

Zie onderstaand link; hier wordt DNG met een flatbed toegepast.

http://www.stockholmviews.com/canon_8800f_review/8800fpage5.html

Ik vind het resultaat ronduit lelijk.

Leuke site trouwens.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2009 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Of het precies hetzelfde is als een camera raw weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat als je op zoek bent naar een onbewerkt scanbestand, waar je zelf mee aan de slag kunt, dit een goed uitgangspunt is.
Ik was na verloop van tijd niet meer echt tevreden met de tif's die uit mijn scanners kwamen, omdat ik altijd het idee had, dat de scanner er bewerkingen op uitgevoerd had. Zo had ik telkens het idee, dat de hoge lichten wat uitgebeten waren en dat er vaak iets vreemds was met het contrast.
Omdat de negatieven er meestal goed uitzagen kreeg ik het idee, dat het weleens aan de software kon liggen en ben ik Vuescan gaan gebruiken.
De dng bestanden, die daar uit komen voldoen helemaal aan mijn wensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group