Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Correcties: tijdens scannen, shoppen of beide?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Feb 17, 2010 15:02    Onderwerp: Correcties: tijdens scannen, shoppen of beide? Reageer met quote

Ik heb een mooie CanoScan 8800F met Silverfast erbij geleverd gekregen en sta te popelen om jullie te kunnen verblijden met mijn kiekjes Wink

... maar: nu vraag ik me af waarom ik al bij het scannen eventuele correcties zou moeten uitvoeren in contrast, kleur en belichting. Maakt het wat uit wanneer ik die correcties pas achteraf in een fotobewerkingsprogramma uitvoer? Er van uitgaande dat het scannen verder op de best mogelijke wijze (juiste resolutie en bestandsformaat, geen stofjes e.d.) is uitgevoerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Feb 17, 2010 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hou de correcties liever zelf in de hand, in lightroom of photoshop, en zet alle opties uit, behalve stofverwijderen.

Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Feb 17, 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou alle correcties achteraf doen. Als je in de scansoftware ook wat doet, loop je snel het risico dat je "heen en weer" zit te corrigeren en daar wordt vooral je toonschaal niet beter van.

Met SilverFast heb ik overigens geen goede ervaringen. Levert bij mij steeds een te hard beeld met te weinig grijsgradaties ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Do Feb 18, 2010 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

De scansoftware van mijn Canon 8600f is vaak te grof met de instellingen dus ik zet daarin alles op "off". Ook scan ik naar TIFF omdat de JPEG compressie te sterk kan zijn. De TIFF gaat in Photoshop en daar doe ik de aanpassingen en sla ik hem op als JPEG.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Feb 19, 2010 0:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik wel de automatische belichting en ook stof verwijderen. De rest staat normaal gesproken uit. Multi-sample en multi-pass gebruik ik wel. Ik heb overigens geen Canon.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Vr Feb 19, 2010 6:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de duidelijke antwoorden! Ik ga Silverfast eens vergelijken met mijn andere scanprogramma's, waarbij ik bij alle zoveel mogelijk opties dus uitschakel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Feb 21, 2010 0:45    Onderwerp: Reageer met quote

Let er ook op dat je maar één keer verscherpt. Ik bewaar het oorspronkelijke bestand onverscherpt. Uiteindelijk maak ik soms meerdere werkbestanden, qua grootte toegesneden op het gebruiksdoel. Pas na verkleinen tot de gewenste grootte pas ik z.n. unsharp mask toe. Het heeft geen zin eerder te verscherpen omdat het na verkleinen vaak weer opnieuw nodig blijkt te zijn. Te veel of te vaak verscherpen geeft een lelijk resultaat. Dit is dus ook de reden om unsharp mask tijdens het scannen uit te zetten.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group