Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Wie heeft ervaring met zelf C-41 ontwikkelen?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jan 07, 2010 19:42    Onderwerp: Wie heeft ervaring met zelf C-41 ontwikkelen? Reageer met quote

Ik heb zojuist de bij Fotohuis ROVO bestelde C-41 ontwikkelset van Rollei ontvangen.

Ik lees de handleiding door en zie dat de kleurontwikkelaar maar 6 uur te bewaren zou zijn. Voor de ontwikkeling van 120 film moet ik 500 ml aanmaken, hierin zou ik ca 6 films moeten kunnen ontwikkelen.

Dat zou betekenen dat je de te ontwikkelen films zou moeten opsparen wil je die 6 films in zes uur kunnen ontwikkelen. Het lijkt mij stug dat die ontwikkelaar maar 6 uur is te gebruiken.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze ontwikkelset?
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Do Jan 07, 2010 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom mail je ROVO niet even om het te vragen. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen dat je het niet langer kunt bewaren. Het ligt toch ook een tijdje in de winkel. Of bedoelen ze het aangemaakte spul? Misschien een beetje minder aanmaken>

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jan 07, 2010 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

SophiaK schreef:
Waarom mail je ROVO niet even om het te vragen. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen dat je het niet langer kunt bewaren. Het ligt toch ook een tijdje in de winkel. Of bedoelen ze het aangemaakte spul? Misschien een beetje minder aanmaken>

Sophia

Hoi Sophia,

Het gaat inderdaad om het aangemaakte spul. Ik moet minimaal 500 ml aanmaken, anders steekt mijn rolfilm boven de ontwikkelaar uit. dat kan niet de bedoeling zijn. 500 ml is de halve verpakking voor 12 films, dus kan ik daar 6 films in ontwikkelen.

Over een week ga ik fotograferen bij een SAAB bijeenkomst, ik doe dat met mijn Rolleicord. Dus heb ik over ruim een week wel een stuk of 6 films te ontwikkelen (2 stuks 127 spoel en ca 4 stuks 120 spoel) . Ik probeer dan het bewaren van de chemie wel uit.

Morgen ga ik even naar ROVO bellen of mailen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Agnostic
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-11-2009
Berichten: 256

BerichtGeplaatst: Vr Jan 08, 2010 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een paar maal C41 ontwikkeld met kits van Amaloco, volgens mij is de Rollei kit dezelfde. Het aangemaakte spul heb ik ook wel eens een tijdje laten staan en vervolgens weer gebruikt. Werkte nog wel maar ik kan me niet meer herinneren hoe goed het resultaat was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2010 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Frederix,

ik stuit nu op hetzelfde probleem. Heb ook de kit binnengekregen, vanavond de eerste rol ontwikkeld en nogmaals de duitse handleiding gelezen. Deze lijkt inerdaad te suggereren dat de aangezette ontwikkelaar maar 6 uur houdbaar is. Dat zou voor mij onverteerbaar zijn, want dan kan ik niet meer dan een rol of 4 met deze kit doen. Duur grapje wordt het dan.
Bijkomend probleem is dat ik op dit moment geen 250 ml knijpflesje heb, dus nu zit alles in de wat ruime jas van Albert Heijn "vers sap". Dat is ook al niet bevorderlijk voor de houdbaarheid. De overige aangezette oplossingen lijken meerdere weken houdbaar te zijn.

Ik heb Robert hierover gemaild en zal het antwoord hier delen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2010 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Frederix,

ik stuit nu op hetzelfde probleem. Heb ook de kit binnengekregen, vanavond de eerste rol ontwikkeld en nogmaals de duitse handleiding gelezen. Deze lijkt inerdaad te suggereren dat de aangezette ontwikkelaar maar 6 uur houdbaar is. Dat zou voor mij onverteerbaar zijn, want dan kan ik niet meer dan een rol of 4 met deze kit doen. Duur grapje wordt het dan.
Bijkomend probleem is dat ik op dit moment geen 250 ml knijpflesje heb, dus nu zit alles in de wat ruime jas van Albert Heijn "vers sap". Dat is ook al niet bevorderlijk voor de houdbaarheid. De overige aangezette oplossingen lijken meerdere weken houdbaar te zijn.

Ik heb Robert hierover gemaild en zal het antwoord hier delen.


Paul.

Paul, ik heb die vraag al gesteld. De aangemaakte ontwikkelaar is ca 6 uur houdbaar. Ik ga de 4 componenten in liters flessen bestellen. Ik ben dan ca € 40 kwijt, maar kan dan 1000:50=20 setjes chemie aanmaken. De kosten zijn maar € 2,00 per setje. Ik heb dan alleen erg veel kleine flesjes van 50 ml nodig.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

dat schiet dan niet erg op. Voor mij dus de laatste keer dat ik deze kit gebruik. Vind het toch al erg omslachtig gedoe met 4 componenten die eerst gemixed moeten worden. Vooral de starter is lastig, als je die 2,5 ml uit het flesje wilt halen m.b.v. het injectiespuitje. Dat gaat eigenlijk niet zonder knoeien.

