Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
de doordraai contest
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2010 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

De twee-ogen zijn waarschijnlijk de enige waar ik het film nog moet doordraaien. De rest gaan automatisch Cool

Dus als er echt "aan gewerkt" moet worden dan is het de Rolleiflex twee-oog (in alle vormen). Als het puur om film gaat en we laten de Rolleis even buiten beschouwing dan gebruik ik vaak het volgend:
-EOS RT
-EOS 1n RS
-Mamiya C330

Binnenkort komt mijn Kiev 4am terug van reparatie en ga ik weer echt doordraaien Very Happy
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2010 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

frederix schreef:
Wat een vreemde competitie, maar goed

Vreemde competitie ?

Het gaat hier om een zaak van levensbelang Smile En ik heb wel vreemdere competities gezien hoor ...

Vanaf mijn vacantieadres moet ik het even kort houden, maar overmorgen zal ik eens een duit in het zakje doen !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koki
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 12-3-2010
Berichten: 25
Woonplaats: Temse

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 13:56    Onderwerp: Mijn doordraaiduitje in het zakje Reageer met quote

Wegens levensbelangrijk (zie hierboven) hier m'n bijdrage.

Eergisteren m'n eerste rolletje in m'n Rolleicord Vb gestoken, en op een gegeven moment wist ik niet meer Embarassed welke kant ik moest draaien : een pijl ontbreekt op de knop, en blijkbaar werkt de terugloopbeveiliging niet zo goed, zodat de weerstand met rol in beide richtingen ongeveer gelijk leek.

Terug naar huis en de camera geopend (beter een verknald rolletje dan een verknalde Rollei) om te oefenen.
Zelfde oefening gedaan met m'n Voigtländer Bessa II en Voigtländer Perkeo (met slechte sluiter) . Beide laatsten hebben wel een pijl (ergonoom aan het werk geweest ?) op de knop staan, handig voor dummies ...

Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.

Aan het doordraaien van m'n oudste Olympus OM 1 (ooit gekocht met deuken omdat ik m'n veel mooiere netjes wilde houden) met zijn boterzachte filmtransport kan echter geen enkele van m'n camera's tippen.

De punten worden als volgt gegeven : filminleg + transport"gevoel" + transportgemak + nauwkeurigheid = doordraaiwaarde

Bessa II : 2 + 1 + 1 + 1 = 5
Rolleicord : 1 + 1 + 2 + 2 = 6
Rollei 35 TE : 2 + 1 + 2 + 1 = 6
OM 1 : 2 + 2 + 2 + 2 = 8
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Geplaatst: Za Jan 30, 2010 21:45 Onderwerp:
Vanaf mijn vacantieadres moet ik het even kort houden, maar overmorgen zal ik eens een duit in het zakje doen !
Paul.


Ben je blijven hangen op je vakantieadres of inmiddels alweer op vakantie.
Overmorgen is inmiddels overmaand......... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ,

hum Embarassed je hebt gelijk !

Het zit zo: de beste doordraaier in mijn collectie is de Minolta XE-7. Dat gaat zo soepel dat ik het idee krijg dat dat ding op kogellagers loopt ! alleen istie nu even defect, vandaar dat ik twijfelde met stemmen. Maar geen mankement dat nu opgelost kan worden , dus daarom:

1. Minolta XE-7
2. Rolleiflex 3.5 F
3. Minolta XD-7

En de rest laat ik lekker zitten. Ik noem alleen de fijne doordraaiers.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:18    Onderwerp: Re: Mijn doordraaiduitje in het zakje Reageer met quote

koki schreef:
Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.


Hoi Koki,

Het laden van een Rolleicord Vb gaat veel beter als je de achterwand er even af haalt. Dit is namelijk een fluitje van een cent . . .
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:18    Onderwerp: Re: Mijn doordraaiduitje in het zakje Reageer met quote

frederix schreef:
koki schreef:
Het laden van de beide Voigtländers gaat veel vlotter (dezelfde ergonoom ?) dan bij de Rolleicord, eenmaal aan het werk is de beeldenteller en automatische stop na iedere opname natuurlijk een flink voordeel tov het "rode raampje" van de Voigt's.


Hoi Koki,

Het laden van een Rolleicord Vb gaat veel beter als je de achterwand er even af haalt. Dat is namelijk een fluitje van een cent . . .

_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

De XE's zijn helaas oud en krijgen vaak problemen met de elektrische contacten; ik heb er nu 3 liggen waarvan er maar 1 redelijk funktioneert. Grappig detail is dat de diafragmasimulator met een stukje draad Shocked is verbonden met de elektrische contacten linksboven in de camera. Zelfs de Leica R3 heeft dat... Confused

Als ik verstand had van elektronica zou ik bij van 1 van de kapotte de lichtmeter eruit willen halen en alleen de camera met werkende (elektronische) sluiter overhouden. De sluiters werken vaak wel prima.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Is die lichtmeter niet een kwestie van een vergumde aanslagnok waar de naald aan vast is gekleefd ?

Maargoed, dat was off-topic Smile

Nu weer terug naar het hoofdprogramma ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even off-topic (alhoewel we het hier wel over de voorlopige "winnaar" van de doordraaicontest hebben) dan; voor zover ik heb gezien gaat het om contacten onder de iso instelling; bij mijn enige werkende XE-5 heb ik daar contactspray op gespoten en toen deed ie het weer behalve dat het af en toe blijft hangen maar dat komt door te weinig spanning op de veer die het draadje bedient.. Wink

Als ik mijn camera met lens dicht methode probeer deed en doet de naald het normaal (alhoewel het wel traag kan zijn). Met lens dicht bypass je de diafragmasimulator en de bijbehorende contacten.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group