Zijn er alternatieven te bedenken voor thuis kleur ontwikkelen, met betere houdbaarheid ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb trouwens aan een kant van mijn hiermee ontwikkelde negatieven last van zeepsop sporen. Had hij dat ook ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik heb trouwens aan een kant van mijn hiermee ontwikkelde negatieven last van zeepsop sporen. Had hij dat ook ?


Paul.

Hoezo zeepsopsporen? Wat doe jij dan in hemelsnaam met zeepsop?

Ik spoel mijn films gewoon onder de kraan, een half uur ongeveer. Daarna spoel ik ze na in een bak met gedestileerd water waaraan een drupje zeep is toegevoegd. Daarna spoel met film even goed uitschudden en film hangen te drogen> Geen kalkvlekken , geen zeepsop sporen, mooie heldere films.

Ik wil met name de componenten van de ontwikkelaar in liters flessen kopen. Ik besteed dan één avond aan het verdelen van die chemie over allemaal kleine medicijnflesjes die ik dan in setjes van 4 in een plastic zakje doe. Eén zo'n setje is dan goed voor 500 ml oplossing en goed voor 6 films, het kost mij dan ca €2,00 per setje.

Bleekbad, fixeer en stabilisator kunnen langer bewaard blijven.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik schrijf zeepsop, maar ik bedoel "zeepsop". Na het stabibad heb ik niet meer gespoeld. Ik was er van uit gegaan dat het stabibad de functie van spoelen en wetting agent over zou nemen. Het stabi schuimt al een beetje in de maatglazen.

Met jouw methode ben je een avond bezig (niet erg), je hebt twee euro kosten per rol, maar daar heb je niet de kosten van de medicijnflesjes bijgeteld. Verder sta je je al met al de tantjes te spoelen, te temperaturen en af te wassen. Die kosten van warm water zijn ook niet meegerekend.
Voorts is een heikel punt voor mij dat ik eerst rollen zou moeten opsparen. Een van de charmes van zelf ontwikkelen is juist dat je het het desnoods direct na thuiskomst kunt doen. Je bent niet afhankelijk van openingstijden van de Hema enzo. Als je rollen moet opsparen vervalt dat voordeel.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik schrijf zeepsop, maar ik bedoel "zeepsop". Na het stabibad heb ik niet meer gespoeld. Ik was er van uit gegaan dat het stabibad de functie van spoelen en wetting agent over zou nemen. Het stabi schuimt al een beetje in de maatglazen.

Met jouw methode ben je een avond bezig (niet erg), je hebt twee euro kosten per rol, maar daar heb je niet de kosten van de medicijnflesjes bijgeteld. Verder sta je je al met al de tantjes te spoelen, te temperaturen en af te wassen. Die kosten van warm water zijn ook niet meegerekend.
Voorts is een heikel punt voor mij dat ik eerst rollen zou moeten opsparen. Een van de charmes van zelf ontwikkelen is juist dat je het het desnoods direct na thuiskomst kunt doen. Je bent niet afhankelijk van openingstijden van de Hema enzo. Als je rollen moet opsparen vervalt dat voordeel.


Paul.


Het spoelen in stromend water staat gewoon genoemd in de beschrijving die bij de set ingesloten was.

De kosten van de medicijnflesjes is éénmalig, die van de chemie komt steeds weer voor.

In één set kun je 12 films ontwikkelen, kosten € 35,00 mits opgespaard. De meeste kosten gaan zitten in de ontwikkelaar. Om de kosten te drukken ga ik een grote verpakking kopen. Ik heb in mijn verhaal alleen maar aangegeven dat de ontwikkelaar €2,00 per setje kost. Als ik 2 films met één zo'n setje ga ontwikkelen ben ik net zo veel kwijt als bv bij de HEMA. bij 6 opgespaarde films ben ik goedkoper uit. Het gaat mij niet om een besparing op de kosten, maar als ik een serie films volschiet in het weekend, heb ik in dat weekend ook mijn ontwikkelde films klaar. Anders moet ik een kleine week wachten.

Er staat maar één tankje te spoelen. Als film 2 klaar is om te spoelem, haal ik film 1 eruit. en hang deze te drogen. Als film 3 klaar is om te spoelen, haal ik film 2 uit het tankje en doe film 3 erin. Film 2 hangt dan naast film 1 te drogen enz. enz.

Het is even werk, maar het is goed te doen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is dan knap stom van me, zeker gisteren in de haast overheen gelezen. Ik ga mijn film og maar eens roteren in spoelwater.

heb van Robert de bevestiging gekregen dat de ontwikkelaar feitelijk slechts voor eenmalig gebruik is.

Nog een andere opmerking die ik plaatste aan zijn adres:

Vraag:
de tijden voor de bleek, fix en stabi worden opgegeven als een range, afhankelijk van de temperatuur, bijvoorbeeld bleek van 35-40 graden 3 tot 4.20 minuten. Dit suggereert een langere tijd voor de hogere temperaturen.
Ik zou haast zeggen dat chemische processen juist sneller verlopen bij hogere temperaturen, derhalve juist kortere tijden voor de hogere temperaturen. Wat is nu juist ?


antwoord:
Hoe hoger de temperatuur hoe korter de tijd kan worden. Echter de bleek, fix en stabilisatie bad zijn niet kritisch in temperatuur. De C41 ontwikkelaar wel.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Frederix,

ik ben misschien kippig aan het worden, maar in mijn handleidingen wordt met geen woord gerept over spoelen. Zowel de originele Duitse handleiding bij de kit als ook de engelse vertaling die Robert mij gisteren leverde heb ik erop nageslagen, maar niets over spoelen.

Ik heb de film in de rotatiemachine nog een keer gewassen (bontewas, kort, geen verzachter), maar daar gingen de sporen niet mee weg. Ik heb er een doek bij moeten pakken om het eraf te poetsen, daarna nog een keer spoelen. Ziet er goed, voor zover thans te beoordelen en e.e.a. hangt nu te drogen.

Ik lees overigens in de engelse handleiding onder "trouble shooting" het volgende:

problem:
milky cords and areas after drying

probable cause:
insufficient bleaching / fixing, insufficient wetting of the film

remedy:
new bleach and fixing run

De omschrijving van het probleem lijkt wel een beetje op wat er met mijn negatieven aan de hand was: witte streepachtigen in de lengterichting van de film.
Maar ik heb weldegelijk voldoende lang gebleekt en gefixed, bovendien komen die tijden niet zo nauw, begreep ik.

Heeft iemand dit ook weleens aan de hand gehad ?



Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2010 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Paul,

Ik zie het ook niet staan, misschien omdat het zo verschrikkelijk logisch is om na het processen ruim te spoelen dat ik dacht dat het er stond. Ik heb zo'n 25 jaar mijn eigen zwartwit films ontwikkeld en ben van mening dat echt 100% fixeren (beter wat te lang dan te kort!) en ontzettend goed spoelen om alle troep uit de emulsie weg te spoelen heel belangrijk is voor de houdbaarheid van de films. Al staat het dus niet in de handleiding, ik doe dit wel en het bevalt mij prima.

Mijn manier van werken:

1) Voorweken in leidingwater van 38 gr, ca 1 minuut
2) Ontwikkelen bij 38 gr : 3' 15"
3) Bleekbad bij ca 38 gr : 4'
4) Fixeerbad bij ca 38 gr : 6' 30"
5) Stabilisatiebad bij ca 38 : gr 2'
6) Spoelen in stromend koud water ca 30' (eigenlijk net zo lang als ik nodig heb om het volgende filmpje in te spoelen en te processen t/m punt 5).
7) Naspoelen in gedestilleerd water met een drupje afwasmiddel.

Hiermee krijg ik mooie heldere films, geen vlekken o.i.d. Het is wat knoeiwerk, maar op zich valt het best mee. Het is een kwestie van nauwkeurig werken. Ik ontwikkel in een tankje. Ik heb zo'n zes spoelen liggen, zodat ik altijd een lekkere droge spoel kan pakken waar de film niet aan blijft plakken met het inspoelen.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf


Laatst aangepast door frederix op Do Mei 20, 2010 19:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2010 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Vraag:
de tijden voor de bleek, fix en stabi worden opgegeven als een range, afhankelijk van de temperatuur, bijvoorbeeld bleek van 35-40 graden 3 tot 4.20 minuten. Dit suggereert een langere tijd voor de hogere temperaturen.
Ik zou haast zeggen dat chemische processen juist sneller verlopen bij hogere temperaturen, derhalve juist kortere tijden voor de hogere temperaturen. Wat is nu juist ?



Ik vind dat wel een rare redenering, die was bij mij niet opgekomen.

Ik lees dat de temperatuur mag variëren tussen de 35 en 40 graden (niet echt kritisch dus) en dat de te hanteren tijd ergens moet liggen tussen de 3' en 4'20" (ook niet kritisch dus) Ik lees geen verband tussen temperatuur en tijd.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group